REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
7
Avarija (nuotr. Fotodiena.lt)

Nuo pavasario pradėti žingsniai reglamentuoti savaeigius automobilius Lietuvoje tęsiami toliau – Seime nugulė pataisos, įtvirtinančios, kaip šie automobiliai turėtų būti valdomi ir kas būtų atsakingas avarijos atveju. Tačiau automobilių žinovai įstatymo pataisose akcentuoja logines klaidas.

7

Nuo pavasario pradėti žingsniai reglamentuoti savaeigius automobilius Lietuvoje tęsiami toliau – Seime nugulė pataisos, įtvirtinančios, kaip šie automobiliai turėtų būti valdomi ir kas būtų atsakingas avarijos atveju. Tačiau automobilių žinovai įstatymo pataisose akcentuoja logines klaidas.

REKLAMA

Seimo nario, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos nario Virginijaus Sinkevičiaus įregistruotose ir Teisės ir teisėtvarkos komitete nagrinėjamose Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisose ne tik nurodoma, kas laikoma savaeigiu automobiliu, bet ir kaip šis turi būti valdomas, kas atsakingas avarijos atveju.

Siūloma įteisinti, kad „savivaldžio automobilio savininkas arba valdytojas yra prilyginamas vairuotojui, kuris privalo užtikrinti saugų savivaldžio automobilio dalyvavimą viešajame eisme“.

REKLAMA
REKLAMA

Be to į įstatymo pataisas įtraukta, kad savivaldžio automobilio įranga privalo sudaryti sąlygas policijos pareigūnui bet kuriuo metu patikrinti, ar savivaldis automobilis yra vairuojamas savivaldžiu rėžimu, ar jį vairuoja asmuo.

REKLAMA

Įstatymo pataisos dar bus svarstomos Teisės ir teisėtvarkos komitete, tada Seimo nariai turės dėl jų balsuoti.

Mato verslo nišą Lietuvai

Pasak pataisų iniciatoriaus V. Sinkevičiaus, įstatymo pataisas paskatino perspektyva Lietuvai prisidėti prie savaeigių automobilių industrijos.

„Manau, jog Lietuva gali būti pirmaujanti valstybė. Mes, valstybė, negaminanti jokių automobilių, galėtume būti tie pirmieji, kviesti valstybes investuoti, kurti, testuoti tuos automobilius Lietuvoje, mokslininkus kviesti dirbti čia ir panašiai – būti pirmieji, kur įstatyminė bazė reglamentuoja tokį dalyką, kuris, aš manau, šiaip ar taip yra ateitis“, - tv3.lt kalbėjo V. Sinkevičius.

REKLAMA
REKLAMA

Paklaustas, kam būtų verčiama atsakomybė savaeigio automobilio avarijos metu, Seimo narys patikino – vairuotojui, įvelti automobilį kūrusią kompaniją būtų per sudėtinga.

„Čia yra vairuotojo kaltė, to žmogaus, kuris tuo metu operavo. Nes sakyti, kad tai yra gamintojas, mes suprantame, kad tai būtų ilgas teisinis procesas su gamintoju, kasantis iki jo. Tai, žinoma, kad vairuotojo atsakomybė“, - sakė valstietis.

Tačiau vien tik įteisinti, kas atsakytų dėl avarijos neužtenka, tą pripažįsta ir pats V. Sinkevičius. Norint pasiekti, kad Lietuvos keliais riedėtų savaeigiai automobiliai reikia ir specialių kelio ženklų, ir specialaus pareigūnų parengimo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Toks automobilis negali operuoti be kelio, jis turi turėti ryšį su keliu. Kelias pirmiausiai turi būti „smart“ (išmanus – red. past.) kelias, kur turi būti įrengti „smart“ ženklai, kuriuos automobilis nuskaitytų. Ir važiuotų būtent jis tik leistinu greičiu, pagal kelio ženklus ir panašiai. Šalia kelio turi būti ta liaudiškai vadinama „tarka“, kur automobilis galėtų išvažiuoti esant techninei kliūčiai, sustoti saugiai. Daugelis dalykų jau yra apgalvota“, - teigė V. Sinkevičius.

Įžvelgia loginę įstatymo klaidą

Pataisose siūlomas savaeigio automobilio apibrėžimas („save valdantis automobilis, kuris dalyvauja viešajame eisme be žmogaus įsikišimo“) ir numatoma vairuotojo atsakomybė dėl avarijos Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) profesoriui Saugirdui Pukalskui sukėlė juoką.

REKLAMA

VGTU Automobilių inžinerijos katedros vedėjas pastebi loginę klaidą – jei automobilio niekas nevairuoja, tai kaip dėl avarijos gali būti kaltas vairuotojas?

„Nebent sakykim, toks dalykas yra, kad vairuotojas, savininkas ar kas įlipo į tą automobilį, jo veiksmai vis tiek kažkokie lemia automobilio visus veiksmus. Tai galbūt jis gali užduoti kažkokį greitį, krypti bet kokiu atveju, nes vairuotojas turi pasakyti, kokia kryptimi judėti bet galbūt jis gali ir greitį ir dar kažką nustatyti“, - svarstė S. Pukalskas.

Paklaustas, kokia galimybė sulaukti precedentų, kai dėl nelaimingo atsitikimo kelyje bus bandoma apkaltinti automobilio kūrėjus, S. Pukalskas teigė, jog kiekvieną atvejį teks nagrinėti atskirai.

REKLAMA

„Tik išnagrinėjus galima pasakyti, kodėl iš tikrųjų tas eismo įvykis įvyko, ir ką būtų galima apkaltinti. Nes maža ką, jeigu suges kažkoks jutiklis ir vairuotojas bus informuojamas, kad sugedo, ignoruos tą ir vis tiek jungs sistemą, tai va dėlto irgi gali nematyti sistema kliūties ar dar kažko. Tada aišku, kad savininkas ar vairuotojas turėtų būti baudžiamas“, - tv3.lt kalbėjo S. Pukalskas.

Paprašytas paprognozuoti, kada galime tikėtis išvyksti savaeigius automobilius užplūstant gatves, VGTU profesorius buvo gan skeptiškas – tai neįvyks taip greit, kaip tikimės.

„Artimoje ateityje, per kokį dešimtmetį, gali pasirodyti viešasis transportas. Bet kad masiškai būtų nuosavi arba lengvieji automobiliai savavaldžiai, nežinau. Kad visiškai vairo nebūtų, kažkaip abejoju, kad bent dešimtmetį labai žymiai jų padaugėtų mūsų keliuose. Vis tiktai tie, kas nenori važiuoti viešuoju transportu ir važiuoja automobiliais, tai labai dažnai važiuoja dėl to, kad jiems vairavimas teikia malonumą“, - sakė S. Pukalskas.

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų