Gruodžio 19 d. turėjęs įvykti privačios JAV bendrovės „Orbital Sciences“ raketos „Antares“ su krovininiu kosminiu laivu „Cygnus“ startas atidedamas mažiausiai vieną mėnesį, bent iki kitų metų sausio vidurio, pranešė NASA atstovai.

Kosminis laivas turėjo pakilti gruodžio 19 d. 4 val. 42 min. ryto Lietuvos laiku iš NASA skrydžių bazės Valopso saloje (JAV). Susijungti su Tarptautine kosmine stotimi (TKS) „Cygnus“ turėjo gruodžio 21 dieną.

„Cygnus“ į kosmosą turi iškelti 33 nanopalydovus, tarp kurių yra ir du pirmieji lietuviški mažieji palydovai „LitSat-1” ir „LituanicaSat-1”. Kada jie atsidurs Tarptautinėje kosminėje stotyje, dabar neaišku.

NASA priėmė sprendimą dėl termoreguliavimo sistemos Tarptautinėje kosminėje stotyje gedimo laikinai atidėti JAV bendrovės „Orbital Sciences“ krovininio kosminio laivo „Cygnus“ paleidimą į kosmosą. Pasak NASA atstovų, TKS įgulos nariai turės tris kartus išeiti į atvirąjį kosmosą ir atlikti TKS išorėje esančio termoreguliavimo sistemos kontūro remonto darbus.

Skelbiama, kas astronautai turės pakeisti sugedusį TKS termoreguliavimo sistemos dalies A kontūro siurblio modulį. Jame esantis vožtuvas nevykdo iš Žemės perduodamų valdymo komandų ir neužsidaro, todėl šis kontūras pradėjo šalti. Dėl to TKS JAV segmente teko laikinai atjungti pusę mokslinės ir stoties sistemų veikimą užtikrinančios aparatūros. Vėliau papildomai buvo atjungta ir dalis Rusijos segmente esančios įrangos.

Pasak NASA atstovų, astronautų išėjimai iš kosminės stoties planuojami gruodžio 21, 23 ir 25 dienomis.

Pranešama, kad rytoj į kosmosą turėjusi kilti raketa „Antares“ su krovininiu kosminiu laivu „Cygnus“ tebėra NASA skrydžių bazės Valopso saloje paleidimo aikštelėje. Raketa artimiausiu metu bus nuleista į horizontalią padėtį ir grąžinta į specialų angarą.

Po to „Cygnus“ kosminį laivą aptarnaujantys technikai atidarys „Cygnus“ krovinių skyrių ir išims dalį jų, kad būtų galima juos laikyti saugioje vietoje. Jie naujo raketos paleidimo lauks mažiausiai iki 2014 m. sausio 13 dienos, praneša „Space.com“.

„Gaila, kad Kalėdų nesutiksime kosmose, tačiau faktiškai tai nieko nekeičia – mūsų darbas jau atliktas, palydovai jau yra erdvėlaivyje. Belieka laukti starto kitų metų sausį,” – sakė JAV viešintis Lietuvos kosmoso asociacijos vadovas Vidmantas Tomkus.