REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Pieno produktų antkainis – ar džiaugsis vartotojas?

Žinių radijas

Įregistruotas įstatymo projektas, kuriame numatomi pieno rinkos reguliavimo ir antkainių pokyčiai. Be kita ko, siūloma prekybininkams iki 10 proc. apriboti pieno produktų antkainį, taip pat reguliuoti pieno supirkimo kainas.

REKLAMA
REKLAMA

 

„Swedbank" vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis „Žinių radijui“ sakė, jog tam tikri ženklai rodo, kad rinkos dėsniai kai kuriuose maisto produktų gamybos ir tiekimo sektoriuose veikia neefektyviai, savireguliacijos mechanizmai neužtikrina pakankamos konkurencijos bei skaidrios kainodaros:

REKLAMA

„Tam tikras valstybės įsikišimas, reguliuojant šiuos santykius, gali būti toleruotinas ir gali duoti naudos, nepaisant to, kad tai nėra monopolinis sektorius. Iš dalies tai vadinamasis monopsoninis sektorius, kuomet, sakysim, pieno supirkėjų arba mažmeninės prekybos sektoriaus dalyvių yra mažai ir jie turi didelę derybinę galią. Tuo metu smulkus ūkininkas, tiekiantis pieną, turi susitaikyti su kaina, kurią jam siūlo, netgi tuo atveju, kai kaina mažesnė už savikainą. Aišku, kad šioje rinkoje nėra lankstumo, nes ūkininkai, staiga nukritus kainai, negali pakeisti savo veiklos krypties. Taigi, tam tikri priežiūros ar reguliavimo mechanizmai reikalingi ir jie galėtų duoti naudos“.

REKLAMA
REKLAMA

Pasak N. Mačiulio, didžiausia problema susijusi su antkainių reguliavimu, nes tai nėra labai paplitusi praktika rinkos ekonomikoje:

„Net nustačius 10 proc. antkainį maisto produktams, nereiškia, kad iš to laimėtų vartotojai. Gali atsirasti kiti, papildomi mokesčiai, kurie pakeltų gamintojo tiekiamos produkcijos kainą. Koks nors lentynos ar reklamos mokestis taip pakeltų kaštus, kad gamintojas būtų priverstas didinti kainą. Tad vartotojui produkcija ir neatpigtų. Labai sudėtinga sukurti tokius įstatymus, kurie užtikrintų, kad nė vienoje gamybos grandinėje – nei ūkininkas, nei pieno produktų perdirbėjas, nei mažmenininkas ar didmeninis sektorius neuždirbs viršpelnių. Taigi, geriausias, žemiausias kainas užtikrinantis mechanizmas yra konkurencija. Labai smarkiai reguliuojant rinką, tam tikra prasme sudaromi barjerai į rinka patekti naujiems dalyviams. Tuo būdu pasidarytume patys sau meškos paslaugą, neįleisdami naujų rinkos dalyvių, kurie galėtų sumažinti kanas“, – argumentavo N. Mačiulis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų