REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kūčių vakarą ekskursijų kruiziniais laivais bendrovė “Carnival” gaus didžiausią kruizinį laivą pasaulyje - daugiau negu 300 metrų ilgio laivą “Queen Mary 2”. Majamyje veikianti bendrovė už laivą galės padėkoti prancūzų mokesčių mokėtojams, nes šį mėnesį Prancūzijos vyriausybė bankrutuojančiai laivų statybos bendrovei “Alstom” suteikė 3 milijardų eurų paramą.

REKLAMA
REKLAMA

Be paramos bendrovė būtų žlugusi, o tai Prancūzijos vyriausybei būtų katastrofa, rašo Johnas Carreyrou dienraštyje “Wall Street Journal”. Bendrovei “Alstom” dirba 26 tūkstančiai prancūzų, o visame pasaulyje - 110 tūkstančių darbuotojų. Bendrovė stato ne tik laivus, tokius kaip “Queen Mary 2”, bet ir greitąjį traukinį TGV. Kadangi didžiausi bendrovės skolininkai yra trys didžiausi Prancūzijos bankai, bendrovės bankrotas būtų sukrėtęs dar ir šalies finansų sistemą.

REKLAMA

Taigi Prancūzija padarė tai, ką neva draudžia Europos Sąjunga: ji išgelbėjo bankrutuojančią bendrovę, suteikdama jai didžiulę valstybinę paramą ir tuo pakirsdama Europos Sąjungos pastangas suvienodinti verslo sąlygas visoje Europoje. Prancūzijos vyriausybė jau trečią kartą per dvejus metus gelbsti prancūzišką įmonę, pažeisdama Europos Sąjungos taisykles. 2001 ir 2002 metais vyriausybė suteikė 450 milijonų eurų paskolą šlubuojančiai kompiuterių bendrovei “Groupe Bull”. Pernai vyriausybė prasiskolinusiai bendrovei “France Telecom” paskolino dar 9 milijardus eurų.

REKLAMA
REKLAMA

Prancūzija nepaiso ir kitų Europos Sąjungos taisyklių, pažymi Carreyrou. Vyriausybė jau antrus metus pažeis euro stabilumo pakto taisykles, ribojančias šalies biudžeto deficitą. Prancūzija taip pat mėgina atsispirti reikalavimams praverti savo energetikos rinką, nors valstybinė bendrovė “Electricite de France” naudojasi proga plėstis kitose Europos šalių rinkose.

Tokia Prancūzijos elgsena piktinasi kitos Europos Sąjungos šalys. Kaip pasakė Olandijos finansų ministro atstovas Williamas Lelieveldtas: “Prancūzai, atrodo, ne tik nesugeba paklusti taisyklėms, bet net nesistengia”. Olandijos finansų ministras Gerritas Zalmas reikalauja, kad Europos Sąjunga lieptų Prancūzijai mokėti baudą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Bendrovės “Alstom” problemos prasidėjo 1998 metais, kai bendrovės savininkės - prancūzų bendrovė “Alcatel” ir britų bendrovė “Marconi”, ieškodamos kapitalo plėtrai telekomo rinkose, pasiėmė iš “Alstom” daugiau nei milijardo eurų “specialų dividendą.” Tikėtasi, kad “Alstom” pavyks greit užsidirbti daugiau pinigų. Tačiau “Alstom” nesisekė - įsigijusi šveicarų ir švedų elektros gamybos bendrovę ABB, ji sužinojo, kad įsigytos bendrovės parduodamos elektros turbinos turi rimtų trūkumų, o 100 milijono dolerių kainuojančių turbinų visame pasaulyje buvo parduota jau aštuoniasdešimt. “Alstom” turbinų remontas kainavo 4 milijardus eurų, dėl ko smarkiai padidėjo bendrovės skola. Buvo ir kitų problemų. Floridos bendrovė “Renaissance Cruises” iš “Alstom” buvo užsisakiusi aštuonis laivus. Statybos kaštus laikinai sutiko padengti “Alstom”. Bendrovė “Renaissance Cruises” užpernai bankrutavo. Nuostoliai “Alstom” siekė 140 milijonų eurų. Iki 2002 metų bendrovės akcijų kaina smuko 90 procentų, išgaravo ir užsakymai, nes atrodė, kad bendrovė bankrutuos.

REKLAMA

Sužinojusi apie bendrovės padėtį, Prancūzijos finansų ministerija kreipėsi į užsienio bankus, bet nė vienas nesutiko paskolinti bendrovei daugiau pinigų. Finansų ministras Francis’as Mer’as net telefonu susiskambino su Vokietijos finansų ministru, prašydamas jo prikalbinti vokiškus bankus, ir su Ispanijos centrinio banko vadovu, prašydamas jo paskatinti Alstom’o skolininkus Ispanijoje palengvinti bendrovės padėtį. Rugpjūčio penktąją Prancūzijos vyriausybė sutiko įsigyti trisdešimt vieno su puse procento bendrovės akcijų paketą. Kitą dieną spaudos konferencijoje Mer’as tvirtino, kad Alstom’o išgelbėjimas bus naudingas visai Europai, nes bendrovei dirba 75.000 europiečių, jai savo produktus tiekia tūkstančiai kitų Europos įmonių ir ji Europos bankams skolinga daug pinigų. Tačiau atsakydamas į klausimą, kodėl vyriausybė nenumatė Alstom’o krizės, Ministras, regis, pamiršo, ką daro:

REKLAMA

“Ne mano, ir ne ministerijos reikalas spręsti privačios bendrovės problemas,” pareiškė asmuo, ką tik suorganizavęs vieną didžiausių valstybinių privačios bendrovės gelbėjimo akcijų Europos istorijoje. “Primenu Jums, kad Alstom’as yra privati bendrovė.”

Parengė “Laisvosios Europos” radijo žurnalistas Darius Udrys

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų