Kaip skelbia britų Gynybos ministerija, nuo šiol kai kuriose vadinamosiose „jautrios svarbos“ lokacijose, pavyzdžiui, karinėje aviacinėje bazėje Wyton, Kembridžšyre, darbuotojams draudžiama parkuoti elektromobilius, turinčius kiniškų komponentų, arčiau nei 2 mylios (apie 3 km) nuo strateginių pastatų.
Įtarimai dėl šnipinėjimo galimybių
Sprendimas motyvuojamas nuogąstavimais, kad automobiliai su įmontuotais jutikliais, kameromis, radarais, lidarais ir interneto ryšiu gali būti išnaudojami slaptiems duomenims rinkti ir vėliau perduodami į Kiniją. Nerimą kelia ir Kinijos įstatymai, kurie numato, kad šalies įmonės privalo bendradarbiauti su valstybės saugumo institucijomis, jei to reikalaujama.
„Šiuolaikiniai elektromobiliai – tai ne tik transporto priemonės, bet ir mobilūs duomenų centrai. Todėl būtina kontroliuoti jų buvimą strategiškai svarbiose vietose“, – teigia JK saugumo ekspertai.
Šiuo metu sprendimas nėra universalus. Kol kas nėra įvestas visuotinis draudimas elektromobiliams su kiniškomis technologijomis. Tačiau kai kurios ministerijai pavaldžios institucijos jau ėmėsi griežtesnių ribojimų. Ir jie taikomi ne tik tokiems kiniškiems prekių ženklams kaip BYD, MG ar Great Wall, bet ir bet automobiliui, kuriame yra kiniškų komponentų. Net jei jis pagamintas Europoje ar JAV.
Tai reiškia, kad elektromobilis su kiniška baterijų valdymo sistema ar radarų moduliu taip pat gali sulaukti apribojimų patekti į karines teritorijas.
Raginimai įvesti dar griežtesnes priemones
Nors šiuo metu sprendimai taikomi tik specifinėse vietose, dalis politikų ragina įvesti platesnį draudimą. Tarp jų – Konservatorių partijos atstovė Alicia Kearns, einanti šešėlinės nacionalinio saugumo ministrės pareigas.
„Klausimas ne tik apie tai, kas valdo duomenis. Klausimas – kas gali stebėti mūsų infrastruktūrą, kariuomenę, net mūsų žmones. Jei nematome rizikos dabar, galime brangiai sumokėti vėliau“, – teigė A. Kearns.
Tai – ne pirmas kartas, kai elektromobiliai atsiduria saugumo diskusijų centre. Sparčiai augant šių transporto priemonių skaičiui, vis daugiau dėmesio skiriama ne tik jų efektyvumui ar ekologijai, bet ir duomenų saugumui bei technologijų kilmei.
Didėjantis Europos sąmoningumas šiuo klausimu leidžia prognozuoti, kad ateityje griežtesni reikalavimai elektromobilių komponentams gali būti įtraukti ir į bendros ES saugumo politikos gaires.