REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Praėjo jau ketveri metai nuo tada, kai kompanija „Boeing“ paskelbė apie savo naujojo lėktuvo „787 Dreamliner“ projektą. Per tą  laiką „Boeing“ išleido milijardus JAV dolerių, tobulindama ir testuodama šį lainerį. Visai neseniai „787 Dreamliner“ buvo galutinai parengtas naudojimui ir šiuo metu jau yra pasiruošęs skraidinti Japonijos aviakompanijos „All Nippon Airways“ keleivius.

REKLAMA
REKLAMA

„787 Dreamliner“ yra iš tiesų išskirtinis lėktuvas. Technologiškai tai pats pažangiausias kada nors sukurtas laineris – išskirtinės jo aerodinaminės savybės, naujos kartos kurą taupantys varikliai, ar net tai, jog lėktuvo langai gali būti užtamsinami vienu mygtuko paspaudimu. Visgi, anot internetinio portalo „Wired.com“, ne mažiau įspūdinga ir tai, kaip šiam lėktuvui yra rengiami jų būsimi pilotai.

REKLAMA

Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)

Išmokti pilotuoti naujų technologijų prikimštą lainerį ne taip ir paprasta. Asmenims, kurie jau turi patirties pilotuodami „Boeing 777“ lainerį, treniruočių kursai trunka bent penkias dienas. Tuo tarpu tiems, kurie neturi jokios patirties valdydami „Boeing“ lainerius, treniruotėss trunka apie tris savaites.

Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)

Visgi labiausiai dėmesį patraukia tai, kokiu būdu yra rengiami šio lainerio būsimi pilotai. Nepaisant to, kokia bebūtų pilotų patirtis, per visą treniruočių kursą jie nė karto taip ir neįsėda į tikrąjį „787 Dreamliner“. Greičiausiai jo net nepamato. Treniruočių centre Sietle (JAV) visi pilotų apmokymai vyksta virtualiai, panaudojant aukštąsias technologijas. Sėdėdami treniruočių bazės pastate pilotai virtualiai yra išmokomi visko – nuo lėktuvo hidraulinės sistemos subtilybių iki paties lainerio konstrukcijos. Galų gale naudodamiesi specialiomis programomis, jie išmoksta valdyti lainerį pakilimo metu, pilotuoti jį esant sudėtingoms oro sąlygoms ar net suvaldyti skrydį su išjungtais lėktuvo varikliais. Visgi pirmiausia jie susipažįsta su piloto kabina. Be abejo, net neapsilankę tikroje „787 Dreamliner“ lakūnų kabinoje.

REKLAMA
REKLAMA

Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)

Susipažinimas su „787 Dreamliner“ pilotų kabina trunka tol, kol būsimi lakūnai perpranta kiekvienos rankenėlės ar mygtuko funkcijas ir galutinai suvokia visų prietaisų rodmenis. Treniruočių kambaryje visi prietaisai ir įrenginiai yra išdėstyti tokia pat tvarka, kaip ir tikrame „787 Dreamliner“, o būsimasis lėktuvo kapitonas tradiciškai dalinasi kabina su savo pirmuoju padėjėju.

Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)

Visgi ne visos treniruotės apsiriboja vien piloto kabina. Kiekvienas, nors kartą buvęs oro uoste, turėjo pastebėti, jog prieš skrydį lėktuvų pilotai visada atlieka lainerio apžiūrą. Didžiąją dalį patikrinimų pilotai dažniausiai patiki atlikti aptarnaujančiajam personalui, visgi bent vienas pilotų visuomet asmeniškai patikrina lėktuvą. Dalis „787 Dreamliner“ treniruočių programos yra skirta būtent tam. Būsimasis pilotas naudojasi kompiuterine programa, kuri iš esmės primena trimatį kompiuterinį žaidimą. Jame pilotas vaikšto aplink lainerį ir virtualiai tikrina jo būklę. Ir atlieka tai lygiai taip pat, kaip darytų realybėje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)

Po dvylikos dienų apmokymų, skirtų susipažinimui su pačiu laineriu, jo sandara ir techninėmis savybėmis, būsimi pilotai pradeda kitą treniruočių etapą – lėktuvo pilotavimo pamokas. „787 Dreamliner“ skrydžio treniruočių kabina itin tiksliai imituoja tikrąją piloto kabiną. Treniruočių metu pilotai bendrauja su virtualiu skrydžių centru, be to, jų priimti sprendimai ir įrenginių valdymas yra vertinami realiu laiku, tad pilotai gali iš karto sužinoti, ką padarė negerai ir kaip reikėtų taisyti savo klaidą. Visgi, anot „Wired.com“, šio simuliatoriaus paskirtis nėra autentiškos skrydžio patirties sukūrimas. Svarbiau yra tai, kaip pilotai sugeba panaudoti pirmojo treniruočių etapo metu įgytas žinias ir paversti jas realiais lėktuvo valdymo įgūdžiais.

REKLAMA

Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)

Tad tiek pilotų virtualaus supažindinimo etapas, tiek pati skrydžių simuliatoriaus programa yra pilnai integruotos. Tai reiškia, jog praktiškai neįmanomas toks atvejis, jog skrydžio simuliacijos metu pilotas susidurtų su kažkokiomis naujomis ir nematytomis situacijomis. O tai dažnai pasitaikydavo ankstesniuose pilotų apmokymuose, kuomet skrydžių simuliacijos programos būdavo kuriamos atskirai nuo tų programų, kurios tiesiog supažindindavo su pačiu laineriu.

„Wired.com“ pažymi, jog yra dvi priežastys, kodėl „787 Dreamliner“ pilotų apmokymai yra atliekami išimtinai virtualiai. Pirmiausia taip daroma dėl grynai finansinių priežasčių. Be abejo, bandomieji skrydžiai galėtų būti atliekami ir su tikruoju „787 Dreamliner“, bet nuolatinės treniruotės kainuotų absurdiškai didelius pinigus. Kita vertus, tikruose bandomuosiuose skrydžiuose pilotai vargu ar susidurtų su tokiomis ekstremaliomis situacijomis, kurias galima susimuliuoti naudojant kompiuterines programas. Tad visiškai virtualios pilotų treniruotės kainuoja žymiai pigiau bei yra saugesnės.

REKLAMA

Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)Skraidymo simuliatorius (nuotr. wired.com)

Trečiasis treniruočių etapas vyksta dar kitame simuliatoriuje, kuris visiškai tiksliai atkartoja tikrojo lainerio pilotų kabiną. Tad treniruočių metu yra sukuriama autentiška aplinka, atitinkanti realaus skrydžio patirtį. Šiame realaus skrydžio simuliatoriuje yra atkuriamos bet kokios oro sąlygos, paros laikas netikėti gedimai, ekstremalios aerodinaminės situacijos. Viskas tam, jog būsimasis pilotas galėtų tinkamai įsijausti į tikro piloto vaidmenį.

Be to, šio simuliatoriaus kabina yra įrengta ant šešių hidraulinių atramų, kurios priklausomai nuo situacijos judina pačią kabiną ir suteikia pilotams realaus skrydžio patirtį. Tad pilotas gali fiziškai jausti lėktuvo įsibėgėjimą, pakilimo momentą, turbulencijas bei patį skrydį. Pilotas gali matyti ir itin tiksliai atkuriamas vizualizacijas, kurios tikroviškai atkartoja realų vaizdą, matomą per piloto kabinos langą. Todėl, pasak „787 Dreamliner“ piloto Patricko Garrigano, patirtis, atliekant lėktuvo skrydžio simuliacijas, yra tiesiog atimanti žadą.

Sėkmingai baigę visus „787 Dreamliner“ treniruočių etapus, pilotai gauna specialų sertifikatą, leidžiantį pilotuoti šį lainerį. Pasak „Wired.com“, visai tikėtina, jog jau pirmasis pilotų „krikštas“, valdant tikrąjį „787 Dreamliner“, bus visiškai normalus skrydis su reisiniu lėktuvu, pilnu keleivių. Visgi pernelyg jaudintis pilotui nereikėtų – jo kolega pirmojo skrydžio metu turėtų būti itin patyręs „787 Dreamliner“ pilotas-instruktorius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų