Ekspertai yra nurodę, kad apie 95 proc. kelių eismo įvykių daugiau ar mažiau yra susiję su žmogaus padaryta klaida. Be to, apskaičiuota, kad 3 iš 4 tokių įvykių sukelia vien tik žmogaus padaryta klaida.

Saugaus vairavimo sistemos (nuotr. 123rf.com)

Saugaus vairavimo sistemos (nuotr. 123rf.com)

Pasiūlymų, kaip taisyti padėtį ir mažinti tragiškai pasibaigiančių incidentų keliuose skaičių, yra daugybė.

Juos sugrupuoti galima į dvi pagrindines idėjų kategorijas: A – daugiau dėmesio vairuotojų mokymui ir sąmoningumui didinti ir B – daugiau dėmesio kelių infrastruktūrai, techninėms ir inžinerinėms priemonėms, kurios sumažintų avarijų riziką ar sušvelnintų jų padarinius.

Mažiau žmogiškųjų klaidų

Kalbėdamas šia tema techninių apžiūrų centrus vienijančios asociacijos „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas pateikia Skandinavijos šalių pavyzdį:

„Šių šalių, lyderiaujančių pagal saugą keliuose, specialistai kiekviena proga akcentuoja, kad niekada visų vairuotojų vairavimo įgūdžiai nebus vienodai puikūs, vairuodami jie ne visada bus gerai pailsėję, susikoncentravę ar laikysis visų eismo taisyklių.

REKLAMA

Tai reiškia, kad žmonės visada darys klaidų, tik vienomis aplinkybėmis jie bus linkę labiau rizikuoti, kitomis – mažiau, todėl svarbu kurti tokią eismo infrastruktūrą bei automobilius, kurie žmogiškojo faktoriaus grėsmes kiek įmanoma neutralizuotų.“

Saugaus vairavimo sistemos (nuotr. 123rf.com)

Saugaus vairavimo sistemos (nuotr. 123rf.com)

Anot R. Gabarto, su kiekviena nauja automobilių karta įdiegiamos inovacijos pasyvaus ir aktyvaus saugumo srityje ženkliai sumažina avarijose žūstančių žmonių skaičių.

„Tarkime, vien ES šalyse nustačius privalomą reikalavimą visose transporto priemonėse įdiegti elektronines stabilumo kontrolės sistemas, o sunkvežimiuose ir autobusuose įdiegti pažangias autonomines avarinio stabdymo sistemas ir įspėjimo apie nukrypimą nuo eismo juostos sistemas, eismo įvykiuose žuvusių žmonių skaičius per metus sumažėja 5 tūkstančiais“, – pabrėžė „Transeksta“ atstovas.

Laukia svarbūs pokyčiai

Neseniai Europos Parlamentas pritarė idėjai, kad į visus naujus automobilius būtų įdiegta sistema, perspėjanti apie viršytą leistino greičio ribą. Taip pat kalbėta apie pažangios autonominės avarinio stabdymo sistemos būtinybę.

„Europos Transporto saugos taryba (ETSC) rekomenduoja į automobilius įdiegti ne tik vaizdo kameras, kurios skaitytų visus kelio ženklus ir informaciją apie leidžiamą greičio režimą pateiktų į prietaisų skydelyje prie vairuotojo akis, tačiau ir aktyvuotų savotišką greičio ribotuvą.

Panašiai kaip „Formulė 1“ lenktynių techninio aptarnavimo zonose – į jas pasukę bolidai juda sraigės tempu kad ir kaip stipriai pilotai spaustų akceleratorių. Žinoma, kol kas tokių projektų eskizai tebėra narstomi įvairiuose ekspertų susibūrimuose, nes akivaizdu, kad tam tikrais atvejais išimtys yra gyvybiškai svarbios“, – pabrėžė R. Gabartas.

REKLAMA

Anot jo, kitas sprendimas, galintis tapti visuotinai privalomu – alkoholspynės kiekviename automobilyje: „Statistika byloja, kad apytiksliai 25 proc. tragiškai besibaigiančių incidentų keliuose susiję su eismo dalyvių girtumu. Kokius rezultatus duoda efektyvi kova su šia problema ETSC specialistai iliustravo Suomijos pavyzdžiu, kur „girtų“ avarijų aukų skaičių pavyko sumažinti nuo 30 iki 6 procentų.

Taip pat diskutuojama dėl galimybės į visus automobilius įmontuoti išjungiamą pažangią pagalbinę greičio ribos, ženklų „Stop“ ir šviesoforų rodymo sistemą, kuri įsikiša ir padeda vairuotojui neviršyti greičio ribos. Jei tam būti pritarta ES struktūrose valstybės narės turėtų užtikrinti nepriekaištingą kelių eismo ženklų būklę bei turėti internetu atnaujinamus kelių žemėlapius su dabartinių greičio ribų nuorodomis.“

Kas laukia netolimoje ateityje?

Kitos intelektualios sistemos, kurias siūloma paversti privalomomis: pagalbinės eismo juostos laikymosi sistemos, kurios ne tik įspėja, bet ir tinkamai įsikiša, tačiau netrukdo vairuotojui tiesiogiai imtis veiksmų.

Taip pat sunkvežimių ir autobusų vairuotojų tiesioginio matymo lauko išplėtimas ir aklųjų zonų sumažinimas arba panaikinimas (didelių krovininių automobilių, furgonų ir autobusų. Kai kuriais atvejais jų „aklosios zonos“ gali užimti daugiau, nei 20 kvadratinių metrų – aut. past.).

„Dabar jau beveik visi gamintojai siūlo pagalbines vairavimo sistemas. Maždaug ketvirtadalyje visų naujų automobilių įmontuota viena ar kelios pagalbinės vairavimo sistemos. Tačiau likusi dalis turi tik pagal įstatymus privalomos pagalbinės vairavimo priemonės. Tais atvejais, kai transporto parkas itin senas (Lietuvoje – beveik 15 metų) daugelis automobilių neturi net pačių elementariausių saugos sistemų“, – pridūrė R. Gabartas.

REKLAMA

Išskyrė pažangiausią sistemą

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros docentas Vidas Žuraulis neabejoja, kad iš visų paminėtų sistemų prioritetų sąrašo viršuje atsidūrė autonominė avarinio stabdymo sistema:

„Automobilių gamintojai laikosi bendros nuomonės, kad tai yra viena iš pažangiausių ir labiausiai avaringumą mažinančių sistemų. Sistema veikia taip: radaras stebi atstumą iki kliūties – kito automobilio, pėsčiojo, gyvūno ir t.t.

Yra numatyta kritinė riba, kai objektas pradeda artėti per greitai. Sistema perspėja vairuotoją apie tai. Jei vairuotojas nesiima veiksmų, tai sistema pati pradeda stabdyti automobilį.“

Anot V. Žuraulio, nors ši sistema atrodo itin patraukliai, bet ją taip pat reikia nuolat tobulinti: „Svarbus klausimas – kaip tiksliai aptinkamas bei nustatomas objektas? Gal tolumoje bus užfiksuotas paukštis ar praskris plastikinis maišelis. Būtų negerai, jei tokiu atveju sistema pradėtų nelogišką stabdymą.

Siekiant išvengti neaiškių situacijų, atsirado kameros vaizdų analizės galimybė. Kameromis užfiksuotus vaizdus galima identifikuoti gerokai tiksliau. Taip pamažu pereiname prie dirbtinio intelekto algoritmų.“

Anot V. Žuraulio, sprendžiant saugaus eismo problemas kiekviena naujovė kažką prideda ir duoda tam tikros naudos: „Vis dėlto, nepamirškime, kad prie vairo sėdi žmogus. Todėl būtų negerai, jei saugumo sistemos perimtų kontrolę ir per daug suvaržytų vairuotojo sprendimus. Tad kuriant saugumo sistemas visada yra laviruojama, jog taip nenutiktų.“

Rolandas
2019-10-10 09:07:12
Na ir rašyba pilna klaidų regis ne lietuvis rašė !



Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
Rolandas 2019-10-10 09:07:12
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Na ir rašyba pilna klaidų regis ne lietuvis rašė !



   ATSAKYTI

Top Video

Pamatę, ką veikia vairuotojas kitame automobilyje – vos galėjo patikėti
DABAR RODOMA
Pamatę, ką veikia vairuotojas kitame automobilyje – vos galėjo patikėti
DABAR RODOMA
Parodė, kaip greitai, paprastai ir tobulai supakuoti dovanas
DABAR RODOMA
Plikledis vos netapo lemtingu: užfiksavo kraują stingdančią akimirką
DABAR RODOMA
Nepaklausęs tėčio vaikinas labai pasigailėjo: dabar juokiasi visas internetas
DABAR RODOMA
Tarp gyventojų kilo panika: kiemuose užfiksavo nevaldomą pavojų
DABAR RODOMA
Reporterė netvėrė pykčiu: vyro poelgis tiesioginio eterio metu sukėlė sąmyšį
DABAR RODOMA
Dietistas atskleidė, kodėl stengiasi nevartoti pieno produktų
DABAR RODOMA
Automobilių mokestis Lietuvoje: koks scenarijus yra realiausiais
DABAR RODOMA
32 Valančiūno taškai neišgelbėjo „Grizzlies“
DABAR RODOMA
Kulvinskytė prakalbo apie šeimos pagausėjimą: to laukia visa šeima
REKLAMA
Prieš pat Velykas, masinis lietuvių apsipirkimas Lenkijoje (nuotr. Raimundo Maslausko)
Šiemet per Kalėdas lietuviai vėl taškysis pinigais – pinigines atvers plačiau nei bet kada anksčiau. Net pusė tautiečių dovanoms nepagailės nuo 60 iki 200 eurų. Tiesa, vaišėms ...
Gorbačiovai ir Miteranai (nuotr. wikipedia.org)
Sovietinės moterys niekuo nenusileido vyrams – jos studijavo, sunkiai ir daug dirbo, stojo į partiją, o vėliau – į eiles parduotuvėse. Tekėti už pasirinkto vyro, o ...
Asociatyvi (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Klaipėdoje prie geležinkelio gyvenantys bei triukšmą ir trūkinėjančias sienas kenčiantys Nemuno gatvės gyventojai sulaukė ultimatumo arba išsikelti ir imti ...
Kameros Kaune (nuotr. stop kadras)
Kaunas ginkluojasi vaizdo stebėjimo kameromis. Jų skaičius mieste artimiausiu metu padidės bent 5 kartus. Kameros stebės gatves, sankryžas, parkus ir įvairias viešąsias erdves, ...
Meška (nuotr. stop kadras)
Lietuvoje bus įsteigtas pirmasis mūsų šalyje meškų rezervatas, kuriame bus apgyvendintos meškos, paimtos iš savininkų, kurie šiuos gyvūnus augina neteisėtai ar netinkamai ...
REKLAMA

TELEVIZIJA

TVPlay

Top Video

Pamatę, ką veikia vairuotojas kitame automobilyje – vos galėjo patikėti
DABAR RODOMA
Pamatę, ką veikia vairuotojas kitame automobilyje – vos galėjo patikėti
DABAR RODOMA
Parodė, kaip greitai, paprastai ir tobulai supakuoti dovanas
DABAR RODOMA
Plikledis vos netapo lemtingu: užfiksavo kraują stingdančią akimirką
DABAR RODOMA
Nepaklausęs tėčio vaikinas labai pasigailėjo: dabar juokiasi visas internetas
DABAR RODOMA
Tarp gyventojų kilo panika: kiemuose užfiksavo nevaldomą pavojų
DABAR RODOMA
Reporterė netvėrė pykčiu: vyro poelgis tiesioginio eterio metu sukėlė sąmyšį
DABAR RODOMA
Dietistas atskleidė, kodėl stengiasi nevartoti pieno produktų
DABAR RODOMA
Automobilių mokestis Lietuvoje: koks scenarijus yra realiausiais
DABAR RODOMA
32 Valančiūno taškai neišgelbėjo „Grizzlies“
DABAR RODOMA
Kulvinskytė prakalbo apie šeimos pagausėjimą: to laukia visa šeima
Žiaurus nusikaltimas JAV
DABAR RODOMA
Žiaurus nusikaltimas JAV
DABAR RODOMA
Gyvūnai prie kalėdų eglutės
DABAR RODOMA
Nelaimė Klaipėdoje
DABAR RODOMA
Kauno policija sučiupo net dviejų nusikalstamų grupuočių narius
DABAR RODOMA
Pabradėje žemę drebino ir orą virpino tankai: JAV kariuomenė pademonstravo galybę
DABAR RODOMA
Tradicijos: iki švenčių 12 dienų apspręs, kaip atrodys visi 12 kitų metų mėnesių
DABAR RODOMA
Kelmės kebabinės savininkas apie išpuolį: paskambino darbuotoja su isterišku baimės balsu
DABAR RODOMA
Budbergytė: tai ne taršos mokestis, o bauda
DABAR RODOMA
Nesustabdomas „Brexit“: ką po išstojimo planuoja daryti emigravę lietuviai
DABAR RODOMA
Nufilmavo merginos smurtą prieš berniuką Radviliškio gimnazijoje
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų