REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Jau šį rudenį Lietuvos keliuose turėtų būti saugiau. Kelių eismo informacinė sistema operatyviai informuos vairuotojus apie kliūtis, eismo ir oro sąlygas keliuose. Tokią sistemą leido sukurti 2007–2013 metų ES struktūrinių fondų parama.

REKLAMA
REKLAMA

Keliuose kasdien pirmyn atgal zuja galybė automobilių. Vairuotojai priversti galvoti, kaip geriau ir saugiau nuvažiuoti į norimą vietą, tačiau ne visada turi žinių, kokiame kelyje vyksta remonto darbai, kada ir kur susidaro spūstys ir kt. Itin aktuali ir oro sąlygų informacija, nes netikėtai kyla audros, lūžta medžiai ar tvyro rūkas, žiemą būna slidu, daug sniego.

REKLAMA

Tokie faktoriai kelia pavojų ir žmonėms, išauga degalų sąnaudos, sugaištama daugiau laiko keliuose, o kartu tai nuostoliai ir visai šaliai.

Tad Lietuvos automobilių kelių direkcija įgyvendina projektą „Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinė sistema“ (dar vadinamą Eismo informacine sistema). Pasinaudojus 2007–2013 metų ES struktūrinių fondų parama, realūs projekto įgyvendinimo darbai pradėti praėjusių metų vasarį, o projektą ketinama pabaigti jau šių metų spalį.

REKLAMA
REKLAMA

Pasak Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo informacijos ir valdymo skyriaus vedėjo Gintaro Cilciaus, įdiegus Eismo informacinę sistemą, eismo dalyviai gaus aktualių ir patikimų žinių apie eismo sąlygas keliuose. Visa informacija bus įdėta interneto tinklalapyje www.eismoinfo.lt, taip pat bus teikiama naudojant mobiliuosius telefonus, radiją, televiziją. Ateityje planuojama, kad informaciją bus galima teikti ir per navigacinius prietaisus.

Teikiama informacija bus gana išsami – apie kelio darbus, jų trukmę, apylankas, galimą vėlavimą dėl darbų; apie eismo intensyvumą ir vidutinį greitį atskiruose kelio ruožuose, perspėjimus apie eismo sutrikimus; apie apribojimus keliuose dėl gamtinių sąlygų, eismo įvykių ar kitų priežasčių; oro sąlygų informacija, informacija apie kelio dangos būklę, perspėjimai apie pavojingus eismui reiškinius; taip pat bus važiavimo maršrutų planas, atsižvelgiant į eismo apribojimus ir eismo sąlygas. Gavęs reikiamą informaciją, vairuotojas galės pasirinkti važiavimo greitį, laiką, nusistatyti tinkamą maršrutą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pakeis kitą

G. Cilcius aiškino, kad 1998 metais buvo pradėta diegti Kelių oro sąlygų informacinė sistema, kitaip dar vadinama KOSIS. Ji renka ir apdoroja duomenis apie oro ir eismo sąlygas valstybinės reikšmės keliuose. Per dešimtmetį sistema buvo išplėtota. 2010 metais ją sudarė 48 automatinės kelių oro sąlygų lauko stotelės, kuriose veikė oro ir kelio dangos temperatūros, vėjo greičio ir krypties, matomumo ir kiti jutikliai. Stotelių duomenys skelbiami Lietuvos automobilių kelių direkcijos tinklalapyje. Tačiau informacija teikiama tik periodiškai, ji būna apibendrinta ir ne visada pasiekiama. Nepaisant dabartinių KOSIS trūkumų, teigiama, kad vis dėlto keliuose pasidarė saugiau. Analizuojant duomenis buvo apskaičiuota, kad įrengus KOSIS automatines stoteles ir dėl to pagerėjus kelių priežiūrai žiemos metu, avaringumo rodikliai magistraliniuose keliuose sumažėjo: eismo įvykių – 7 procentais, žuvusiųjų – 18, sužeistųjų – 15.

REKLAMA

KOSIS dar veiks iki rudens, kol ją pakeis eismo informacinė sistema. Tad KOSIS automatinių stotelių tinklas dabar modernizuojamas, juo bus naudojamasi ir eismo informacinėje sistemoje. Pasak G. Cilciaus, planuojama, kad ateityje bus apie 100 KOSIS stotelių ir apie 200 kelio dangos būklės bei eismo stebėjimo vaizdo kamerų.

Šiuo metu rengiamas Eismo informacijos centras. Būtent iš jo vairuotojus informacija pasieks realiu laiku. Čia bus įrengta moderni vaizdo siena, kurioje specialistai matys duomenis.

Eismo informacinės sistemos, interneto svetainės eismoinfo.lt, Eismo informacijos centro paslaugas planuojama teikti nuo šių metų spalio. Numatyta, kad nuo 2012-ųjų centras dirbs ištisą parą.

REKLAMA

Be to, pasak G. Cilciaus, eismo stebėjimo įrenginiai keliuose bus diegiami ir pasibaigus projektui.

Priklausomai nuo oro ir eismo sąlygų, ateityje planuojama greitį reguliuoti elektroniniais kelio ženklais.

Tikimasi, kad ateityje svetainės eismo informacija bus pritaikyta ir krovininiam transportui, kad jų vairuotojai galėtų susiplanuoti maršrutą pagal savo transporto priemonių dydį ar svorį. Taip pat būtų galima informuoti apie stovėjimo aikšteles ir kt.

Ne tik milijonai, bet ir gyvybės

Eismo informacinė sistema bus naudinga ne vien keliaujantiesiems, bet ir prižiūrintiesiems kelius – naudodami sistemą darbuotojai galės efektyviau ir taupiau atlikti savo darbus. Tačiau bene svarbiausia tai, kad sistema leis sumažinti avarijų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tikimasi, kad po projekto įgyvendinimo žuvusiųjų ir sužeistųjų turėtų sumažėti 5 procentais, o metinė avaringumo sumažėjimo ekonominė nauda – 4,4 mln. litų. Be to, būtų taupomi ir degalai, tad būtų sutaupoma ir nemažai pinigų – kasmet apie 4 milijonus litų. Šiuo metu, kai degalai tokie brangūs, tai labai aktualu. Padidėtų ir vidutinis transporto greitis. Preliminariais skaičiavimais, turėtų būti sutaupoma po 360 tūkst. valandų. Tad sutaupomo laiko vertė kasmet bus 4 mln. litų. Kartu bus skatinama technologijų plėtra Lietuvoje. Kelių priežiūra žiemą taip pat bus efektyvesnė ir bus sutaupoma lėšų.

Naujosios paslaugos bus prieinamos visiems gyventojams. Galų gale ir Lietuvos įvaizdis pagerės – keliautojams iš užsienio Lietuva nebebus balta dėmė. Eismo informacinė sistema bus įtraukta į bendrą Europos intelektinių transporto sistemų tinklą.

Daiva SAVICKIENĖ

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų