Nors daugelis lietuvių pasisako prieš automobilių mokestį, ekonomistas Nerijus Mačiulis tikina, kad jis neišvengiamai bus įvestas. Kitaip Lietuvai teks mokėti didžiules baudas ES, o mes ir toliau nuodysime vieni kitus.

Automobilių tarša (nuotr. Raimundo Maslausko)

Automobilių tarša (nuotr. Raimundo Maslausko)

Tuo įsitikinęs „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis, apie skirtingus mokesčius diskutavęs tv3.lt studijoje. Anot jo, jeigu ne ši, tai kita valdančioji dauguma automobilių mokestį bus priversta įvesti: „Jeigu mes netvarkysime lietuvių automobilių parko, kitą dešimtmetį mokėsime baudas ES. Yra labai aiškios direktyvos ir tikslai, kiek turime sumažinti anglies dvideginio išmetimą. Lietuvoje didžioji dalis tos taršos yra būtent iš lengvųjų automobilių, kurie yra seniausi ES, daugiausia dyzeliniai, išmeta daug kietųjų detalių, azoto oksidų, kurie teršia ne visą planetą, turi daug įtakos ne klimato kaitai, bet lokaliai. Mes čia kenkiame sau, savo sveikatai.“

Ekonomistas pateikė kelis argumentus, kodėl automobilių mokestis Lietuvoje turėtų būti įvestas.

„Turbūt mes norėtume gyventi sveikesnėje aplinkoje, nes kietųjų dalelių kiekis Lietuvos miestuose yra didesnis negu kaimyninių valstybių – Latvijos, Estijos – miestuose. Ar tai nėra svarbu? Yra svarbu gyventi švarioje aplinkoje.

REKLAMA

Kitas argumentas – tikriausiai nenorime mokėti baudų iš Lietuvos biudžeto vien dėl to, kad nesugebame sumažinti aplinkos taršos. Tas sprendimas turės būti priimtas. Jau nekalbu apie tai, kad ES yra tik kelios valstybės, netaikančios jokio mokesčio, susijusio su automobilių tarša“, – aiškino N. Mačiulis.

Jis sakė suprantąs, kad gyventojai nenori tokio mokesčio, norėtųsi, kad dėl nebrangiai pirkto automobilio jie būtų palikti ramybėje. Tačiau jei transporto priemonė tarši, kenkia aplinkiniams, tai nėra vien asmeninis reikalas. O neigiamą poveikį turintys dalykai paprastai apmokestinami mokesčiais arba akcizais.

Du mokesčio modeliai

Paklaustas, koks Lietuvoje galėtų būti automobilių mokesčio modelis, ekonomistas sakė, kad Aplinkos ministerija yra įvertinusi įvairias alternatyvas ir kitų šalių patirtį:

„Gali būti du modeliai. Vienas būtų registracijos, kai pirkdamas automobilį mokestį sumoki vieną kartą. Kita alternatyva gali būti metinis ar kas dvejus metus mokamas mokestis atliekant automobilio techninę apžiūrą. Tokiu atveju nereikėtų kurti kažkokios administracinės infrastruktūros, kaip tuos mokesčius surinkti.

Jų dydis gali priklausyti nuo kelių parametrų – t. y. išmetamo anglies dvideginio, variklio galingumo, kainos. Valstybės pasirenka skirtingus modelius. Manau, kad šiame kontekste, kai klimato kaitos problema yra labai didelė ir kai Lietuvos automobilių parkas yra labai teršiantis, labai senas, tai vienas iš pagrindinių kriterijų turėtų būti anglies dvideginio išmetimas.“

REKLAMA

Pašnekovas sutiko, kad yra gyventojų, kurie turi gana senus ir taršius automobilius, tačiau neuždirba tiek, kad galėtų įsigyti naujesnius ir ne tokius taršius. Tačiau esą dėl to ir svarstomos įvairios mokesčio lengvatos, taip pat subsidijos tiems, kas taršius automobilius keis į ne tokius taršius.

„Iš tiesų dabar yra negalingų, aplinkos neteršiančių, nebrangių automobilių. Tiesiog kartais vartotojams svarbesnis kriterijus yra galingumas, įvaizdis, kurį turbūt ir reikėtų apmokestinti. Žiūrint į tai, kiek automobilių naudojama turtingiausiose valstybėse, tai tikrai pasaulis turi eiti link viešojo transporto, dviračių, dalijimosi transporto priemonėmis, o ta kryptimi juda ir Lietuva“, – komentavo N. Mačiulis.

Turės būti išimčių

Ekonomisto teigimu, jeigu numatoma skatinamoji priemonė įsigyti mažiau taršius automobilius gyventojų elgsenos nepakeis, tai gali padaryti atsiradusi būtinybė susimokėti mokestį:

„Aš puikiai suprantu, kad kai kalbame apie mokesčius, gerų alternatyvų nėra. Niekas nenori jokių mokesčių. Bet mes galime rinktis arba didesnį pajamų mokestį, arba didesnį pridėtinės vertės mokestį, arba galbūt tokį mokestį, kuris ne tik atneša į biudžetą pajamų, bet ir leidžia pakeisti gyventojų elgseną į gerą pusę.

Arba jei šitie visi variantai netinka, tada susitaikome, kad švietimo kokybė, jo finansavimas, sveikatos apsaugos finansavimas liks toks, koks dabar ir tai nepatenkinama padėtis. Čia sudėtingi kompromisai ir tikrai nepavydžiu nė vienai vyriausybei, kuriai reikės priimti sprendimą, nes įtikinti visuomenę yra sudėtinga. Bet tą reikia padaryti, turime keisti savo elgseną.“

REKLAMA

Nerijus Mačiulis (Fotodiena/Justinas Auškelis)

Nerijus Mačiulis (Fotodiena/Justinas Auškelis)

N. Mačiulio nuomone, įvedant naują mokestį pažeidžiamoms gyventojų grupėms, pvz., pensininkams arba daugiavaikėms šeimoms, būtų galima numatyti lengvatas arba išimtis. Tačiau yra žmonių, kuriems automobilis veikiau yra kaip prabangos prekė, taip pat yra šeimų, turinčių po kelis automobilius. Tokie asmenys automobilio mokestį galėtų sumokėti.

Paklaustas, ar galvoja po penkerių metų kandidatuoti prezidento rinkimuose, ekonomistas juokavo nebijantis atvirai pasisakyti už nepopuliarų mokestį: „Kai pradėsiu sakyti, kad automobilio mokesčio nereikia, tai žinokite, kad turiu „blogų minčių“ (dėl dalyvavimo prezidento rinkimuose, – aut. past.).“

Kitų mokesčių trūkumai

Lietuvos mokesčių sistemą analizuojantys užsienio institucijų ekspertai ne kartą yra rekomendavę ir labiau apmokestinti nekilnojamąjį turtą (NT). Tačiau N. Mačiulis jį vertina ne taip gerai, kaip automobilių mokestį:

„Jeigu NT mokesčio kartelė nuleidžiama daug žemiau ir jis paliečia didelę dalį rinkėjų, tai tampa nepopuliariu mokesčiu. Jis yra populiarus mokestis tol, kol beveik nieko neliečia. Jis populiarus, kol liečia tik turtingiausius Lietuvos gyventojus.

Čia vienas iš būdų papildyti Lietuvos biudžetą, bet tai nėra labai didelis pajamų šaltinis, nebent būtų įvestas visuotinis NT mokestis, ką, pvz., Latvija per krizę ir padarė. Tarptautinis valiutos fondas juos privertė įsivesti NT mokestį ir ten beveik visi gyventojai jį moka.“

Ekonomisto vertinimu, automobilių mokestis yra geresnė alternatyva už NT mokestį.

REKLAMA

„Manau, kad automobilio mokestis yra „sveikesnis“ negu NT mokestis. NT tikrai yra pirmo būtinumo prekė, niekas iš mūsų negali atsisakyti būsto. Automobilio dažnai galima atsisakyti, ypač antro automobilio, ypač tie, kurie gyvena miestuose, ir ypač kai kalbame apie galingus, prabangius ir aplinką teršiančius automobilius. Taigi, gali pasirinkti arba kokią nors ekologinę priemonę, arba už tai susimokėti.“

Pasak N. Mačiulio, progresiniai mokesčiai Lietuvoje yra labiausiai mitais apipintas reiškinys. Esą burbulą, kad jų dar nėra, sukūrė politikai. Realiai progresyvus pajamų apmokestinimas yra jau daug metų:

„Pirmiausia progresyvumas buvo per „Sodros“ įmokų lubų nebuvimą. Pasiektus tam tikras pajamas, „Sodros“ įmokas moki toliau, bet dėl to nei didesnė pensijos nei kitų papildomų išmokų – ne. Čia buvo didesnes pajamas gaunančių gyventojų mokesčio progresyvumas.“

Tačiau esą ir gyventojų pajamų mokesčių tarifai yra progresyvūs. Kai kurioms pajamoms taikomas 0 proc., 5 proc. tarifas taikomas žemdirbiams, taip pat yra 15 proc., o šiemet atsirado 20 proc. ir 27 proc. tarifai.

„Turime kalbėti ne apie tai, ar progresyvumas yra (jis yra seniai), bet gal reikia dar didesnio progresyvumo, tie laiptai turi kilti aukščiau.

Aš asmeniškai manau, kad pajamų apmokestinimas nėra pats geriausias kelias. Nes šiuo mokesčiu apmokestini vertės kūrimą. Ar tai būtų darbuotojas, ar dirbantis pagal individualios veiklos, ar su verslo liudijimu, ar asmuo, įsteigiantis įmonę ir kuriantis darbo vietas.

Jie rizikuoja, stengiasi, kuria vertę ir už tai gauna pajamas. Tai yra vertės kūrimo procesas, kurį norime dar labiau apmokestinti. Man atrodo, logiškiau apmokestinti kitą galą – t. y. vartojimo procesą, kai nori vartoti prekes, ypač tas prekes, kurios kenkia aplinkai ar kitiems žmonėms. Arba apmokestinti turtą, tą hedonizmą, kai kaupiama daug turto. Manau, kad toks modelis yra efektyvesnis“, – apibendrino N. Mačiulis.

zzaas
2019-06-06 14:34:59
na taip geriau apmokestint tuos vargsus kurie su senom masinom vazineja ir neturi galemybe juos pakeisti, negu tuos kurie turi daug visokio nekilnojomo turto ir nemoka jokio mokescio
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
Algimantas 2019-06-08 11:03:10
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Tegul tas maciulis tuos mokescius susikisa i u-pakali jegu jis turi tiek daug pinigu tai jis gali sau leisti   ATSAKYTI
XXX 2019-06-07 16:05:24
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Matyt, jis neturi vaikų, kad tokias pievas rašo. Automobilį turėti šiais laikais yra prabanga, nes jo taisymas žiauriai brangiai kainuoja. Bet jus yra būtinas, ypač didesniame mieste. Kodėl šeimos turi po du automobilius? Apšviesiu! Ogi todėl, kad šeimos gauna darželius ar mokyklas toli nuo namų, kad vaikams į būrelius toli važiuoti, o visur vežioti vienas iš tėvų paprastai negali. Be to, gal pirmiausia pasidomėkit, kaip su mokinukais kontrolieriai elgiasi. Turbūt mažai kas nori traumuoti savo vaikus.   ATSAKYTI
Jo 2019-06-07 09:28:28
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Ir kaip pastovei viskas kopijuojasi is europos isskyrus atlyginimus.   ATSAKYTI
XXX 2019-06-07 16:08:02
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Atlyginimų kopijuoti neapsimoka. Juk jei juos kopijuos, tai žmonės gali per daug gerai gyventi, nebeemigruos, o kam to reikia? Taigi nusipirks gerus automobilius ir nebebus iš ko mokesčių rinkti. Tik laiko klausimas, kada triusikus apmokestins.  
Mulkinimas 2019-06-07 09:25:37
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Ir vel tarsa. O kas amerikoj darosi jie tai gali vazinet su 6.0 litru dyzeliniais pikapais ir terst gamta. Matosi kad viskas darosi del to kad dideles salys galetu laisvai gyvent o jus europoj susitvarkykit kad amerikai butu svaresnis oras. Vazineja su 40 metu senumo 7.0 litru benzinais ir cia viskas gerai. Uz tai rusija ir nenoretu papult i europa nes reiktu daug zmoniu paaukot kad susitvarkytu tarsa.   ATSAKYTI
Darius 2019-06-07 09:17:08
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Ponas Artiste kaip mokestis sumažins taršą . Pinigai tik padidins valdžios kišenes , bei iš vargšų atims paskutinį centą. Norit europinių mokesčių prašom, mokėkit ir europinius atliginymus. Beje kur dingsta milijardai gauti už parduotas taršos kvotas , kur Lt parduoda kitoms šalims? Jei norit sumažinti užterštumą tai kompensuokit 30% ekektromobilio vertės, kaip kad išvystytose šalyse, o ne kaišiokite 1000 eurų. O pinigus galėtų valdininkai tam reikalui skirti iš tų kur gauna už pardavimą taršos kvotų. O su mokesčiais jei jau taip spausit tai nebeliks Lt. visai, nes jau dabar nebėra kam tus mokesčius mokėti, nes liko Lietuvoje tik pensininkai ir vaikai . O visas jaunimas išvyksta į užsienį, beje ir moka mašinos mokesčius, nes algos geros yra iš jo mokėti   ATSAKYTI
Šmikis 2019-06-07 07:44:02
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
kai verslininkas siūlo naujus mokesčius, reikia gerai pamąstyti, kur čia paslėptas jo asmeninis materialinis interesas. Tarša čia nieko dėta. tai tik verslas.   ATSAKYTI
Lietuvis 2019-06-07 06:37:10
Pranešti apie netinkamą komentarą
-5
Tegu maziau tie vargsai verkia.Jeigu esi vargsas tai kam tada perkami seni automobiliai su galingais dideles kubaturos varikliais.Nusipirk 1.0l varikliuku automobili ir kuro maziau valgys ir gamta maziau ters.   ATSAKYTI
Vakcina maciuliui 2019-06-06 18:19:12
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Mane tai nuodija tokios naujienos, o ne dyzeliniu automobiliu tarsa ir t.t. mane nuodija mokestis ant mokescio, o ne seni automobiliai. Maciuli, siandien tu esi ekstra nuodas. Linkiu, kad tau audi bulka dugna uzmintu ir tu mielasai paspringtum juodu, dyzeliniu debesiu. Pasinuodyk ir tu.
P.s. musu masinos ne naujos ne is gero gyvenimo, del Dievo meiles.    ATSAKYTI
Gintaras 2019-06-06 17:45:40
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Šneka apie senus, taršius automobiilius ir čia pat pabrėžia, kad tai "prabangos" prekė! O gal susisiekimo priemonė nuvykti į darbą, nes kitų alternatyvų nėra? Na , yra viena: sėdėti darbo biržoje bedarbiu. Ubagų krašte nieko nepakeisite, kol žmonės taip mažai uždirba.   ATSAKYTI
As 2019-06-06 16:05:22
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Kodel nutilima uz tarsa mes mokame nuo senu laiku kodel nepasiima is degaliniu tarsos mokesciu kazkaip pamirse kada algos bus europietiskos ? Jie del 50 euru bangas kelia. Kad visi ponai mokietu mokescius kaip priklauso ..... Tad pinigu netruktu ... Ir algos butu vienodos .... Kai mokesciu moketuju...   ATSAKYTI
xxL 2019-06-06 15:11:58
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Mačiulis kaip visada niekus kalba tarytu būtų perdozavęs kvaišalų. Mokesčius ponas pomidoras gali užkrauti ir už griaustinį ir už audrą ir už škvalą, bet klausimas iš kur imti pinigus mokesčių mokėtojui? Ar Lietuvos žmonės perka seną laužą todėl kad negali įsigyti naujo ar todėl, kad mėgsta senas griuvenas? Vargšas bankas kurio analitikas yra šis mačiulis....   ATSAKYTI
Oras 2019-06-06 15:07:38
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Ir vėl mokėsime už turčius...   ATSAKYTI
Žmogus 2019-06-06 15:02:04
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Jei mano alga būtų kaip pono Mačiulio aš taip pat neprieštarauciau mokėti   ATSAKYTI
zzaas 2019-06-06 14:34:59
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
na taip geriau apmokestint tuos vargsus kurie su senom masinom vazineja ir neturi galemybe juos pakeisti, negu tuos kurie turi daug visokio nekilnojomo turto ir nemoka jokio mokescio   ATSAKYTI

Top Video

Internautai pašėlo: mama įkėlė įrašą, kaip mažametis vairuoja ir viršija greitį
DABAR RODOMA
Internautai pašėlo: mama įkėlė įrašą, kaip mažametis vairuoja ir viršija greitį
DABAR RODOMA
Negalėjo nenufilmuoti: praeiviai stabtelėjo žiūrėti, ką moteris vedžioja lauke
DABAR RODOMA
Mama slapta užfiksavo šokiruojantį slaugės elgesį su jos negalią turinčiu sūnumi
DABAR RODOMA
Tiesioginio eterio įrašas atskleidė vagystę: kuriozas tapo sensacija
DABAR RODOMA
Dėl gyvūno pikantiško poelgio modeliui teko raudonuoti
DABAR RODOMA
Moteris palikusi atvirus automobilio langus labai greitai to pasigailėjo
DABAR RODOMA
Darbuotojai užfiksavo poros akimirką restorane: visi internautai ėmė jų ieškoti
DABAR RODOMA
Pamačius šalia važiavusį automobilį išsitraukė kamerą: to dar nebuvo regėję
DABAR RODOMA
Keistos išvaizdos žuvis sukėlė sąmyšį: atrodo, kaip su žmogaus veidu
DABAR RODOMA
Venckienės palaikymo mitingo dalyvė: aš buvau pas Neringą kameroje
REKLAMA
SGD terminalas „Independence“ (Fotobankas)
Vyriausybė trečiadienį pritarė iki 295,5 mln. eurų valstybės garantijoms Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalo laivui-saugyklai įsigyti ir terminalo ...
Šildymo sezonas: ar įmanoma sutaupyti?
Prasidėjus šaltajam metų periodui, viena aktualiausių temų tampa aukštos šildymo kainos ir neproporcingai žema oro temperatūra namuose. Lietuvos šilumos tiekėjų asociacijos ...
Andžejus Matusevič – „Naujojo teatro“ aktorius. Asmeninio archyvo nuotr.
Andžejus Matusevič yra „Naujojo teatro“ aktorius. Šiame 2008 metais įkurtame unikaliame teatre vaidina negalią turintys aktoriai. Nuo 2012-ųjų čia dirbantis Andžejus – ...
Sodra (Justinas Auškelis/Fotodiena nuotr.
Didesnei daliai savarankiškai ir individualiai dirbančių žmonių „Sodros“ įmokas siūloma nuo kitų metų skaičiuoti nuo 90 proc. pajamų. Dabar jos skaičiuojamos nuo ...
Gitanas Nausėda (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad nepasirašytų biudžeto įstatymo, jei jis prieštarautų konstitucinėms nuostatoms dėl fiskalinės drausmės. „Viena raudonoji linija yra labai ...
REKLAMA

TELEVIZIJA

TVPlay
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų