Vitamino D trūkumas: patarė, kaip tinkamai juo aprūpinti organizmą

Rudenį, žiemą mes ne tik daugiau laiko praleidžiame uždarose patalpose, bet ir saulės spinduliai retai pro debesis pasirodo. Tad ir vitamino D kiekis organizme mažėja. Ypatingai tai aktualu Lietuvos ir kitų panašios geografinės padėties šalių gyventojams, nes, pasak statistikos, vitamino D trūksta net 80 proc. Baltijos šalių gyventojų. 

Vitaminas D (nuotr. Shutterstock.com)

Kuo vitaminas D toks svarbus? 

Vitamino D trūkumą galima įtarti, jei jaučiatės nuolatos pavargę, dirglūs, kamuoja bloga nuotaika, galvos ar raumenų skausmai. Jei trūksta šio vitamino, gali pasireikšti širdies ir kraujagyslių, kaulų sistemos, inkstų ligos. Taip pat yra ryšys tarp vitamino D trūkumo ir įvairių tipų vėžinių ligų bei cukrinio diabeto. Didžioji dalis jaunų mamų pasakys, kad pirmiausia būtent šį vitaminą gydytojai rekomenduoja kūdikiams ir mažiems vaikams, nes jis padeda palaikyti kalcio ir fosforo koncentraciją organizme, būtiną formuojantis kaulams bei dantims. Jis svarbus ir vyresnio amžiaus žmonėms, siekiant sumažinti osteoporozės ar kaulų lūžių riziką. Pastaruoju metu mokslininkai ypač daug dėmesio skiria vitamino D poveikiui mūsų imuninei sistemai ir tai yra ypač aktualu žinant, kad pasaulio gyventojų sveikata dėl patogaus gyvenimo būdo prastėja, o įvairios ligos globaliame pasaulyje plinta labai greitai.

REKLAMA

Paskelbta nemažai studijų apie vitamino D sąsajas su virusinėmis kvėpavimo takų ligomis bei gripu: didelė vitamino D stoka peršalimo ligų ir gripo riziką padidina net apie 40 proc. Norvegų ir japonų mokslininkai sako, kad vitaminas D stimuliuoja imuninę sistemą, ypač apsaugant nuo virusinių kvėpavimo takų ligų, JAV mokslininkai teigia, kad šis vitaminas padeda apsisaugoti net nuo bronchito bei plaučių uždegimo. Todėl natūralu, kad vitaminas D minimas tarp svarbiausių medžiagų, kurios mūsų organizmui būtinos šiuo sudėtingu laikotarpiu. Todėl ypač dabar, kuomet mūsų sveikatai grasina ne tik gripas, bet ir kiti virusai, savo mitybos racioną reikėtų papildyti vitamino D turinčiu maistu, o esant trūkumui – vartoti papildomai. 

Vitamino D šaltiniai 

Vitamino D sintezę užtikrina saulės spinduliai, tačiau tik tuo atveju, jei saulės spinduliai krenta 50 laipsnių kampu. Kitaip sakant, Lietuvoje jo „pasigaminti“ pavyks tik nuo gegužės iki rugpjūčio mėnesio ir tik vidurdienį, kuomet saulė yra pavojingiausia ir stengiamės nuo jos slėptis. Vis tik gera naujiena yra ta, kad užtenka pabūti saulėje vos 15-20 minučių ir vitamino D dienos norma bus užtikrinta. Bet kitais metų mėnesiais vitamino atsargas reikia papildyti atitinkamu maistu. Tačiau bėda yra ta, kad su maistu šio vitamino dažniausiai gaunama tik 10-20 proc. dienos normos. Daugiausia jo yra kepenyse, kiaušiniuose, grybuose taip pat mėsoje, piene ir pieno produktuose. Kiek geresnė situacija su riebiomis žuvimis  – 200 g lašišų, upėtakių ar skumbrių patenkina vienos dienos poreikius. Tačiau lietuviai, lyginant su kitų šalių gyventojais, žuvies vartoja mažai. Tad vienintelis būdas užtikrinti reikiamą vitamino D dienos normą – vartoti maisto papildus. 

REKLAMA

Pagal mokslininkų siūlomas mitybos normas, suaugusiems Centrinės Europos gyventojams kasdien reikėtų gauti 800–2000 TV vitamino D per parą, tačiau šis kiekis gali keistis, atsižvelgiant į kūno svorį, saulėje praleidžiamą laiką, mitybą, tad kiekvienam verta išsitirti ir pasikonsultuoti su specialistu, kuris, esant vitamino D trūkumui, neabejotinai rekomenduos gerti maisto papildus su vitaminu D ir nustatys reikiamą normą. 

Daug mokslininkų tiria ilgalaikį maisto papildų vartojimo poveikį žmogaus organizmui, o ypatingai didelis dėmesys skiriamas konkrečių vitaminų tarpusavio derinimui ir jų efektyvumui. Tad vaistinėse galima rasti daug skirtingų preparatų su vitaminu D, praturtintų papildančiais vitaminais, pavyzdžiui, maisto papildas „OLIDETRIM® 2000 D3 + K2 OMEGA-3“ yra papildytas vitaminu K2 ir omega - 3 rūgštimis.

Atlikti tyrimai rodo, kad vitaminas D ir vitaminas K veikia sinergiškai tam, kad pagerėtų jų teikiamas teigiamas poveikis sveikatai. Vartojant papildus, praturtintus ir vitaminu D, ir vitaminu K yra maksimaliai padidinama vitamino D nauda, nes taip skatinama efektyvesnė kalcio absorbcija ir paskirstymas. Šių vitaminų derinimas turi ir daugiau privalumų: padeda veiksmingiau stiprinti kaulus, palaiko subalansuotą nuotaiką, efektyviau sustiprina imuninę sistemą, prisideda prie geresnės širdies sveikatos, skatina sveikų raumenų funkcijas. Na, o kokia nauda mūsų bendrai organizmo savijautai iš omega-3 rūgščių, tikėtina, daugelis jau žino. Jos padeda palaikyti normalią smegenų, širdies veiklą, kas itin svarbu, kai jaučiame žemesnį darbingumo lygį, didesnį nuovargį. Vitaminų D, K, Omega – 3 rūgščių sinerginės sąveikos rezultate palaikomas budrus ir tolerantiškas imuninis atsakas. 

Primename, kad maisto papildas neturėtų būti vartojamas kaip maisto pakaitalas. Svarbu subalansuota ir įvairi mityba bei sveikas gyvenimo būdas.


Rašyti komentarą...
R
Rimantė
2020-11-18 21:03:21
Pranešti apie netinkamą komentarą
Nebemokėkit pašalpu alkoholikams ir pinigu užteks.
Atsakyti
-1

S
Senele
2020-11-18 21:38:56
Pranešti apie netinkamą komentarą
Zuvys su kirminais ,ypač lašišos.
Atsakyti
0

SKAITYTI KOMENTARUS (3)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų