REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Skambutis pagalbos tarnybai – vienintelis dalykas, ką galėjo padaryti viena Oregono gyventoja, kuomet į namus įsiveržė girtas jos motinos draugas ir puolė ją mušti. Ji ne sykį matė, kaip mama yra mušama – šįsyk vyras buvo toks įsiutęs ir agresyvus, kad moteris nuo smūgio net atsitrenkė į sieną.

Skambutis pagalbos tarnybai – vienintelis dalykas, ką galėjo padaryti viena Oregono gyventoja, kuomet į namus įsiveržė girtas jos motinos draugas ir puolė ją mušti. Ji ne sykį matė, kaip mama yra mušama – šįsyk vyras buvo toks įsiutęs ir agresyvus, kad moteris nuo smūgio net atsitrenkė į sieną.

REKLAMA

Tačiau policijos iškviesti ji negalėjo, nes agresorius buvo šalia ir viską girdėjo.

Mergina (amžius nėra nurodomas), ilgai nesvarsčiusi, surinko 911 pagalbos numerį ir pradėjo užsakinėti picą, pokalbio metu akcentuodama „atvežimo“ adresą.

Ši istorija JAV nutiko lapkričio 13-ąją, tačiau paviešinta buvo tik po savaitės. Iki šiol patarimai, kaip slapčia išsikviesti policiją, jeigu jūs atsidūrėte sudėtingoje situacijoje ir negalite atvirai kalbėti, sklandė internete, tačiau patvirtinimo, kad jie nors sykį būtų suveikę – nebuvo. Vienos iš dažniausiai pasitaikančių instrukcijų esmė – ištarti tariamą kodinį žodį „pepperoni“ (aštri peperoni dešra). Kiek yra žinoma, tai pirmasis dokumentuotas atvejis, kuomet patarimas iš tiesų padėjo, rašoma BBC.

JAV teisėsaugininkai net buvo surengę viešinimo kampaniją, kurios metu informavo, kad „picos užsakymas pagalbos telefonu yra mitas, o taip elgtis negalima“.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau po to, kai tokį skambutį dispečeris nusprendė priimti ir nulėmė smurtautojo areštą, policija keičia savo nuomonę.

Policija puikiai įvertino skambinusios dukters išradingumą ir dispečerio Timo Teneycko sumanumą. „Aš apie tai feisbuke skaičiau, bet apmokymų metu apie picą mums niekas nieko nesakė. Aš kalbėjau su kitais dispečeriais – jie tvirtina, kad paprasčiausiai būtų „numetę“ skambutį“, – cituojamas herojus. 

REKLAMA

Moterų vardai nėra atskleidžiami. Agresorius, 56-erių Simonas Lopezas yra sulaikytas.

Pokalbio į 911 tarnybą stenograma:

Dispečeris (1): Oregonas devyni vienas vienas.

Moteris (2): Aš norėčiau užsisakyti picą adresu […].

(1): Jūs skambinate į 911, kad užsakytumėte picą??

(2): Na, taip. Butas numeris […].

(1): Tai netinkamas numeris, čia negalima užsisakyti picos…

(2): Ne ne ne. Jūs nesuprantate.

(1): Dabar suprantu.

Tuomet dispečeris pradėjo klausinėti moters, kad ši trumpais atsakymais galėtų apibūdinti esamą situaciją. Jis sugebėjo išsiaiškinti ar reikalingai šeimai medicinos pagalba, koks pavojaus lygis motinai. 

REKLAMA
REKLAMA

(1) Tas žmogus vis dar ten?

(2) Aha, man reikia didelės picos.

(1) Gerai. O medikai, ar reikia medikų?

(2) Ne. Su peperoni.

Dispečeris vietos televizijai „13 ABC“ pasakojo, kad iš pradžių iš tiesų buvo nusprendę, kad moteris tiesiog ne ten paskambino. Suvokti, kas vyksta, jam užteko vos poros klausimų. „Priėmęs užsakymą“, T. Teneyckas nukreipė vieną iš budėjusių ekipažų į potencialios aukos namus. Jis perspėjo juos, kad atvažiuodami išjungtų sirenas ir šviesas, kad neišprovokuotų agresoriaus. 

Iš kur kilo „911 picos“ idėja?

Šios idėjos kilmė nėra aiški. Labai panašus scenarijus buvo panaudotas norvegų asociacijos „Prieglobstis moterims“ socialinėje reklamoje 2010-aisiais. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

2014-ųjų gegužę „Reddit“ forume vienas vartotojas, prisistatęs gelbėjimo tarnybų darbuotoju, parašė, kad jis priėmė skambutį iš vienos smurto aukos, kuri irgi skambino užsisakyti picos. „Iš pradžių tai atrodė ne pačiu gudriausiu juokeliu, tačiau vėliau supratau, kad tai yra labai rimta“, – rašė jis. 

Šią istoriją aprašė ir žiniasklaidos priemonės, o 2015-aisiais vykusio Amerikietiško futbolo finalo metu buvo parodyta socialinė reklama buitinio smurto tema, kurioje buvo atkurtas moteris ir dispečerio dialogas. 

„Kuomet jums sunku kalbėti, mes jūsų klausysime“, – buvo tvirtinama vaizdo įrašo pabaigoje. 

Ši tema netruko pasklisti socialiniuose tinkluose, „Facebook“ buvo paviešinta ir melaginga naujiena, kad JAV dispečeriai yra specialiai apmokyti tokių skambučių atveju sureaguoti atitinkamai. 

REKLAMA

Vėliau sekė oficialus paneigimas. JAV Nacionalinės dispečerių tarybos asociacijos direktorius Christopheris Carveris AP pasakojo, kad jokių apmokymų nėra, 911 dispečerių niekas nemoko atpažinti specialių kodų ar užšifruotų pranešimų. 

„Tikėti „slaptuoju kodu“, kurį tariamai supras 911 bet kuriame mieste yra beprasmiška ir potencialiai labai pavojinga“, – pareiškė jis, parekomendavęs žmonėms, atsidūrusiems pavojingoje situacijoje netoli agresoriaus, vietoje bandymų „užsakinėti picą“, išsiųsti 911 tekstinį pranešimą. 

Tačiau SMS žinučių siuntimo sistema 911 tarnybai veikia ne visose JAV valstijose. Pavyzdžiui, Oregone, Ohajo valstijoje, ši paslauga nėra teikiama. 

Ch. Carveris taip pat tikino, kad dispečeriai nenumestų ragelio, net jeigu skambučio tikslas nėra aiškus. Svarbiausiai – spėti pranešti savo adresą, patarė jis. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų