Nepaisant plačiai paplitusios nuomonės, kad laikraščiai įvykius Lietuvoje piešia tik juoda spalva, iš tiesų kas dešimta pirmajame puslapyje pasirodžiusi naujiena yra teigiama, o kas trečia – neutrali, rodo 2003-2012 m. pirmojo puslapio tyrimas.
Bendra tendencija taip pat nėra bloga: dešimtmečio bėgyje neutralių ir teigiamų žinių srautas augo, neigiamų – mažėjo, o šių metų pradžioje neutralios ir teigiamos žinios jau sudarė daugiau nei pusę visų naujienų pirmajame laikraščio puslapyje.
Su verslu susijusios naujienos formavo 5,3% visų publikuotų žinių, o reklamų skaičius pirmajame puslapyje per 10 metų sumažėjo perpus.
Žiniasklaidos stebėsenos ir analizės bendrovė „Mediaskopas“ ištyrė 6072 straipsnius, pasirodžiusius 2003-2012 m. sausio mėn. dešimtyje didžiausių Lietuvos nacionalinių ir regioninių dienraščių pirmuosiuose puslapiuose.
Dešimtmečio eigoje pirmajame puslapyje dominavusios temos keitėsi: 2003-2006 m. iš pirmojo puslapio nesitraukė nelaimės ir kriminalai, o nuo 2006 m., vis didesniam skaitytojų srautui persėdant prie kompiuterių, neliko prasmės laikraščiuose publikuoti vakarykštės informacijos, tad į analizuotų leidinių (ypač regioninių laikraščių) pirmuosius puslapius prasibrovė vietinės naujienos.
2009 m., JAV prezidentu tapus B. Obamai, į populiariausių temų trejetuką pateko užsienio naujienos, o 2011 m., kilus gripo epidemijai, daug rašyta sveikatos apsaugos tema.
„Palankiai vaizduotos 7 temos: apdovanojimai, labdara, pramonė, kultūra, menas, sportas
bei įdomūs žmonės. Kitomis temomis kalbėta neigiamai arba neutraliai. Antra vertus, šiandieniniame kontekste šypsnį kelia panika persmelktas 2003 m. rašinys apie siaubingai – iki 2,43 Lt už litrą – išaugusias benzino kainas“, – pastebi UAB „Mediaskopas“ Analizės skyriaus vadovė Akvilė Katilienė.
Įdomu, jog iš 5 analizuotų regioninių leidinių vienintelis „Panevėžio rytas“ daugiausiai dėmesio skyrė kriminalinėms naujienoms, likusiuose laikraščiuose – „Alytaus naujienos“, „Klaipėda“, „Šiaulių kraštas“ bei „Kauno diena“ – pirmajame puslapyje dominavo vietinės žinios. Tarp nacionalinių laikraščių kriminalus dažniausiai eskalavo „Respublika“ ir „Lietuvos rytas“.
„Lietuvos žiniose“ dominavo politika, „Vakaro žiniose“ – komentarai apie valdžią, „Verslo žiniose“ – verslas
ir ekonomika (antroje vietoje rikiavosi energetikos bei šildymo tema). Sportiniai pasiekimai pateko į dviejų leidinių – „Lietuvos ryto“ bei „Kauno dienos“ pirmuosius puslapius, švietimui ir mokslui didesnį dėmesį skyrė vienintelės „Alytaus naujienos“, o kultūrinės bei meno naujienos į populiariausių pirmojo puslapio naujienų penketuką pateko tik „Šiaulių krašte“ bei „Klaipėdoje“. Regioniniai leidiniai, lyginant su nacionaliniais, dažniau nagrinėjo su sveikatos apsauga susijusias problemas.
Tarp 10 analizuotų leidinių, daugiausia negatyvios informacijos pirmajame puslapyje publikavo „Vakaro žinios“ (78% visų straipsnių), tuo tarpu „Alytaus naujienos“ pasižymėjo kaip labiausiai subalansuotas leidinys: 32% pirmojo puslapio straipsnių buvo neigiami, 44% – neutralūs, 24% – teigiami. „Verslo žiniose“ bei „Šiaulių krašte“ teigiami bei neutralūs pranešimai taip pat užėmė daugiau nei pusę viso informacijos srauto, o likusiuose 7 leidiniuose dominavo neigiamos žinios.
Pirmajame puslapyje pasirodžiusių reklamų analizė atskleidė mažėjimo tendenciją: nuo 2003 m. iki 2012 m. reklamų skaičius pirmajame puslapyje sumažėjo du kartus. Mažiausiai reklamų užfiksuota 2010 m. ir 2011 m., o šių metų pradžioje reklamų skaičius nežymiai ūgtelėjo, galbūt pradėdamas naują kryptį.
UAB „Mediaskopas“ duomenimis, daugiausia reklamų pirmuosiuose analizuotų leidinių puslapiuose per 10 metų užsakė mažmeninės prekybos atstovai – „Maxima“, „Iki“, „Saulutė“, „Norfa“, „T market“ bei „Samsonas“. Išsiskyrė ir apsaugos paslaugas teikiančios kompanijos: jei prekybos tinklai reklamų pirmajame puslapyje ilgainiui atsisakė, tai „Falck Security“, vėliau virtusi „G4S“, savo paslaugas pirmuosiuose puslapiuose tolygiai reklamavo visą dešimtmetį.
Pirmųjų laikraščių puslapių analizė leidžia teigti, jog Lietuvos žiniasklaidoje tikrai ne viskas piešiama juodomis spalvomis, o teigiamų ir neutralių naujienų srautas pastaruosius keletą metų auga. Dažniausiai teigiamą nuotaiką per pastarąjį dešimtmetį pirmajame puslapyje kūrė kultūrinės, sporto bei verslo naujienos, o taip pat straipsniai apie asmenybes.