Lietuvoje vis dažniau užsimenant apie taršos mokesčius transporto priemonėms, vairuotojų žvilgsnis neretai nukrypsta į elektrinius automobilius. Tiesa, didžioji dalis stovėjimo aikštelių ir įkrovimo stotelių apmokestintos, o elektra varomų transporto priemonių kainos rinkoje yra vis dar ganėtinai aukštos. Nepaisant to, Susisiekimo ministerija tikisi, kad ateityje automobilių parke bus ne mažiau kaip 50 procentų elektromobilių.

Elektromobilis (nuotr. 123rf.com)

Elektromobilis (nuotr. 123rf.com)

Žadami pokyčiai ateityje daugelį savivaldybių verčia griebtis strateginio žingsnio – neretai skirtinguose Lietuvos miestuose galime išvysti įrengtas elektromobilių įkrovimo stoteles.

Skaičiuojama, kad Vilniuje yra daugiau kaip 100 įkrovimo vietų. Tiesa, didžioji dalis jų priklauso automobilių dalijimosi paslaugą teikiančiai bendrovei, tad šiose vietose įkrauti elektromobilį gali ne visi.

„Šiuo metu Vilniaus mieste veikia apie 130 elektromobilių krovos vietų. Iš jų – 86 priklauso „Spark“ ir jose kraunasi tik šios bendrovės automobilių dalijimosi paslaugai priklausantys automobiliai. Likusios elektromobilių krovos vietos yra viešos“, – sako Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Eismo valdymo poskyrio specialistas Kastytis Lubys.

REKLAMA

Pasak K. Lubio, Vilniaus miesto valdžia yra nusprendusi įrengti dar daugiau elektromobilių įkrovimo stotelių.

„Planuojama, kad iki 2020 m. kovo mėn. sostinėje bus įrengtos greito įkrovimo stotelės šiose vietose: Gariūnų g. 70, Molėtų pl. 8, Liepkalnio g. 116, Saulėtekio al. 5 ir Pilaitės pr. 31. Stotelėse penkis metus nemokamai vienu metu bus galima krauti du automobilius: DC (nuolatine srove) 50 kW galingumu ir tuo pačiu metu kita jungtimi – AC (kintama srove) nuo 3,7 kW iki 43 kW, priklausomai nuo elektromobilio poreikio“, – pasakoja savivaldybės atstovas.

Skirtingas mokestis už įkrovimą

Nors paslauga už elektra varomo automobilio įkrovimą anksčiau daugelyje Lietuvos vietų buvo nemokama, tačiau dabar tokia galimybė pamažu blėsta.

Mokestis už elektromobilių įkrovimą taikomas krovos vietą įrengusios įmonės iniciatyva, kad būtų padengti elektromobilių krovos vietų įrengimo kaštai bei sąnaudos už panaudotą elektros energiją. Dalyje vietų nemokamas krovimas galimas tik su RFID kortele (speciali elektromobilių savininkų kortelė, identifikuojanti vartotoją – aut. past.)  ir tik nustatytomis valandomis”, – kalba K Lubys.

Nors daugelyje Vilniaus vietų įkrovimas šiuo metu yra nemokamas, tačiau papildomai gali tekti susimokėti už stovėjimą ar įvažiavimą, kuris taip pat priklauso nuo skirtingų aspektų.

„Įmonės „Susisiekimo paslaugos“ krovos vietos požeminėse aikštelėse Gedimino 9A ir Tilto g. yra mokamas įvažiavimas į stovėjimo aikštelę, o elektromobilio įkrovimas – nemokamas. <...> Dalyje elektromobilių krovos vietų krovimas yra nemokamas tik tam tikrą laiką (iki 2 val.), o po to taikomas stovėjimo mokestis”, – sako savivaldybės atstovas.

REKLAMA

Už praleistą 1 val. stovėjimo aikštelėje minėtose vietose yra taikomas 1,2 euro mokestis.

Naudojantis kitomis įkrovimo stotelėmis, pavyzdžiui, esančia Naugarduko g. 84, pagal „PlugShare“ nurodomus duomenis, su RFID kortele įkrovimas yra nemokamas, tačiau po 2 val. naudojimosi šia paslauga vėliau tektų susimokėti už stovėjimą – kiekviena praleista valanda gali kainuoti 4 eurus.

Tuo metu Konstitucijos pr. 18 už kiekvieną praleistą valandą stovėjimo aikštelėje kraunant automobilį gali reikėti sumokėti 0,60 euro, o štai Konstitucijos pr. 26 prireiks pakloti 1 eurą. 

Norint pasikrauti elektromobilį, naudojantis šalia Vilniaus „Akropolio“ įrengtomis įkrovimo stotelėmis, prireiks sumokėti 0,25 euro už sunaudotą kilovatvalandę.

Įkrovimo stotelė

Įkrovimo stotelė

Vilniaus miesto savivaldybės atstovo teigimu, vietų, kur reikia susimokėti už stovėjimą, tačiau ne už suvartotą elektros energiją, yra daugiau kaip 10.

Tuo metu elektromobilių krovos zonos, kuriose leidžiama įkrauti elektra varomą transporto priemonę nemokamai, Vilniuje yra įrengtos Verkių g. 29 esančioje stovėjimo aikštelėje, A. Goštauto g. 40A aikštelėje priešais verslo centrą, S. Nėries g. 16 esančioje prekybos centro „Lidl“ aikštelėje, taip pat krovos vietos įrengtos Geležinio Vilko g. 6A šalia draudimo bendrovės pastato ir S. Nėries g. 45 prie Fabijoniškių baseino.

Kaune mokama tik už suvartotą energiją

Mokestis už elektromobilio įkrovimą Kaune nustatomas pagal suvartotą elektros energiją, išskyrus miesto savivaldybės įrengtas stoteles – čia įkrovimo prieigos nėra apmokestintos.

REKLAMA

„Kauno miesto savivaldybės administracijos įrengtos elektromobilių įkrovimo prieigos nėra apmokėstintos. Ilgalaikio stovėjimo aikštelėse elektromobilių įkrovimas taip pat papildomai nėra apmokestintas, tačiau reikia susimokėti už suvartotą energiją“, – sako Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjo pavaduotojas Mindaugas Augustaitis.

Kauno miesto savivaldybės administracija šiuo metu yra įrengusi 9 įprastos ir 1 didelės galios elektromobilių įkrovimo prieigas.

Tokio tipo stoteles galima rasti L. Sapiegos g., Eivenių g. 2, Raudondvario pl., Karaliaus Mindaugo pr. – čia taip pat galima rasti ir didelės galio stotelę. Be to, trys įkrovimo prieigos įrengtos ir Kauno pilies automobilių stovėjimo aikštelėje.

Biudžetinės įstaigos (BĮ) „Parkavimas Kaune“ administruojamose ilgalaikio stovėjimo aikštelėse, esančiose Kuršių g. 49C, Ašigalio g. 1, Islandijos pl. 201/203, Ašigalio g. 32, Partizanų g. 79, Pramonės pr. 61, Taikos pr. 81 B, taip pat sumontuota 14 mažos galios elektromobilių įkrovimo prieigų.

Elektromobilių įkrovimas

Elektromobilių įkrovimas

Pasak savivaldybės atstovo, šiuo metu įrenginėjama įprastos galios įkrovimo stotelė Radvilėnų plente, netoli Lietuvos zoologijos sodo. Darbus ketinama pabaigti rugsėjo mėnesį.

Įmonės „Parkavimas Kaune“ atstovų teigimu, ilgalaikio stovėjimo aikštelėse įrengtų stotelių įkrovimo kaina yra beveik tokia pati, kaip ir mokant už suvartojamą elektrą namuose. Taigi kaina gali siekti apie 0,20 euro už kilovatvalandę. 

Kiti miestai stengiasi neatsilikti

Pastebima, kad Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje įkrovimo stotelių, palyginus su Kauno ir Vilniaus miestais, įrengta šiek tiek mažiau, tačiau čia taip pat stengiamiasi užtikrinti, kad galimybė krauti elektromobilius būtų prieinama.

REKLAMA

Panevėžio savivaldybės komunikacijos specialistė Loreta Kaškelienė tv3.lt teigė, kad šiuo metu Panevėžyje yra trys elektromobilių vidutinio įkrovimo stotelės, kurias įrengė privačios įmonės.

Minėtas įkrovimo vietas galima rasti Klaipėdos g. 143A, Pušaloto g. 108A ir Kranto g. 24. Dar trys greito įkrovimo stotelės, skirtos dviems automobiliams įkrauti vienu metu, baigiamos įrengti Elektros g. 9, Laisvės a. 17 ir Parko g. 12.

Savivaldybės atstovė priduria, kad privačiose aikštelėse, esančiose Klaipėdos g. 143A ir Pušaloto g. 108A, įkrovimas yra nemokamas, o savivaldybės įrengiamose greito krovimo stotelėse tokia paslauga bus neapmokestinta penkerius metus.

Tuo metu Klaipėdoje įrengtos krovimo prieigos teikiamos nemokamai.

„Šiuo metu Klaipėdos miesto savivaldybė yra įrengusi septynias elektromobilių įkrovimo stoteles. Taip pat šiais metais planuojama įrengti 3 greitaeiges elektromobilių įkrovimo stoteles. <...> Klaipėdos miesto savivaldybės įrengtose elektromobilių įkrovimo stotelės paslauga yra teikiama nemokamai“, – kalba Klaipėdos miesto savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus.

Šiauliuose kol kas nėra nė vienos įkrovimo vietos, tačiau savivaldybės atstovai žada naujus pokyčius.

„2017 m. vasario 10 d. Tarybos sprendimu buvo patvirtinta elektromobilių įkrovimo prieigų Šiaulių mieste schema. Artimiausiu metu numatoma, kad pagal pasirašytą bendradarbiavimo sutartį su UAB „Elektromobiliai” atsiras dvi įkrovimo vietos Krymo g. 28 ir šalia prisikėlimo aikštės. <...> Automobilius bus galima pakrauti nemokamai“, – kalba Panevėžio savivaldybės atstovė Diana Grigienė.

REKLAMA

Susisiekimo ministerijos atstovė spaudai Dalia Perednienė paaiškina, kad įkrovimo stotelių mokestis priklauso nuo savivaldybių arba privačių įmonių nustatomų sąlygų. Be to, dalis įkrovimo paslaugų turėtų būti nemokamos penkis metus, jeigu jos buvo įrengtos iš europinių lėšų.

„ES fondų lėšomis įrengtose prieigose penkis metus įkrovimo paslauga turėtų būti nemokama. Miestuose esančios viešosios įkrovimo elektromobilių prieigos, įrengtos savivaldybių arba privačia iniciatyva, numato sąlygas, ar gyventojams, klientams elektromobilių įkrovimo paslauga bus mokama arba nemokama“, – sako D. Perednienė.

Pašnekovė priduria, kad ateityje elektromobilių skaičius turėtų gerokai išaugti, o taršių automobilių liks mažiau.

Įkrovimo stotelė

Įkrovimo stotelė

„Ilgalaikio elektromobilių naudojimo skatinimo ir jų įkrovimo infrastruktūros plėtros plano projekte yra numatyta, kad 2030 m. elektromobiliai turėtų sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. visų per metus registruojamų ir perregistruojamų M1 klasės ir 100 proc. N1 klasės automobilių.

Tokiam tikslui, jeigu jis būtų patvirtintas, pasiekti Lietuvoje reikės papildomų paskatų aktyviau rinktis elektra varomą transportą. Kaip viena iš priemonių galėtų būti mokesčiai taršioms, vidaus degimo varikliais varomoms, transporto priemonėms, kurie elektromobilių įsigijimo kainą padarytų patrauklesnę ir leistų sukurti fondą, iš kurio būtų galima finansuoti ekologiško susisiekimo sprendimus“, – kalba Susisiekimo ministerijos atstovė spaudai.

Elektromobiliai turi savų privalumų

Persėsti iš vidaus degimo varikliu varomos transporto priemonės į elektrinį automobilį savivaldybės skatina tradiciniais būdais, tokiais kaip: nemokamas elektromobilio statymas mokamose zonose, taip pat galimybė važiuoti viešajam transportui skirtomis juostomis.

REKLAMA

„Vilniaus mieste grynųjų elektromobilių vairuotojams suteikta teisė nemokamai statyti transporto priemonę visose Vilniaus miesto savivaldybės teritorijoje esančiose mokamose stovėjimo vietose, taip pat leidžiama važiuoti specialiu elektromobilio ženkliuku pažymėtose viešojo transporto juostose“, – teigia Vilniaus savivaldybės specialistas K. Lubys.

Klaipėdoje, kaip ir Vilniuje, elektromobilių vairuotojams galioja tokia pati taisyklė – automobilius gali statyti apmokestintose stovėjimo zonose ir važiuoti viešojo transporto „A“ juosta.

Eismas

Eismas

Kaune taip pat leidžiama nemokamai pastatyti elektromobilį vietose, kur yra renkama rinkliava.

„Elektromobilių valdytojai, geltonojoje, raudonojoje, mėlynojoje ir žaliojoje zonose nuo vietinės rinkliavos atleisti tik tie elektromobilių valdytojai, kurie turi specialų elektromobilio leidimą. Specialūs leidimai elektromobilių valdytojams išduodami BĮ „Parkavimas Kaune“ pateikus prašymą ir transporto priemonės registracijos liudijimą“, – sako Kauno savivaldybės atstovas M. Augustaitis.

Šiaulių mieste irgi numatoma galimybė elektromobilių turėtojams mokamose vietose pastatyti elektromobilį už dyką, o Panevėžyje už tokią paslaugą yra apibrėžtas metinis mokestis.

„Pagal Panevėžio miesto savivaldybės tarybos patvirtintas Vietinės rinkliavos transporto priemonių valdytojams už naudojimąsi mokamomis automobilių stovėjimo vietomis Panevėžio mieste nuostatas numatyta rinkliava už elektra varomo automobilio nuolatinį bilietą vienam automobiliui stovėti visose mokamose stovėjimo vietose metams – 2,90 euro“, – paaiškino savivaldybės atstovė L. Kaškelienė.

REKLAMA

Valstybinės įmonės „Regitra“ duomenimis, per šių metų pirmuosius septynis mėnesius Lietuvoje buvo įregistruoti 89 naudoti ir 149 nauji elektra varomi lengvieji automobiliai, taip pat 16988 hibridinių bei 847 iš išorės įkraunamų M1 ir N1 klasės automobilių. Iš viso Lietuvoje užregistruoti 1149 elektromobiliai.

Elektromobilių krovos vietas galima rasti internetinėse svetainėse: https://elv.lt/ikrovimo-stoteles/ arba http://elektrodegalines.lt/

Voltas
2019-09-21 17:27:51
Girdejau, kad tai laikinas bumas su tais elektromobiliais.Paaiskes ,kai su jais nuvaziuos 300000 km. ju islaikymo ir ekspluatacijos islaidos.Greitai ju bus nusipirkti devetu.Nemanau ,kad rimtas vairuotojas ilgai istvers.Pagyvensim -pamatysim.
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
Voltas 2019-09-21 17:27:51
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Girdejau, kad tai laikinas bumas su tais elektromobiliais.Paaiskes ,kai su jais nuvaziuos 300000 km. ju islaikymo ir ekspluatacijos islaidos.Greitai ju bus nusipirkti devetu.Nemanau ,kad rimtas vairuotojas ilgai istvers.Pagyvensim -pamatysim.   ATSAKYTI

Top Video

100-metį atšventusios dvynės atskleidė paprastą savo ilgo gyvenimo paslaptį
DABAR RODOMA
100-metį atšventusios dvynės atskleidė paprastą savo ilgo gyvenimo paslaptį
DABAR RODOMA
Užfiksuotas šokiruojantis tėvų poelgis su kūdikiu: istorija kelia pyktį
DABAR RODOMA
Berniukas įsiuto dėl mamos poelgio – jo moralas nepaliks abejingų
DABAR RODOMA
Pikantiškas moters elgesys ant automobilio: netrukus buvo sulaikyta
DABAR RODOMA
Užfiksavo šlykšų pabėgioti išėjusios moters poelgį: paviešino, kad sugėdintų
DABAR RODOMA
Po paviešinto įrašo iš darbo mergina buvo atleista – klientai pašėlo
DABAR RODOMA
Laidotuves pertraukė netikėtumas: vyrui teko šokti į iškastą duobę
DABAR RODOMA
Išgyveno nemaloniausią incidentą lėktuve: keleivei prireikė palydovų pagalbos
DABAR RODOMA
Paviešintas įrašas, kaip siuntų darbuotojais apsimetę vyrai surišo šeimą ir ją apvogė
DABAR RODOMA
Moteris patyrė gyvenimo sukrėtimą: su taksi nevažiuos dar ilgai
REKLAMA
Gitanas Nausėda (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad nauji JAV muitai Europos Sąjungai pakenks ekonomikai abejose Atlanto pusėse, įskaitant ir Lietuvos verslą. „Tai, žinoma, žalinga ...
Pieno produktai (nuotr. 123rf.com)
Jungtinės Amerikos Valstijos įvedė 25 proc. importo muitus lietuviškiems pieno produktams. Apmokestinami iš Lietuvos importuojami sūriai, jogurtai ir kiti produktai, nurodoma ...
Elektros skaitikliai (nuotr. stop kadras)
Elektra buitiniams vartotojams nuo kitų metų sausio gali brangti iki 15 proc., tačiau maždaug tiek pat, tikėtina, atpigs gamtinės dujos, prognozuoja energetikos ...
Prekės (nuotr. stop kadras)
Lietuvos pieno perdirbėjai teigia jau spėję pajusti nuo penktadienio didėjančių muitų produktams, eksportuojamiems iš Europos Sąjungos (ES) į Jungtines valstijas (JAV), ...
(Fotobankas)
Ketvirtadienį Seime po pateikimo buvo pritarta prezidento pasiūlymui žymėtą dyzelinį kurą branginti labiau nei siūlo Vyriausybė. Primename, kad Vyriausybės registruotas Akcizų ...
REKLAMA

TELEVIZIJA

TVPlay
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų