Šventvagiškas klausimas, pasakytų daugelis. Juk mama – neįkainojama. Tačiau rinka randa kaip užklijuoti etiketę ant bet ko. Tad kokia suma būtų galima įvertinti mamų atliekamą darbą ir kodėl jos tokios svarbios ekonomikai?
Už mamą – 150 tūkst. litų
Sakoma, kad mama – tai profesija. Tad amerikiečių draudimo tinklalapis insure.com paskaičiavo, kokį atlyginimo už savo atliekamus darbus galėtų tikėtis šios profesijos atstovė.
Paaiškėjo, kad 2013 metais mamos, pagal savo pačių vertinimą, už savo atliekamus darbus per metus tikėtųsi gauti 59 862 JAV dolerius (155 641 litus). Palyginimui, 2011 m. vidutinės metinės vieno JAV namų ūkio pajamos vos viršijo 50 tūkst. JAV dolerių. Tiesa, mamos save šiemet įkainojo mažiau nei pernai – tuomet jų vertė siekė 60 182 JAV dolerius (156 473 litus).
Daugiausia laiko mamoms atima vaikų priežiūra, tad per metus išlaidos būtent šiai užduočiai ir būtų didžiausios (apie 20 tūkst. JAV dolerių). Tačiau kita vertus, ši veikla mamoms yra pati mieliausia. Kitos dvi mamų mėgstamos užduotys yra maisto gaminimas bei apsipirkinėjimas šeimos reikmėms. Nemylimiausiu darbu įvardintas namų valymas. Už jį per metus mamos norėtų gauti apie 5 tūkst. JAV dolerių (13 tūkst. litų).
Kalbant apie valandinį atlyginimą, brangiausiai įkainota mamų užduotis yra šeimos finansų planavimas (24,9 JAV dolerio už valandą), o pigiausiai – valgio gaminimas (9,03 JAV dolerio už valandą).
Insure.com taip pat daro tėčių vertės indeksus. Per visus metus tėčių namie atliekamas darbas pernai buvo vertas tik 20 248 JAV dolerių (52 644 litų).
Mamas nori grąžinti į darbą
Nemenka suma pinigų, kuria įvertintas mamų darbas namuose, rodo jų svarbą kiekvieniems namams. Tačiau jos svarbios ne tik namams, bet ir visai šalies ekonomikai. Tad nuosmukio laikotarpiu, norima jas grąžinti į darbo rinką.
Šiemet Jungtinė Karalystė paskelbė apie mokesčių lengvatų sistemą, kuri padės tėvams mokėti už vaiko priežiūrą. Taip norima paremti mamas, kurios siekia grįžti į darbo rinką. Siekiama pasekti geru Vokietijos pavyzdžiu. Ši padidinusi mamų, kurios pagimdžiusios vaikų, grįžta į darbo rinką kiekį, davė paspirtį savo ekonomikai.
„Be abejonės tiesa, kad ilgesnis motinystės atostogų laikotarpis nepadeda šalies BVP“, – BBC sakė Liz Truss, vaikų priežiūros ministrė.
Į nedirbančių mamų problemą pamažu atkreipia dėmesį ir Japonija, kuriai jau antrą dešimtmetį nepavyksta išbristi iš stagnacijos liūno. Šioje šalyje apie 70 proc. moterų negrįžta į darbo rinką po to, kai pagimdo pirmą vaiką. JAV tokių moterų yra apie trečdalį.
Tokią tendenciją Japonijoje lemia labai prastos vaikų auginimo sąlygos. Pagal „Gelbėkim Vaikus“ sudarytą pasaulinį motinų indeksą, Japonija, tarp šalių kuriose geriausia auginti vaikus, užima tik 30 vietą. Ją lenkia tokios mažiau išsivysčiusios valstybės kaip Lenkija (28 vieta), Lietuva (23 vieta) ir net Baltarusija (24 vieta).
Amerikiečių ekonomistė Kathy Matsui savo darbe „Womenomics: Japans‘s Hidden Asset“ teigia, kad moterų grąžinimas į darbo rinką turėtų tapti nacionalinių japonų prioritetų. Moterų sugrįžimas galėtų Japonijos BVP padidinti net iki 15 procentų.
Be to, nors dauguma japonių nedirba, o augina namie vaikus, gimstamumas šioje, sparčiai senstančioje šalyje, itin mažas. Vienai moteriai Japonijoje tenka 1,37 vaiko. Skaičiuojama, kad norint, jog populiacija būtų stabili šis rodiklis turėtų siekti 2,1.
Milijardai mamai
Tad šiais ekonomiškai sunkiais laikais mamoms užkraunama nemenka našta. Jos ne tik turi namuose atlikti darbų už 150 tūkst. litų, bet dar ir aktyviai dalyvauti darbo rinkoje, kad pakeltų šalies BVP. Be to, jos dar turi išgelbėti pasaulį nuo demografinės bombos sprogimo – gimdyti, idealiausiu atveju, kuo daugiau vaikų, kurie išlaikytų mūsų senstančia visuomenę.
Dėl to per Motinos dieną būtų gražu parodyti, kaip mes jas vertiname. Bent jau amerikiečiai tą tikrai įrodo ir įrodo tuo, kuo geriausiai sugeba – pinigais. Pernai per Motinos dieną JAV gyventojai išleido 18 mlrd. JAV dolerių. Tai reiškia, kad vienas amerikietis vidutiniškai Mamos dienai paminėti išleido 152 JAV dolerius.
Pasak JAV Nacionalinės mažmenininkų federacijos apklausos, pernai du trečdaliai gyventojų mamoms pirko gėlių už 2,2 mlrd. JAV dolerių. Atvirutėms amerikiečiai išleido 1,8 mlrd. JAV dolerių. Daugiau nei pusė JAV gyventojų vedėsi mamas vakarienės ar pietų ir restoranuose paliko 3,4 mlrd. JAV dolerių. Likusią sumą amerikiečiai išleido įvairioms dovanoms bei SPA paslaugoms.
Panašu, kad bent jau amerikiečiai įvertina savo mamų svarbą ekonomikai. O pati mamos diena, kurios metu milijardai išleidžiami dovanoms, neabejotinai, padeda ir pačiai ekonomikai.