Vairuotojai paprastai žino apie pasyvias saugumo priemones, tokias kaip saugos diržai ar oro pagalvės, jos gelbėja nelaimės metu, tačiau automobilio žibintai saugumo atžvilgiu ne ką mažiau svarbūs, nes, automobiliui tamsoje skrodžiant kelius, saugumą ir matomumą jie užtikrina nuolatos. Tad ką būtina žinoti apie šią saugumo priemonę, siekiant, kad ji nepavestų?
Pradėti galima nuo švaros palaikymo
Saugaus eismo specialistas, vairavimo instruktorius Darius Kanapinskas pabrėžė, jog ilgų kelionių metu žibintams reikia skirti papildomo dėmesio: „Tolimesnėse kelionėse žibintai greitai apsineša nešvarumais ir jie tuomet apšviečia mažesnį kelio ruožą. Tad važiuojant tokių kelionių metu reiktų kas kažkiek laiko stoti į kolonėlę, kur yra saugu, ir tuos žibintus apsivalyti,“ – teigė ekspertas.
Anot jo, žibintai taip pat turi būti sureguliuoti tinkamai – kad nešviestų per aukštai ar per žemai. Taip sureguliuoti žibintai padės ne tik geriau matyti kelią ir kliūtis, bet ir užtikrins, kad nebūtų akinami atvažiuojantys vairuotojai.
D. Kanapinskas taip pat išskyrė svarbią kai kurių vairuotojų daromą klaidą: „Nemaža dalis vairuotojų daro tokią klaidą, kad pamatę iš priekio atvažiuojantį automobilį, kai jis dar yra pakankamai toli, jie paskuba perjungti tolimuosius žibintus į artimuosius. Iš tikrųjų tavęs jis dar neakina, bet tada ir vienas ir kitas vairuotojas kurį laiką važiuoja nematomoje zonoje.
Geriausia būtų perjungti, kai žibintai jau kažkiek persidengia, tuomet abu vairuotojai pamato, kas yra toje aplinkoje ir vairuoti galima saugiau.“
Ekspertas taip pat atkreipė dėmesį ir į stiklų švarą – šiuo metų laiku rekomenduojama pasikeisti valytuvus bei pasipildyti žieminio langų valymo skysčio atsargas. Būtina įsitikinti, jog prireikus valytuvai galės efektyviai atlikti savo darbą.
Žibintų efektyvumą sumažinti gali ir susidėvėjimas
Anot automobilio elektros sistemų specialisto, inžinieriaus Manto Pilkio, žibintų efektyvumą sumažinti gali ir kiti veiksniai: „Surūdiję reflektoriai ar matiniais tapę stiklai žibintų efektyvumą gali sumažinti net dvigubai. Plastikiniai žibintų stiklai gana greitai nusitrina, jei automobilio žibintuose buvo naudojamos galingesnės lemputės, stiklai iš vidaus aprūksta, patamsėja. Tai irgi stipriai sumažina jų efektyvumą. Tai gali pasirodyti smulkmena, tačiau čia geriau netaupyti.“
Inžinierius taip pat priminė apie žibintų sureguliavimo svarbą, teigdamas, kad tamsiuoju metų laiku pravartu prisiminti apie automobilių salonuose esančius žibintų aukščio reguliatorius. Žibintų reguliavimą vairuotojams ypač palengvina naujesnės sistemos, krentančios šviesos kampą galinčios sureguliuoti automatiškai.
Specialistas pridūrė, kad automobilyje visada verta turėti atsarginių lempučių – juk niekada negali žinoti, kada viena lempa perdegs, o važinėti tik su vienu įjungtu žibintu pavojinga.
Šiai nuostatai antrino ir D. Kanapinskas: „Kartais tenka atkreipti dėmesį į vairuotojus, kurie apleidžia savo automobilio techninę būklę, ypač, kai būna perdegęs vienas žibintas: priekinis, arba galinis. Ir ypatingai, kai dar tuo metų laiku, kai važinėja daug motociklininkų arba mopedų, iš karto taip sudaroma iliuzija, kad atvažiuoja dviratė transporto priemonė. Tad tada rodosi, kad tokiu atveju galima plačiau važiuoti. Todėl į perdegusius žibintus būtina atkreipti dėmesį.“
Vairavimo instruktorius paminėjo ir kitą keliuose galinčią nutikti grėsmingą situaciją: „Važiuojant automobiliu ir pamatant, kad priešais atvažiuojančio automobilio žibintai tartum trumpam dingo, tai reiktų daryti išvadą, kad tame ruože yra kažkokia kliūtis: ar žmogus ar gyvūnas ar šiaip kažkas. Vėlgi reiktų važiuoti su atsarga. Na, šnekant apie galinius žibintus, jie vėlgi labai svarbūs yra – kad būtų švarūs, kad mes juos matytumėm pakankamai gerai.“