Ekspertų vertinimu, iki 2030 m. beveik visas Rusijos automobilių parkas gali būti priskirtas avarinės būklės kategorijai.
Daugiau naujienų iš automobilių pasaulio galite perskaityti „Automobilių naujienos“ rubrikoje.
Krizės padariniai – senstantis ir nepatikimas autoparkas
Pastaraisiais metais Rusijos vairuotojai vis dažniau priversti naudotis automobiliais, kurių rida siekia 200–300 tūkst. kilometrų. Daugeliui jų nebeveikia pagrindinės saugos sistemos – ABS, ESP ar oro pagalvės. Kadangi oficialių servisų paslaugos daugeliui tapo per brangios, populiarėja vadinamieji „juodieji“ autoservisai, kur techninė būklė dažnai vertinama „iš akies“.
„Po 300 tūkst. kilometrų automobilis tampa neprognozuojamas“, – įspėja Rusijos automobilių rinkos analitikas Olegas Mosejevas. Nepaisant to, tokie automobiliai išlieka paklausūs – juos įsigyja tie, kurie tiesiog neturi kito pasirinkimo.
2021 m. Rusijoje buvo registruota 27,2 mln. automobilių, kurių amžius viršijo 10 metų. Šiandien šis skaičius jau perkopė 33 milijonus.
Situaciją dar labiau blogina naudotų automobilių importas – į šalį patenka transporto priemonės su didžiule rida, dažnai turinčios „turtingą biografiją“ ir abejotiną techninę būklę.
Realybėje net ir šie automobiliai tampa prabanga. Importą apsunkina aukšti perdirbimo mokesčiai, kuriuos valdžia taiko siekdama skatinti vietinių gamintojų – „Lada“ ir kiniškų „Moskvich“ – pardavimus. Tačiau net ir jie daugeliui išlieka neįperkami.
Nauji automobiliai – tik mažumai pasiekiamas tikslas
Vidutinė naujo automobilio kaina Rusijoje šiuo metu viršija 2,5 mln. rublių (apie 26 tūkst. eurų), o paskolų prieinamumas sumažėjo iki istoriškai žemiausio lygio. Jei iki krizės pusė naujų automobilių buvo perkami lizingu ar vartojimo paskola, dabar šis skaičius nesiekia nė 27 proc.
Rinkos atsigavimas kol kas nevyksta. Ekspertų teigimu, tam, kad autoparkas pradėtų atsinaujinti, per metus šalyje reikėtų parduoti bent 2 mln. naujų automobilių. Šiuo metu šis skaičius tesiekia 1,5 mln., o realus atnaujinimo tempas – vos 2 proc. per metus, kas nepadengia net natūralaus transporto priemonių nusidėvėjimo.
Situacija verčia gyventojus susitaikyti su realybe. Net Maskvoje, anksčiau išsiskyrusioje prestižine automobilių rinka, šiandien sparčiausiai parduodami būtent automobiliai, kuriems daugiau nei dešimt metų. Tai ne vartotojų pasirinkimas, o būtinybė.
„Valstybei tai – saugumo ir aplinkosaugos problema. Žmonėms – kasdienė rizika“, – konstatuoja O. Mosejevas. „Seni automobiliai dažnai neturi jokios šiuolaikinės elektronikos, jie triukšmingi, teršia aplinką, dažnai genda ir nebesugeba susidoroti su šiuolaikinio eismo sąlygomis. Rusijoje, kur žiemos šaltos, atstumai ilgi, o serviso infrastruktūra silpna – tai jau nebe transporto priemonė, o potencialus pavojus gyvybei.“
Pasak ekspertų, prieš kelerius metus senas automobilis dar buvo gėdos objektas. Dabar tai – nauja norma. Ir ši norma, regis, artimiausiais metais tik įsitvirtins. Analitikė Tatjana Akimova prognozuoja, kad iki 2027 m. net 80 proc. visų automobilių Rusijoje bus senesni nei dešimties metų. Ir tai bus ne pasirinkimas, o pasekmė.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!