Apie keliuose paskelbtą karą nedrausmingiems vairuotojams beveik kasdien kalbama per radiją, rodoma per televiziją, rašoma spaudoje. Seimui gerokai sugriežtinus baudas už Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus, Administracinių teisės pažeidimų kodekse (ATPK) numatytos ir anksčiau dar niekada netaikytos baudos už KET pažeidimus, tokius kaip administracinis areštas ar automobilio atėmimas, turėtų bauginti sėsti prie vairo ne tik išgėrusius, bet ir viršijančius greitį. Deja, ne visuomet taip būna. Gerai, jei nukenčia tik automobiliai, tačiau neretai ir žmogaus gyvybė atsiduria pavojuje.
Šį kartą pakalbėsime apie tuos „laiminguosius“, kurie avarijos metu per daug nenukenčia.
Vairuotojai ir policija gana teigiamai vertina nuo balandžio mėnesio įsigaliojusią naują tvarką, kai atsitikus nedideliam eismo įvykiui nereikia kviesti policijos pareigūnų, o tik užpildyti eismo įvykio deklaraciją. Tačiau neatsargus parašas gali nukentėjusį vairuotoją paversti... kaltininku.
Pasak Policijos komisariato viešosios policijos eismo priežiūros poskyrio specialisto Vaidoto Tamulio, mūsų rajone dar nebuvo atvejų, kuomet įžūlesnis vairuotojas, sukėlęs autoavariją ir akivaizdžiai būdamas kaltas dėl autoįvykio, verste verstų pasirašyti nukentėjusįjį. Vairuojas, nors ir būdamas nekaltas, pasirašydamas po klaidingais parodymais, patvirtintų, jog yra atsakingas už padarytą žalą.
– Kadangi eismo įvykio deklaracija yra vienintelis dokumentas, liudijantis apie įvykį, paskui išsiaiškinti tiesą būtų labai sunku, – kalba pareigūnas. Nustatyti avarijos kaltininkus ir paprasčiausiai įforminti įvykį dėl transporto priemonės draudžiamųjų išmokų gali bet kurie geranoriškai tarpusavyje susitarę vairuotojai, norėdami sutaupyti laiko ir išvengti administracinės baudos.
Vairuotojai policijos gali nekviesti susidūrus tik dviems automobiliams. Susidūrus trims ar daugiau autotransporto priemonių, be policijos neapsieisim. Policiją būtina kviesti ir jeigu vienas vairuotojas nulėkė nuo kelio, arba kai yra nukentėjusių eismo dalyvių. Patiems vairuotojams pildyti deklaraciją patariama tuomet, kai eismo įvykis visiškai aiškus, o kaltininkas savo kaltę visiškai pripažįsta.
Atrodo, jog kol kas dėl vos porą mėnesių veikiančios naujosios tvarkos didelių problemų nekyla nei pareigūnams, nei draudėjams, tačiau teisingai užpildyti deklaraciją sugeba tikrai ne kiekvienas. Nesvarbu, kurio vairuotojo transporto priemonė deklaracijoje žymima raidėmis A ar B. Tik labai svarbu, jog būtų atsakyta į visus deklaracijoje pateiktus klausimus. Dar kartą pabrėžiame, kad būtina atkreipti dėmesį į tai, kad po eismo įvykio nekaltas žmogus gali būti tyčia apkaltintas, paprašius jo pasirašyti punkte, kuriame nurodyta, jog padėjęs parašą asmuo yra atsakingas už autoįvykį bei padarytą žalą. Toks neatsakingas parašas reiškia nuosprendį, tačiau jeigu kaltę pripažįsta abu eismo dalyviai, pasak Policijos komisariato viešosios policijos eismo priežiūros poskyrio specialisto, abu ir pasirašo. Užpildytą deklaraciją draudžiama tiek taisyti, tiek keisti.
Neturint tam tikrų specialių blankų, visą svarbią informaciją galima surašyti ir ant dviejų paprastų lapų – tuomet ant abiejų tokių lapų abu eismo dalyviamiai ir privalo pasirašyti. Svarbiausia – kaltininkas turi parašyti, jog kaltę pripažįsta, o nukentėjusysis tą faktą patvirtinti parašu. Jeigu susitarti visgi nepavyksta, eismo dalyviai pirmiausia patarimo turėtų klausti pareigūnų – jiems paskambinti ir paprašyti, kad patartų ar netgi padėtų užpildyti deklaraciją.
„Mūsų laikui“ pasiteiravus, ar policijai dažnai tenka išklausyti eismo dalyvių priekaištus, kad autoįvykio dalyviams pranešus apie eismo įvykį, pareigūnai esą nesivargina atvažiuoti, o siūlo patiems pildyti deklaraciją, Vaidotas Tamulis teigia jokių nusiskundimų dar negirdėjęs. Pareigūno nuomone, savarankiškai avariją įregistravę vairuotojai laimi, nes nereikia laukti pareigūnų ir sutaupomas laikas, be to kaltininkas išvengia administracinių baudų, o nukentėjęs greičiau sulaukia draudimo išmokos.
Kad kiltų mažiau rūpesčių, automobilius vairuojantys asmenys turėtų kreiptis į draudimo bendroves ir pasiimti deklaracijas. Straipsnio autorė kalbino kelias Jurbarko mieste įsikūrusias draudimo paslaugas teikiančias bendroves ir sužinojo, jog jurbarkiečiai šiandien geranoriškai susitaria dėl eismo įvykio aplinkybių ir geranoriškai nustato eismo įvykio kaltininką. Pasak draudikų, kol kas palyginus nedaug eismo dalyvių kreipėsi į draudimo bendroves su deklaracijomis, ir kol kas jokių nesusipratimų nekyla. Kartais pasitaiko, jog ne visi punktai būna užpildomi – mat eismo įvykio kaltininkui reikia du kartus pasirašyti, o deklaracijoje paprastai randama tik vieną parašą.
Visgi jeigu po autoįvykio kaltininkas nesutiktų pasirašyti, kiltų nemažų rūpesčių. Akivaizdu, jog eismo įvykio deklaraciją daugelis jurbarkiečių vertina labai atsargiai, dažnai klausia patarimo draudėjų ar prašo pagalbos policijos pareigūnų. Straupsnio autorės apsilankytoje draudimo bendrovėje dar nebuvo atvejų, kai nukentėjęs eismo dalyvis būtų pasirašęs kaip atsakingas už autoįvykį bei padarytą žalą. Tačiau kituose kaimyniniuose miestuose, pasak draudimo bendrovės vadovo, tokių atvejų buvę ne vienas.
Lina Gaudinskaitė