REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Neretai įsivaizduojama, jog vaikai su piniginiais reikalais susiduria tik tada, kai jie baigia mokyklą, pradeda ruoštis studijuoti ar gyventi savarankiškai. Finansinė atsakomybė ir pinigai lydi mus visą gyvenimą, tad ir mokytis kontroliuoti pinigus, vertinti, kurie finansiniai sprendimai yra naudingi, o kurie kelia rizikų, reikia nuolat. Įvairūs tyrimai rodo, jog nuoseklus vaikų finansinių žinių ugdymas prisideda prie jų ilgalaikės sėkmės.

Neretai įsivaizduojama, jog vaikai su piniginiais reikalais susiduria tik tada, kai jie baigia mokyklą, pradeda ruoštis studijuoti ar gyventi savarankiškai. Finansinė atsakomybė ir pinigai lydi mus visą gyvenimą, tad ir mokytis kontroliuoti pinigus, vertinti, kurie finansiniai sprendimai yra naudingi, o kurie kelia rizikų, reikia nuolat. Įvairūs tyrimai rodo, jog nuoseklus vaikų finansinių žinių ugdymas prisideda prie jų ilgalaikės sėkmės.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Mokyklos programoje numatytų kelių ekonomikos pamokų nepakanka išugdyti finansinei atsakomybei. Norėdami suformuoti gerus finansinius įgūdžius su vaikais apie tai turi kalbėti tėvai ar globėjai. Tėvų įsitraukimas svarbus ne tik paaiškinant vaikams, iš kur atsiranda pinigai, tačiau ir siekiant kasdien formuoti praktinius vaikų įgūdžius ir įtraukiant juos į šeimos finansų planavimą. Finansinio raštingumo žinios prisidės prie to, jog ilgalaikėje perspektyvoje vaikai galės pasiekti daugiau“, – įsitikinusi „Swedbank“ vadovė Dovilė Grigienė.

REKLAMA

Nuoseklus ugdymas nuo mažų dienų

Norint nuosekliai mokyti vaikus pinigų tvarkymo, reiktų atsižvelgti į tai, koks yra vaiko amžius bei kiek apie pinigus ir finansus jis jau žino. Tai padės parinkti tinkamas temas bei priemones, kad šis mokymasis vaikui būtų ne tik naudingas, bet ir įdomus.

Reikėtų atsakyti į mažiausiems kylančius klausimus, supažindinti vaikus su monetomis ir banknotais. Vaikams pradėjus eiti į pradines klases, reikėtų padėti suvokti, jog pinigai „ant medžių neauga“, o įvairūs daiktai ar produktai turi savo kainą ir už juos reikia mokėti. Taip pat įvairių žaidimų ar užsiėmimų pagalba galima ugdyti jų atsakomybę bei mokyti taupyti. Vienas iš būdų tai daryti ‒ įsteigti šeimos banką ir paskatinti vaiką atidėti dalį gautų pinigų ilgalaikiams tikslams. Svarbu yra tai, jog vaikai dažnai kopijuoja tėvų elgesį, todėl tėvų elgesys turi atspindėti bandomus įdiegti principus.

REKLAMA
REKLAMA

Moksleiviams svarbi praktinė patirtis

Kai vaikai pradeda suprasti ryšį tarp gaunamų ir išleidžiamų pinigų, jiems reikėtų leisti patiems savarankiškai planuoti išlaidas ir leisti pinigus. Pavyzdžiui, pasiruošti rugsėjo 1-ajai ar apsirūpinti mokyklos reikmenimis, ar skirti biudžetą drabužiams bei avalynei. Taip pat galima kartu planuoti stambesnes išlaidas, pavyzdžiui, atostogas ar trokštamą pirkinį. Vaikui sutaupius dalį reikalingos sumos, suaugusieji šeimos nariai galėtų padengti likusią. Reikia nepamiršti aptarti su vaikais jų pasirinkimų, patarti, jei vaiko prioritetai neatitinka realios situacijos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pasiruošimas savarankiškam gyvenimui

Su vyresniųjų klasių moksleiviais jau reikėtų pradėti kalbėti apie gyvenimą po mokyklos, tai yra, būsimas studijas ir savarankišką gyvenimą. Reikia skirti laiko pakalbėti apie asmeninio biudžeto principus, supažindinti su mokėjimu už komunalines ir kitokias paslaugas. Taip pat pristatyti mėnesio komunalinių, telefono, interneto ir kitų paslaugų biudžeto skaičiavimo principus. Svarbu, jog mokymas būtų praktiškas ir paremtas realia situacija – taip vaikai supras kas mėnesį patiriamas išlaidas. Vasaros metu vaikus reiktų paskatinti susirasti darbą, taip jie ne tik užsidirbs pinigų, bet ir pradės kaupti darbinę patirtį.

REKLAMA

Ypač svarbu įskiepyti supratimą apie atsakingą skolinimąsi, ir atkreipti vaikų dėmesį, kodėl reikėtų vengti lengvai suteikiamų kreditų. Būtina įdiegti žinojimą, jog pasiskolinus visada prisiimami įsipareigojimai, kuriuos reikės vykdyti.

Per savaitę – virš 300 pamokų apie finansus

Vaikų finansinio švietimo savaitė Lietuvoje prasideda kovo 14 d. – visą savaitę vyks daugiau nei 300 įvairių finansų specialistų susitikimų su mokiniais, kuriuos organizuoja profesinės savanorystės iniciatyva „Kam to reikia?!“.

Iniciatyvos direktorė Rūta Radzevičiūtė pasakoja, kad šis renginių ciklas yra gera galimybė visam finansų paslaugų sektoriui pabendrauti su mokiniais ir perduoti finansų valdymo žinias. „Susitikimų metu mokiniai išgirsta apie asmeninių finansų valdymą, asmens ar šeimos finansų biudžeto vedimo privalumus, taupymą, skolinimąsi, pasiruošimą savarankiškam gyvenimui. Tuo pačiu tai galimybė parodyti finansų pasaulio profesijų ir kompetencijų įvairovę“, – sako „Kam to reikia?!” direktorė.

REKLAMA

„Kam to reikia?!“ yra iniciatyva, prie kurios prisijungę organizacijų atstovai visoje Lietuvoje padeda mokiniams sužinoti apie skirtingas profesijas bei karjeros galimybes.

Įvairių sričių profesionalai važiuoja į mokyklas pasakoti apie savo profesijas, priima mokinius į savo darbą vienai dienai „šešėliauti“ arba pasikviečia į ekskursiją įmonėje ar organizacijoje pamatyti, kuo gyvena ir ką veikia viena ar kita įmonė ar įstaiga.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų