Rinkdamiesi studijas ar aukštąją mokyklą būsimieji studentai aktyviai domisi ne tik pačių aukštųjų mokyklų skelbiama informacija apie siūlomas studijų programas, draugų ir šeimos narių patirti bei nemažo dėmesio kasmet sulaukia savaitraščio „Veidas“ skelbiami aukštųjų mokyklų reitingai.
Švietimo ir mokslo ministras Gintaras Steponavičius, paklaustas, ką mano apie aukštųjų mokyklų reitingavimą (mat esama nuomonių, kad Lietuva tam paprasčiausiai per maža šalis), sakė: „Daugelyje studijų sričių pasirinkimo spektras toks platus, kad prasminga turėti savo nepriklausomas reitinguojančias institucijas ar leidinius, kurie tai daro. Manau, kad kuo reitingai bus profesionalesni, kuo labiau remsis apčiuopiamais ir objektyviais kriterijais – stojantiesiems ir visuomenei tai padės priimti prasmingesnius sprendimus, o pačioms aukštosioms mokykloms tai – tarsi veidrodis, vertinant save kitų aukštųjų mokyklų kontekste, ir pagalba, ruošiant savo vidinius namų darbus.“
Planuojama reitinguoti studijų programas
Vis dažniau užsimenama apie būtinybę reitinguoti ne tik aukštąsias mokyklas, bet ir pačias studijų programas tarpusavyje, kad stojantieji žinotų, kuo, pavyzdžiui, informatikos studijos Vilniuje skiriasi nuo jos studijų Kaune ar Klaipėdoje.
„Didesnėse šalyse reitinguojamos giminingos studijų programos – teisės medicinos, vadybos ir kt. Žinoma, egzistuoja resursų klausimas, deramos ekspertinės patirties sukaupimas, bet anksčiau ar vėliau priartėsime ir prie šių dalykų, bent jau tose studijų srityse, kuriose gana didelė konkurencija ir didesnis aukštųjų mokyklų spektras siūlo šias studijų programas“, – kalbėjo ministras.
Geriausiai reitinguoja stojantieji?
Kalbant apie aukštųjų mokyklų reitingavimą dažnai išsakoma nuomonė, kad aukštąsias mokyklas reitinguoja patys studentai savo pasirinkimais. Apie tai ministras sakė: „Jaunų žmonių pasirinkimui įtakos turi ir turima informacija: kontaktai su aukštosios mokyklos, o gal net ir konkrečių fakultetų dėstytojais ar studentais, ir reitingai, kurie leidžia matyti ne vienos kurios nors mokyklos paveikslą, o visą spektrą. Krepšelių sistema ir pasirinkimo laisvės suteikimas studentams leidžia atsijoti pelus nuo grūdų. Tai nemaža dalimi patvirtina ir reitingai.“
G. Steponavičiaus teigimu, tai puikiai iliustruoja tai, kad tam tikra dalis programų nesurinko reikiamo studentų skaičiaus.
Lietuvos aukštosios mokyklos – tarp 500 pasaulio geriausiųjų?
Kalbant apie šalies aukštųjų mokyklų reitingavimą dažnai keliamas klausimas, kada Lietuvos aukštosios mokyklos kilstelės savo pozicijas tarptautiniuose reitinguose. „Šiemet vėl bus skelbiami „The Times“ ir Šanchajaus reitingai ir jeigu juose jau bus atspindėtas didėjantis finansavimas mokslo srityje, institutų integravimas į universitetus, manyčiau, kad šiais ar kitais metais mūsų vienas ar keli universitetai šoktelės į priekį. Į 500-uką – tikrai.“