Augustinas Šulija
2019.04.13 07:00
Keleivių kontrolė (nuotr. stop kadras)

Keleivių kontrolė (nuotr. stop kadras)

Socialiniai tinklai ne tik puikus būdas keistis informacija, bet ir priemonė pažeidėjams išvengti atsakomybės. Štai Vilniaus keleivių kontrolė niekaip negali pažaboti nuolat augančių pažeidėjų grupių, kuriose vadinamieji zuikiai miestui kasmet pridaro šimtus tūkstančių eurų nuostolių. Dėl grupių blokavimo jau kreiptąsi net į patį „Facebook“. Lietuvos policija sako pastebinti, kad socialiniuose tinkluose ne tik pranešama apie policijos darbą, bet prekiaujama ir narkotinėmis medžiagomis.

Registratorius automobilyje fiksuoja eilinių zuikių ir autobuso kontrolierių dvikovą. Tokių ar taikesnių zuikių akistatų su kontrolieriais sostinėje kasdien yra daugybė. Filmuotoje medžiagoje matyti, kaip nepasisekė namie bilietą pamiršusiam studentui zuikiui iš Kongo.

REKLAMA

Tokių zuikių kontrolieriai kasdien pagauna apie 250 – maždaug po dešimt per valandą.

„Pažeidėjų bendras skaičius jau N metų nesikeičia. Yra maždaug 1,5 proc. visų važiuojančių keleivių“, – sakė kontrolierius Laurynas Kaminskas.

„Susiekimo paslaugos“ preliminariai skaičiuoja, kad zuikiai per dieną sostinėje iš viso važiuoja mažiausiai 9000-čius kartų. Pastaraisiais metais šis skaičius išaugo, kaip ir šimtai tūkstančių nuostolių.

„Per metus mes skaičiuojame, kad negautų pajamų ir tų nuostolių susidaro apie 630 000 eurų. Už tuos pinigus būtų galima miestui nupirkti tris naujus autobusus“, – skaičiuoja „Susisiekimo paslaugos“ vadovė Modesta Gusarovienė.

Tiesa, tikrasis pažeidimų mastas gali būti gerokai didesnis. Štai „Facebook“ grupėje „Kur stovi keleivių kontrolė“ yra beveik 90 000 vilniečių. Dalis jų nuolatos skelbia, kur vyksta patikrinimai ir taip vieni kitiems padeda išvengti gresiančių baudų.

Pranešti, kur vykdomi patikrinimai, skirtos ir specialios telefonų programėlės. Vienos populiariausių iš jų „Raidit“ atstovai sako, kad ja naudojasi 20 000 žmonių.

Stotelėje kartu su kontrolieriais buvęs žurnalistas Augustinas Šulija pasakoja, kad informacija apie tai, kad stotelėje yra kontrolė, socialiniuose tinkluose ir programėlėje buvo pažymėta vos per kelias minutes. Nepaisant to, pažeidėjų vis tiek atsirado.

REKLAMA

Ir nors ne visiems pavyksta išsisukti nuo baudų, kontrolieriai pripažįsta, kad žino esantys sekami. Pasak jų, vos ilgiau pastovėjus vienoje vietoje, zuikių skaičius akivaizdžiai sumažėja. Deja, priemonių pažaboti pranešimus apie jų veiklą – nėra.

„Turėtų ateiti į keleivių sąmonę, kad jie nemokėdami už kelionę ne apgauna kontrolierius, o apgauna save. Brangsta pravažiavimo bilietai, nenuperkami nauji autobusai“, – kalbėjo L. Kaminskas.

„Tų grupių yra turbūt ir ne viena ir suvaldyti šioje vietoje nelabai įmanoma ir buvo iš mūsų pusės kreiptasi ir į patį „Facebook“ dėl tokių grupių, bet „Facebook“ tokia pozicija, kad tai yra atviros bendruomenės grupė ir kad turinys nėra kenkiantis“, – kalbėjo M. Gusarovienė.

Kreiptasi ir į programėlių, skelbiančių apie kontrolę, autorius. Toli gražu ne visi sutinka nutraukti savo veiklą, todėl kontrolieriai priversti keisti savo darbo metodus. 

„Mūsų keleivių kontrolieriai dažniau keičia dabar vietas. Dėl to atsirado ir pėstieji keleivių kontrolieriai. Jų jau niekas nežymi ir jie visame mieste bet kur, bet kada dirba savo darbą“, – sakė ji.

Yra ir kitokių grupių, pavyzdžiui, daugiau nei 60 000 kauniečių dalijasi informacija, kur dirba kelių policijos pareigūnai. Panašių grupių „Facebooke“ daugybė. Tiesa, kitaip nei keleivių kontrolė, Lietuvos policija sako įžvelgianti ir pozityvią tokių pranešimų pusę.

REKLAMA

„Policija dirba atvirai nesislapstydama nuo ko nors. Jeigu žmogus parašęs, kad tam tikroje vietoje stovi policijos ekipažas privers kitus pro tą vietą važiuoti lėčiau, tvarkingiau, ar laikantis eismo taisyklių tai puiku – tikslas pasiektas“, – mano Lietuvos policijos atstovas Ramūnas Matonis.

Pareigūnus neramina kita tendencija. Per socialinius tinklus pagalba vis dažniau bandoma platinti narkotines medžiagas. Jos siūlomos uždarose ar viešose grupėse, kurių pavadinimuose naudojami raktiniai žodžiai kaip „žolė“, „420“ „chimkė“ ar panašūs narkotikų šifruoti pavadinimai. Pastebima ir kitų nelegalios veiklos bandymų. 

„Ypač pastaruoju metu dažnai gauname informacijos apie įvairų smurtą socialiniuose tinkluose apie narkotinių medžiagų prekybą apie alkoholinių gėrimų prekybą, kai jau tomis valandomis, kai jau neleistina“, – kalbėjo R. Matonis.

Užblokuoti tokias grupes pareigūnai sako taip pat neturi galimybių. 

„Vėlgi policija neturi jokių svertų ir įrankių tai riboti. Vėlgi pats Socialinis tinklas turi tam tikras apsaugos priemones, tam tikras savisaugos priemones, tai vėlgi žmonės matydami tokią informaciją gali pranešti apie tai pačiam socialiniam tinklui“, – sakė R. Matonis.

Tačiau nelegalios prekybos apraiškas socialiniuose tinkluose policija sako nuolat stebinti. Vien pernai dėl narkotinių medžiagų disponavimo ir platinimo pradėta 11 ikiteisminių tyrimų, sulaikyta per 30 „Facebook“ pagalba narkotikus platinusių asmenų.

Nuomonė
2019-04-13 12:14:05
Ką sprendžia nemokamas viešasis transportas? Į šiuos klausimus atsako nepriklausomos konsultacinės įmonės “Civitta” ekspertų dar 2018 m. vasarą atlikta studija ir ekonominė analizė: Pirma. Tai galimybė sumažinti spūstis miesto centre ir sutaupyti daug mūsų brangaus laiko. Taline, įvedus nemokamą viešąjį transportą ir nemokamas automobilių stovėjimo aikšteles prie įvažiavimo į miestą, transporto srautai centre sumažėjo net 6 proc. Panašus efektas ir kituose miestuose, kurie turi nemokamą viešąjį transportą Prancūzijoje, Lenkijoje, Švedijoje ar Čekijoje. Antra. Mažesnė oro tarša ir triukšmas, kartu taupomos valstybės lėšos. Tikriausiai girdėjote Aplinkos ministerijos pareiškimą: jei Lietuva iki 2030 m. nesumažins CO2 dujų išmetimo į atmosferą, gresia maždaug 180 mln. Eur baudos. Trečia. Socialinės atskirties mažinimas ir galimybė rinktis darbo vietą ne tik šalia namų, bet visame mieste. Gerai žinome, kad nedidelius atlyginimus gaunantiems vilniečiams mokėti 26 eurus už nuolatinį viešojo transporto bilietą darbo dienomis yra brangu - tai sudaro apie 10 proc. pajamų. Ir šis bilietas negalioja savaitgaliais, todėl vilniečiai rečiau atvyksta į miesto centrą. Tai liečia ir senjorų integraciją bei laisvę keliauti po miestą, lankytis renginiuose ir daugiau bendrauti. Kaip žinote, daugelio ES šalių senjorai viešuoju transportu naudojasi nemokamai, o ir jų pensijos ženkliai didesnės nei Lietuvoje. Daugelis mokytojų ar medicinos darbuotojų, kuriems asmeninis automobilis nėra darbo priemonė, mielai pasirinktų kelionėms viešąjį transportą ir taip netiesiogiai padidėtų atlyginimai. Vilnietis, kuris naudotųsi nemokamu viešuoju transportu, per metus sutaupytų apie 350 eurų ir galėtų šiuos pinigus panaudoti kitoms reikmėms. Klausimas: kiek tai kainuos ir kaip kompensuoti praradimus iš bilietų pardavimo? Talino pavyzdys tinka ir šiuo atveju. Vilniuje subsidijuojama apie 60 proc. viešojo transporto, likusi 40 proc. suma surenkama iš bilietų pardavimo. Taigi reikėtų apie 25-28 mln. eurų papildomų dotacijų. Pirma. Kadangi Aplinkos ministerija planuoja skirti išmokas gyventojams, kurios skatintų atsisakyti asmeninio automobilio ir taip pasiekti valstybės įsipareigojimą dėl CO2 dujų išmetimo sumažinimo, gal vertėtų jas nukreipti į nemokamą viešąjį transportą, ir tai turėtų didesnį ir ilgalaikį poveikį. Panašiai planuoja daryti Vokietijos vyriausybė. Antra. Nemokamu viešuoju transportu Vilniuje galėtų naudotis tik registruoti gyventojai, o kaip skelbia Finansų ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybė, sostinėje gyvena apie 60 000 žmonių, kurie nedeklaravę savo gyvenamosios vietos Vilniuje. Jeigu bent pusė šių gyventojų deklaruotų savo gyvenamąją vietą Vilniuje, miesto biudžetas padidėtų 21 mln. Eur dėl didesnio gyventojų pajamų mokesčio surinkimo. Miestas kai kurių sričių darbuotojams ketina padidinti atlyginimus 100 eurų ir tam kasmet biudžete reikės rasti apie 5-9 mln. eurų. Nuo šios sumos sumokėjus mokesčius, darbuotojai gaus beveik tiek, kiek kainuoja transporto bilietas. “Civitta” ekspertai skaičiuoja, kad transporto spūstis sumažinus 6 proc., žmonės sutaupys apie 34 mln. Eur kasmet, o nauda įvedus nemokamą viešąjį transportą yra du kartus didesnė, nei papildomas lėšų poreikis. Taigi, skaičiai akivaizdžiai parodo, kad nemokamą viešąjį transportą galime turėti nenuskriaudžiant nei gyventojų, nei miesto biudžeto, o priėmus teisingus sprendimus.


Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!

Nėra komentarų. Būk pirmas - komentuok!

GAUK NEMOKAMĄ tv3.lt NAUJIENLAIŠKĮ Į SAVO PAŠTO DĖŽUTĘ:
UŽSISAKYTI

Top Video

Ruošia bausmių paketą
DABAR RODOMA
Ruošia bausmių paketą
DABAR RODOMA
Lengviausias česnako lupimas
DABAR RODOMA
Glostyk Bobiką
DABAR RODOMA
Į Lietuvą atgabeno paukščių už 4 mln. eurų
DABAR RODOMA
Per susitikimą su Zelenskiu blogai pasijuto Merkel
DABAR RODOMA
Šilauogių kaina pasiekė kosmines aukštumas
DABAR RODOMA
Kodėl lietuviai bene daugiausiai skęsta Europoje
DABAR RODOMA
Medikai skelbia pavojų – trūksta kraujo
DABAR RODOMA
Didžiūnaitytės žūties tyrimas
DABAR RODOMA
Kova su Sosnovskio barščiais
REKLAMA
Spūstys Kaune (nuotr. Kas vyksta Kaune)
Gerais orais lepinęs ilgasis Joninių savaitgalis iš Kauno išviliojo didelę dalį miestiečių – pirmadienio vakarą grįžtančius poilsiautojus įvažiuojant į Kauną pasitiko masinės ...
Pigioms skrydžių bendrovėms atnaujinus reisus iš Atėnų į Vilnių jais naudojasi ir nelegalūs migrantai (nuotr. SCANPIX)
Pigioms skrydžių bendrovėms atnaujinus reisus iš Atėnų į Vilnių, šiais metais sulaikyti penki nelegalūs migrantai iš Azijos su suklastotais dokumentais. Kaip BNS pranešė ...
 Rusija ruošiasi karui (nuotr. SCANPIX)
Tradicinis karas tampa per brangus, todėl valstybės griebiasi pigesnių alternatyvų: vietoje kulkų šaudo propagandinėmis salvėmis, perka „karo paslaugas“ ir papirkinėdamos ...
Karys pratybų metu susirgo erkiniu encefalitu (nuotr. 123rf.com)
Dėl pratybų metu įkandusios erkės susirgęs karys savanoris bylinėjasi su kariuomene. Bylos duomenimis, dalį darbingumo praradęs vyras prašo iš Lietuvos kariuomenės priteisti 1 ...
Gydytojai (nuotr. Fotodiena.lt)
Namuose sunkią kojos traumą patyrusiam ir, kaip teigia jis pats, tinkamos pagalbos iš medikų nesulaukusiam vyrui siekis įrodyti net dviejų ligoninių gydytojų abejingumą ...
REKLAMA

TELEVIZIJA

×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų