Nuolaidos, nuolaidos … 30 proc., 50 proc. nuolaida. Atrodo, kad atėję išleisti pinigų jūs net išlošite, nusipirksite pigiau. Bet ar dažnai susimąstote – pigiau už ką?
Štai vyras parduotuvėje renkasi telefoną. Sako, visada žiūri, kur kokia akcija.
Nuolaida skelbia, kad prekė buvo nukainota nuo 70 iki 49 eurų. Tačiau keli paspaudimai internete ir tą pačią prekę kitur randame keliais eurais pigiau.
„Manau, kad yra žaidimas. Kad privilioti klientus, kurie nesidomi rinkos kainomis. Tada pagauna tuos žmones“, – mano vienoje iš parduotuvių sutiktas vyriškis.
O akcijos žmones tikrai patraukia. Juk ne veltui, anot psichologų, jų profesijos žmonės taip pat dirba prekybos srityje.
„Išpardavimai daro įtaką todėl, kad pirmiausia sukuria pasitikėjimą – jeigu matome, kad prekė atpigo 20 proc., atrodo, kad ji patrauklesnė. Kad ji prieš tai pabrango 20 proc. – dažnai nepastebime. Be to, visi išpardavimai susiję su skubumu: pirkite greitai, greitai išpardavimas pasibaigs. Taip, tiesą sakant, elgiasi ir visi sukčiai, telefoniniai sukčiai, kurie sako greitai, greitai, nes po to bus blogai“, – psichologas Gediminas Navaitis.
Pernai atlikti tarptautiniai tyrimai atskleidė, kad akcijos, procentai ir skaičiukai lietuviams išties svarbūs, net 31 proc. lietuvių apsipirkdami ieško tik akcijų.
Patikrinkime ir mes porą prekių internetinėje parduotuvėje. Štai populiarios markės televizorius, parduodamas su 43 proc. nuolaida. Kainuoja 395 eurus. Tuomet rašoma, kad nuolaida skaičiuojama nuo 699 eurų kainos, kurią parduotuvė taikė pernai tik keturias dienas. Nuo liepos 12 iki 16 dienos. Štai jums ir nuolaida.
Pasižvalgius po kainas kitur aiškėja, kad ir kitos parduotuvės šią prekę siūlo už beveik identišką kainą. Bet štai šioje parduotuvėje ta pati kaina pasiekta padarius mažesnę nuolaidą, nes mažinta ne nuo kone 700 eurų, o 629 eurų, kurie buvo taikomi bent 7 dienas per paskutinius 6 mėnesius.
Prekybininkai sako, kad visos tokios nuolaidos yra tikros. Nes prekė tiek kainavo kažkiek bent keletą dienų. O parodyti žmonėms skirtumą – būtina.
„Nes daliai vartotojų svarbu suprasti, kiek jie sutaupo, tai toks pasitenkinimo momentas, kad aš nusipirkau man priimtina kaina, ta kaina, kuri yra gera“, – sako pigu.lt rinkodaros vadovė Giedrė Vilkė.
Prekybininkų viliones tikrinanti ir pirkėjų skundus nagrinėjanti Konkurencijos taryba sako dažnu atveju čia nieko prikišti negalinti.
„Palyginamoji kaina turi būti teisinga, neturėtų ji iš niekur būti sugalvota. Ir tuo atveju, kai mes kreipiamės į verslą – jie dažnu atveju pateikia mums įrodymus, kad jie taikė anksčiau tas kainas“, – sakė Konkurencijos tarybos atstovė Erika Lukšė.
Pažeidimo nėra, bet tikros vertės – taip pat dažniausiai nematyti, sako kainas ir akcijas stebintys ekspertai.
„Šiandien dienai ką sugebėjo padaryti Konkurencijos taryba, tai ji nustatė taisykles, kad aš negaliu vakar padidinti kainas, o jau šiandien jas sumažinti. Bet aš galiu nustatyti prieš tris mėnesius ar mėnesį aukštesnę kainą ir palaukti kažkurį laiką ir ją braukyti. Ir kol kas šitą būdą pardavinėti prekybininkai laiko vieną iš efektyviausių“, – teigė kainų palyginimo portalo pricer.lt įkūrėjas Arūnas Vizickas.
Ir, kaip sako ekspertas – visi šie procentai ir skaičiukai – tai tik žaidimo elementai, priviliojantys pirkėją žaisti kartu su verslu pirkimo žaidimą. Ir pirkėjai ir prekybininkai jau gyvena įsivaizduojamų nuolaidų ir netikrų kainų pasaulyje, iš kurio išsivaduoti sunkiai įmanoma. Ir žmonės jau perka net ne prekes, o tariamas nuolaidas.