REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Svarbiausios pasaulyje laivybos bendrovės dėl iškilusios grėsmės Raudonojoje jūroje keičia  krovinių gabenimo maršrutus. Atrodytų, kad tai toli nuo Lietuvos, tačiau jau dabar matomos šių pokyčių pasekmės ir lietuviams.

Svarbiausios pasaulyje laivybos bendrovės dėl iškilusios grėsmės Raudonojoje jūroje keičia  krovinių gabenimo maršrutus. Atrodytų, kad tai toli nuo Lietuvos, tačiau jau dabar matomos šių pokyčių pasekmės ir lietuviams.

REKLAMA

Vienos didžiausių logistikos bendrovių, tokios kaip „Maersk“ ar MSC ir kt., nusprendė nerizikuoti ir laivais gabenamas prekes nukreipti ne per Sueco kanalą, bet keliauti aplink Afriką per Gorsios vilties kyšulį.

Štai BBC rašo, kad naujas laivų maršrutas kelionę iš Taivano į Nyderlandus pailgina apie 7,5 tūkst. kilometrų arba 8–9 dienomis, be to kelionė ir gerokai pabrangsta.

Tokių priemonių įmonės griebėsi po to, kai Jemeno husių sukilėliai raketomis ir dronais sudavė smūgius laivams, plaukusiems Raudonąja jūra. 

REKLAMA
REKLAMA

Pasekmes jau pajuto kai kurios bendrovės. Rizikų kyla ir Lietuvai?

Švedijos kompanijos „Ikea“, kuri parduoda baldus ir namų apyvokos prekes, atstovai pripažino, kad dėl išpuolių Raudonojoje jūroje ir dėl to kilusių logistinių problemų klientai parduotuvėse gali nerasti kai kurių prekių arba vėluos užsakymų vykdymas.

REKLAMA

Tuo metu Lenkijos ekspedicijos ir logistikos rūmų tarybos pirmininkas Marekas Tarczynskis pastebėjo, kad lenkai neabejotinai gali pajusti pokyčius šalyje. Pasak jo, kai kurios prekės Lenkijoje gali pabrangti.

SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas naujienų portalui tv3.lt komentavo, kad įtampa Raudonojoje jūroje, ypač, jei ji tęsis ilgai, vartotojams nieko gero nežada.

„Rizika kyla, kad laivai krovinius į tam tikrą Europos jūrų uostą pristatys vėliau. Jeigu kroviniai vėluos savaitę ar dvi, vadinasi, gali subyrėti logistinis mechanizmas“, – svarstė ekonomistas.

REKLAMA
REKLAMA

Pasak T. Povilausko, didžiausia rizika kiltų ne mažmeninės prekybos atstovams, kurie, pavyzdžiui, pardavinėja žaislus ar buitinę techniką, tačiau pramonei, kuri yra atsakinga už gamybą.

„Pavyzdžiui, iš Kinijos, Pietryčių Azijos valstybių yra perkami dideliai kiekiai žaliavų, įvairių komponentų, medžiagų, kurios yra reikalingos gamybai. Jeigu pristatymas užsitęs, tarkime, iki keturių savaičių, tikėtina, kad gamyba gali pradėti strigti“, – kalbėjo pašnekovas.

Ekonomistas įžvelgia, kad nors ir kyla rizika, kad vartotojai už galutinį produktą sumokės daugiau, tačiau išmoktos pamokos COVID–19 pandemijos laikotarpiu gali praversti ir dabartinę situaciją sušvelninti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Tikras chaosas rinkoje vyravo 2020–2021 m., tačiau per tą laikotarpį daug kas išmoko tam tikras pamokas. Panašu, kad ir dabar nėra snaudžiama – jeigu kažkas vėluos, tikėtina, bus griebiamasi alternatyvų.

Pavyzdžiui, yra galimybių atsigabenti tam tikrus krovinius, žaliavas lėktuvais ar vilkikais. Kad kaštai padidės, tai yra akivaizdu. O už tai niekas kitas nesumokės, kaip tik galutinis vartotojas. Tačiau labai baimintis nereikia, kad jūrinių konteinerių frachtų kainos stipriai šoktels į viršų. Visgi tai yra veiksnys, didintis infliaciją“, – aiškino ekonomistas.

Tuo metu Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos komunikacijos atstovė Nijolė Dvarionaitė–Milkintienė naujienų portalui tv3.lt teigė, kad šiandien poveikio uosto veiklai kol kas nėra, tačiau rizikos tokioje situacijoje yra realios.

REKLAMA

„Užsitęsus konfliktui, o ypač nesant galimybės saugiai laivams praplaukti per Raudonąją jūrą, neabejojama, sutriks konteinerių srautas, situacija palies transportavimo sąnaudas, augs konteinerių gabenimo kainos“, – komentavo Klaipėdos uosto atstovė.

Pentagonas: JAV numušė daug husių dronų ir raketų

Pentagonas antradienį pranešė, kad JAV karinės pajėgos numušė daugiau kaip dešimt dronų ir kelias raketas, kurias Jemeno husių sukilėliai paleido į laivus Raudonojoje jūroje.

„Rajone esantiems laivams žala nepadaryta ir apie sužeistuosius nepranešta“, – socialiniame tinkle paskelbtame pranešime teigė Jungtinių Valstijų centrinis štabas (CENTCOM), apibūdindamas 12 dronų, trijų priešlaivinių balistinių raketų ir dviejų sausumos atakos raketų antskrydį per 10 valandų.

REKLAMA

Anksčiau husių sukilėliai prisiėmė atsakomybę už raketų smūgį Raudonojoje jūroje plaukiojančiam laivui ir drono ataką prieš Izraelį. Husių teigimu, atakas jie pradėjo solidarizuodamiesi su Gazos Ruožu.

Pareiškime sukilėliai nurodė, kad „įvykdė taikinių atakavimo operaciją prieš komercinį laivą“, kurį jie įvardijo kaip „MSC UNITED“, ir paleido kelis dronus prieš karinius taikinius Izraelio pietuose.

Šie išpuoliai yra naujausi iš virtinės dronų ir raketų smūgių, kuriuos sukilėliai surengė nuo Izraelio ir „Hamas“ karo pradžios spalio 7 dieną.

Husiai teigia, kad taikosi į Izraelį ir su Izraeliu susijusius laivus, norėdami priversti nutraukti puolimą Gazos Ruože, kur Izraelis kovoja su „Hamas“ kovotojais.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Anksčiau antradienį  britų kariuomenės jūrų prekybos operacijų agentūra UKMTO taip pat pranešė, kad netoli Hodeidos uosto Jemeno vakarinėje pakrantėje girdėjosi sprogimai, buvo pastebėtos raketos, ir pridūrė, kad tranzitu plaukiantis laivas ir jo įgula yra saugūs.

Vėliau laivas tęsė kelionę ir nepranešė apie jokius didesnius nuostolius ar įgulos narių sužeidimus, teigė UKMTO.

Jungtinės Karalystės agentūros duomenimis, anksčiau antradienį įvyko dar du sprogimai netoli laivo, taip pat prie Hodeidos krantų.

Antradienį prie Egipto Sinajaus pusiasalio krantų taip pat girdėjosi sprogimai, pranešė Egipto valstybinė žiniasklaida, o Izraelio kariuomenė vėliau pranešė, kad Raudonojoje jūroje perėmė oro objektus.

REKLAMA

„Karinių oro pajėgų naikintuvas šiandien Raudonosios jūros rajone sėkmingai perėmė priešo paleistą objektą, kuris buvo pakeliui į Izraelio teritoriją“, – pranešė kariuomenė.

Televizijos kanalas „al Qahera News“, turintis ryšių su valstybės žvalgyba, teigė, kad sprogimai įvyko maždaug už dviejų kilometrų nuo Egipto pajūrio miesto Dahabo.

Dahabas yra maždaug už 125 km į pietus nuo Eilato, esančio pietiniame Izraelio pakraštyje, kuris yra artimiausias Jemeno sukilėlių taikinys.

„Išgirdome garsų sprogimą, sklindantį iš jūros pusės, o tada pamatėme į vandenį krentantį keistą objektą“, – naujienų agentūrai AFP pasakojo liudininkas.

REKLAMA

Pranešimų apie aukas negauta.

Pentagono duomenimis, husiai surengė daugiau kaip 100 dronų ir raketų atakų, taikydamiesi į 10 prekybinių laivų iš daugiau kaip 35 skirtingų šalių.

Sukilėlių išpuoliai kelia grėsmę tranzito maršrutui, kuriuo gabenama iki 12 proc. pasaulinės prekybos, ir tai paskatino Jungtines Valstijas įsteigti tarptautinę karinio jūrų laivyno operatyvinę grupę Raudonosios jūros laivybai apsaugoti.

Husiai taip pat surengė keletą išpuolių prieš Izraelį, tačiau daugumai jų nepavyko pataikyti į taikinius.

Prie ko Jemenas ir Rusija visur cia kyso zydu bakenbardai
Nupezi potraumini bybio smegenimis
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų