REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Vakar suskystintų dujų automobiliams kainos pasiekė rekordinį lygį ir perkopė dviejų litų už litrą ribą.

REKLAMA
REKLAMA

Savaitės pradžioje penktadienį pakilusių suskystintų dujų kainų atoslūgis - tyla prieš audrą. Vakar "Lukoil" ir "Statoil" degalinėse automobiliams skirtų automobilinių dujų litras kainavo jau 2,05 lito. Degalinių tinklo "Statoil" pardavimų vadovas Skirmantas Mačiukas neatmetė galimybės, kad automobilinių dujų kainos dar kils.

REKLAMA

Didmeninė kaina augo sparčiau

S.Mačiukas "Respublikai" aiškino, kad nepaisant bendro energetikos kainų šuolio mažmeninė suskystintų dujų kaina ilgą laiką nesikeitė. Nors didmeninė suskystintų automobilinių dujų kaina svyravo: tai krito, tai augo. Ir nuo liepos pradžios ėmus kilti didmeninėms suskystintų dujų kainoms galiausiai pabrango ir galutiniam vartotojui parduodamas produktas degalinėse.

"Lietuvoje yra du šaltiniai: importuojamos iš Rytų arba AB "Mažeikių naftos" pagaminamos dujos, - aiškino pašnekovas. - Taigi atsiliepė ir naftos kainų augimas, juk "Mažeikių nafta" dujas gamina iš naftos".

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau, jo teigimu, didesnę įtaką daro importas iš Rytų, mat Rusijai nusprendus didinti eksportuojamų gamtinių dujų kainą ir pajutome didžiausią brangimą. Tačiau tie patys reiškiniai būdingi ne tik Lietuvai. Mat dujų kaina - pririšta prie pasaulinio indekso, skaičiuojamo pagal galimybę dujų nusipirkti rinkoje. Pasirodo, jis nulemia net "Mažeikių naftos" kainas, nors ji automobilines dujas gamina iš naftos.

"Galima sakyti, kad automobilinių dujų litras pabrango 22-23 centais. Dabar mūsų degalinėse litras dujų kainuoja 2,05 lito, o brangimo pradžioje kainavo 1,85", - pabrėžė jis. Anot jo, kad išlaikytų tą pačią maržą ir išgalėtų padengti visas išlaidas, tiekėjai turėtų pakelti kainas dar 2-3 centais.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pasak pašnekovo, be kita ko, Lietuva yra labai priklausoma nuo importo iš Rusijos dar ir dėl to, kad Rytų ir Vidurio Europa, skirtingai nei šiaurės ir Vakarų, neturi galimybių įsivežti dujų iš Norvegijos. "Nesakau, kad iš "Statoil", - pabrėžė S.Mačiukas. Jo teigimu, Vakaruose infrastruktūra daug geresnė.

Stabdo konkurencija

S.Mačiukas teigė, kad kainoms kelti turi būti pagrindas ir mažmenininkai kainų nedidins, jeigu nekils didmeninės dujų kainos. Jis aiškino, kad konkurencija dėl automobilinių dujų yra daug didesnė nei dėl bet kurių kitų degalų. O dujų vartotojams ypač svarbi kaina ir jie renkasi pačią pigiausią degalinę.

REKLAMA

"Kiekvienas mažiukas tinkliukas turi didelį svorį. Užtenka Vilniuje turėti vieną degalinę, kurioje pardavinėtum dujas žema kaina, ir visi vartotojai ten suvažiuotų. Nesvarbu, kad ji būtų, pavyzdžiui, Žirmūnuose - ten ir iš Karoliniškių atvažiuotų. Taigi be pagrindo mažmenininkai dujų kainų nekels", - nušvietė padėtį pašnekovas. Tačiau jeigu "Gazprom" kels kainą, kiek žadėta, galime tikėtis tolesnio dujų brangimo.

S.Mačiuko nuomone, "Mažeikių nafta" dujų kainą pakelti norėjo jau seniai, tačiau taip būtų praradusi klientus - tiesiog daugiau suskystintų dujų būtų įvežta iš Rusijos.

REKLAMA

Tačiau jis nedarytų prielaidos, kad dujų kaina laikėsi žemai kitų degalų sąskaita: "Visur yra konkurencija ir nėra taip, kad

gali pabranginti vieną produktą, kad išlaikytum kito kainą. Nes kitą produktą taip pat galima importuoti".

Anot S.Mačiuko, jeigu "Mažeikių nafta" būtų pakėlusi kainą aukščiau rinkos kainos, tiek "Statoil", tiek "Lukoil" tinklai būtų iškart pradėję degalus importuoti, nes tam galimybių pakanka, o įsipareigojimai nupirkti "Mažeikių naftai" rankų toli gražu nesuriša.

S.Mačiuko teigimu, su "Mažeikių nafta" sutarta pirkimo kaina yra susieta su pasaulinėmis kainomis. "Jeigu palygintume pasaulinės rinkos ir "Mažeikių naftos" kainas, skirtumas visą laiką būtų tas pats. Jie negali sakyti: "Dujos pas mus negali pabrangti, nes negali, tai atsiimame iš dyzelio", - aiškino pašnekovas. Be to, tokius veiksmus ribojanti ir Konkurencijos taryba.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nors pataisyti įstatymus, užsilikusius nuo tų laikų, kai "Mažeikių nafta" dar priklausė valstybei, esą vertėtų. Tik esą naudos vartotojui iš to nebūtų tiek daug, kiek tikimasi.

Prognozuoti pavojinga

Didžiųjų šalių veiksmai, anot pašnekovo, daro didžiulę įtaką naftos rinkai, tačiau šitoje rinkoje taip greitai kainų nenusmukdysi. Todėl sunku pasakyti, ar sulauksime lūžio taško. Tačiau S.Mačiukas pastebėjo, kad prognozės, jog vasarą naftos kaina sieks 150 JAV dolerių už barelį, kol kas dar nepasitvirtino.

"Kas gali pasakyti, kaip bus? Jeigu aš galėčiau pasakyti, nedirbčiau "Statoil", o turėčiau savo įmonę, pardavinėčiau naftą ir būčiau milijardierius - tai visiška loterija. Visi ekspertai spėlioja - vieni remiasi vienais, kiti kitais kriterijais, tačiau niekada nenumatysi visų aspektų", - pabrėžė jis.

Eglė Jociūtė

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų