REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

 

Lietuvos atstovas teigia, kad bendro trijų Baltijos šalių europinės vėžės projekto „Rail Baltica“ susitarimo dėl viešųjų pirkimų tvarkos valstybės valdoma bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ nepasirašė tik dėl techninių priežasčių. Bendros trijų šalių įmonės „RB Rail“ valdybos pirmininkė tikisi, kad Lietuvos bendrovės parašas artimiausiu metu užbaigs sutarties pasirašymą.

REKLAMA
REKLAMA

Susisiekimo ministerijos Plėtros ir tarptautinių ryšių departamento direktoriaus pavaduotojas Nerijus Kaučikas teigė negalintis pažadėti, kad įmonė pasirašys sutartį, tačiau tikino, kad „Lietuvos geležinkeliai“ jos nepasirašė tik dėl techninių dalykų.

REKLAMA

„Aš negaliu jums duoti pažado. Aš galiu jus patikinti, kad kol kas tai yra labai techninė situacija, kai dokumentas yra analizuojamas, vertinamos visos rizikos. Tad tai yra, sakyčiau, dienų klausimas, o ne pasirašymo ar nepasirašymo, arba teksto keitimo ar panašiai. Tad turėkite truputį kantrybės, tiek galiu pasakyti“, - spaudos konferencijoje Rygoje trečiadienį sakė N.Kaučikas.

„Rail Baltica“ viešųjų pirkimų sutartį šią savaitę pasirašė 8 trijų šalių institucijos - „Lietuvos geležinkeliai“ liko vieninteliai, kol kas nepatvirtinę jos savo parašu. Praėjusią savaitę įmonė pranešė nepritarianti susitarimams dėl „Rail Baltica “ konkursų - esą ji norėtų dalyvauti konkursuose, o dabar ji neturi tokios teisės, kadangi yra bendros įmonės akcininkė.

REKLAMA
REKLAMA

„Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus patarėjas Darius Tarasevičius BNS teigė, kad sutartis vis dar vertinama, ją dar svarstys įmonės valdyba. Tačiau pastarosios pirmininkas, susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas BNS tikino, kad valdyba dėl sutarties neturi priimti sprendimo - ji bus tik informuota apie pasirašytą sutartį.

Susisiekimo ministro atstovas Ričardas Slapšys aiškino, kad penktadienį, kai iš Minsko grįš „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Stasys Dailydka, jis ir priims sprendimą, ar pasirašyti sutartį, ar ją teikti valdybai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Bendros Baltijos valstybių įmonės „RB Rail“ valdybos pirmininkė Baiba Rubesa, be to, tikino, kad kiekviena Baltijos šalis šiek tiek skirtingai interpretuoja sutarties nuostatas ir procesus, tačiau bet kuriuo atveju tikslas, kad vėžė būtų baigta 2025 metais.

„Manau, kad visi žiūrintys šią spaudos konferenciją, terminų prasme žino, kad sutartis turėjo būti užbaigta 2015 metais. Tai reiškia, kad turi būti atlikta daug praktinių darbų (...). Svarbu, kad mes dirbtume bendradarbiaudami, konstruktyviai, įskaitant „Lietuvos geležinkelius“, užtikrinant, kad pinigai būtų teisingai išleidžiami“, - teigė B.Rubesa, paklausta, kaip „Lietuvos geležinkelių“ veiksmai veikia projekto terminus.

REKLAMA

Siekiama, kad naująja „Rail Baltica“ keleiviniai traukiniai važiuotų 240 kilometrų per valandą greičiu, krovininiai - 120 km. Tačiau B.Rubesa teigė, kad ne visur pavyks tokį greitį išvystyti - pavyzdžiui, ties Ryga ir kai kuriose saugomose teritorijose.

Estijos „Rail Baltic Estonia“ valdybos narys Indrekas Oravas tikino, kad Estijoje tokio greičio nepavyks išvystyti maždaug 20 kilometrų atkarpoje, nes būsimas geležinkelis iš visų pusių supamas saugomų teritorijų ir jo negalima „ištiesinti“.

Pasak N.Kaučiko, kaip maksimalų greitį pasiekti jau nutiestoje atkarpoje nuo Kauno iki Lenkijos sienos, bus sprendžiama, remiantis studija. „Mūsų bendra įmonė „RB Rail“ atliks studiją, kuri paaiškins ar įrodys būdus, koks geriausias optimalus scenarijus būtų įgyvendinti šioje atkarpoje bendrus visam geležinkelio koridoriui parametrus - 240 kilometrų per valandą greitį“, - sakė N.Kaučikas.

REKLAMA

Jo teigimu, svarbu, jog greitį savo atkarpoje didintų ir Lenkija. B.Rubesa tikino, kad su lenkais jau kalbama, jog keleivinių traukinių greitį jie padidintų iki 160 kilometrų, o krovininių - iki 120 km.

Pasak B.Rubesos, preliminari viso „Rail Baltica“ projekto vertė siekia apie 5 mlrd. eurų.

Baltijos šalių atstovai rugsėjo pradžioje Briuselyje susitarė dėl daug ginčų kėlusios „Rail Baltica“ konkursų skelbimo tvarkos. Pagal susitarimą, pirkimai bus skirstomi į tris kategorijas: vien bendros įmonės organizuojami pirkimai, konsoliduoti bendros įmonės skelbiami pirkimai ir Baltijos šalių atskirai organizuojami, tačiau bendros įmonės griežtai prižiūrimi pirkimai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Baltijos šalys, be to, sutarė, kad pridėtinės vertės mokestis (PVM) turi likti toje šalyje, kurioje atlikti darbai. Lietuva dar kurį laiką priešinosi siūlymui ginčą dėl PVM išspręsti, įsteigiant „RB Rail“ atstovybes Lietuvoje ir Estijoje, tačiau pagaliau su tuo sutiko.

„RB Rail“ stebėtojų tarybos pirmininkas Dainius Budrys BNS rugsėjo pradžioje teigė, kad Lietuva per bendrą įmonę šioje ES finansinėje perspektyvoje ketina skelbti 85 mln. eurų vertės ruožo Lenkijos siena – Kaunas signalizacijos įrengimo bei 14,5 mln. eurų vertės ruožo Kaunas – Latvijos siena projektavimo konkursus.

REKLAMA

Estija per bendrą įmonę iki 2020 metų ketina skelbti 44 mln. eurų vertės linijos projektavimo, Latvija – 22,5 mln. eurų vertės Rygos mazgo projektavimo konkursą. Nacionaliniu lygiu Lietuva skelbtų konkursus, kurių vertė – 144 mln. eurų, Estija - 142 mln. eurų, Latvija – 246,6 mln. eurų. Projektui, kurio vertė sieks apie 4–5 mlrd. eurų, ES 2014-2020 metais gali skirti iki 85 proc. lėšų. „Rail Baltica“ darbams Lietuvoje Europos Komisija pernai jau skyrė 106 mln. eurų, šiemet – dar beveik 191 mln. eurų.

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų