• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nuolatiniai kelio remontai, duobės ir trūkinėjantis asfaltas – tai kasdienybė, kainuojanti milžiniškus pinigus ir tampanti galvos skausmu vairuotojams. Tačiau Didžiojoje Britanijoje žengtas žingsnis, galintis sukelti perversmą kelių statyboje. Čia oficialiai atidarytas pirmasis pasaulyje viešojo naudojimo kelio ruožas, kurio danga sustiprinta grafenu. Ši inovacija žada ne tik gerokai ilgesnį kelio tarnavimo laiką, bet ir žymiai mažesnius priežiūros kaštus.

Nuolatiniai kelio remontai, duobės ir trūkinėjantis asfaltas – tai kasdienybė, kainuojanti milžiniškus pinigus ir tampanti galvos skausmu vairuotojams. Tačiau Didžiojoje Britanijoje žengtas žingsnis, galintis sukelti perversmą kelių statyboje. Čia oficialiai atidarytas pirmasis pasaulyje viešojo naudojimo kelio ruožas, kurio danga sustiprinta grafenu. Ši inovacija žada ne tik gerokai ilgesnį kelio tarnavimo laiką, bet ir žymiai mažesnius priežiūros kaštus.

REKLAMA

Nors iki šiol ši technologija buvo brandinama tik steriliomis sąlygomis, laboratorijose bei uždaruose bandymų poligonuose JAV ir Kanadoje, bandomasis ruožas „Flatts Lane Country“ parke yra fundamentalus lūžis. Tai pirmas kartas, kai grafenu sustiprintas asfaltas išbandomas ne simuliacijose, o realiame, kasdienio eismo apkrautame kelyje.

REKLAMA
REKLAMA

Daugiau naujienų iš automobilių pasaulio galite perskaityti „Automobilių naujienos“ rubrikoje.

REKLAMA

Kodėl grafenas?

Pagrindinė šios technologijos veiklioji medžiaga – grafenas. Tai – vieno atomo storio anglies gardelė, pasižyminti išskirtinėmis mechaninėmis savybėmis, kurios ir paverčia jį idealiu kandidatu kelio dangoms stiprinti.

Grafenas yra daugiau nei šimtą kartų tvirtesnis už konstrukcinį plieną (jo tempiamasis stipris siekia 130 GPa, palyginti su ~0,4 GPa plieno), tačiau tuo pačiu išlieka neįtikėtinai lengvas ir lankstus. Būtent šis unikalus tvirtumo ir lankstumo derinys, integruotas į asfalto mišinį, ir turi užtikrinti gerokai didesnį dangos atsparumą pažeidimams.

REKLAMA
REKLAMA

Integruojamas tiesiai į bitumą, jis ženkliai sustiprina asfalto mechanines savybes, didindamas dangos atsparumą trūkinėjimui ir dilimui. Būtent toks mišinys, kurio prireikė daugiau nei 150 tonų, ir buvo panaudotas pirmajam bandomajam ruožui Midlsbro apylinkėse pakloti.

Mažiau remonto – mažiau išlaidų ir taršos

Pagrindinis šios technologijos privalumas – ilgaamžiškumas. Tvirtesnė danga reiškia rečiau vykdomus remontus, o tai tiesiogiai virsta mažesniais kelio priežiūros kaštais ir mažesniais nepatogumais vairuotojams.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ne mažiau svarbus ir ekologinis aspektas. Kiekvienas kelio remontas reikalauja pagaminti ir transportuoti naujas statybines medžiagas, o šie procesai išmeta didelį kiekį CO2. Dėl grafeno rečiau remontuojami keliai automatiškai tampa draugiškesni aplinkai.

Šis eksperimentas yra dalis platesnės inovacijų bangos kelių statyboje. Lygiagrečiai Didžiosios Britanijos universitetuose (Svonsio ir Karaliaus koledže) tiriamas ir savaime atsistatančio asfalto potencialas, kur mikroįtrūkimai būtų „užgydomi“ dar prieš jiems virstant duobėmis.

Jei eksperimentinis grafeno asfalto ruožas pasiteisins realiomis eismo sąlygomis, ši technologija gali būti pradėta taikyti masiškai ir tapti nauju standartu kelių statyboje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų