Kaip pažymi leidinys, remdamasis analitikų tyrimais, Rusijos nafta Europos Sąjungai masiškai tiekiama per Turkiją. Ankara tapo savotiška Rusijos naftos produktų stotele pakeliui į ES.
Taigi nuo 2023 m. vasario iki 2024 m. vasario Turkija 105 proc. padidino pirkimus iš Rusijos, palyginti su ankstesniais metais. Per tą patį laikotarpį degalų eksportas iš Turkijos į ES padidėjo 107 proc.
„Politico“ priduria, kad ne kiekviena turkiškos naftos partija yra rusiška žaliava. Turkija turi naftos perdirbimo gamyklų, kurios gali perdirbti beveik 1 mln. barelių naftos per dieną. Šalis taip pat perparduoda kitus ne rusiškus degalus.
Pasinaudojo sankcijų spragomis
Turkijos ir Rusijos schema buvo sukurta remiantis sankcijų spragomis. Nepaisant to, kad ES 2023 m. vasarį uždraudė importuoti rusišką naftą, tebegalioja leidimas importuoti „mišrų“ kurą. Tyrimas patvirtina, kad Maskva iš šios schemos tik iš trijų uostų per metus uždirbo 3 mlrd. eurų.
Viena pagrindinių tokio „mišraus“ nerusiško kuro importuotojų yra Graikija. Šalis patikina, kad vykdo tinkamą kontrolę muitinėje ir kad pažeidimų nėra.
Vis dėlto „Politico“ nurodo, kad patikrinimo muitinėje metu tikrinamas krovinio kilmę nurodantis dokumentas, vadinamas „kilmės sertifikatu“. Rusiškų degalų importas yra neteisėtas, tačiau pakeitus prekės ženklą į turkišką, galima apeiti sankcijas.
Sankcijos Rusijai
Primename, kad nuo Rusijos pilno masto invazijos pradžios Ukrainos partneriai Vakaruose įvedė naujas sankcijas Rusijai, taip pat išplėtė esamus apribojimus.
Vien Europos Sąjunga įvedė daugiau nei dešimt sankcijų Rusijai paketų. Sankcijos pat taikomos rusiškos naftos ir dujų importui. Kaip pranešė ES, šiuo metu Briuselis rengia naują sankcijų paketą.
Agentūros „Reuters“ duomenimis, Europos Sąjunga taip pat ketina įvesti sankcijas kelioms Rusijos propagandinėms žiniasklaidos priemonėms.