Su tuo susidūrė kaunietis Gedas (vardas pakeistas), kuris maždaug prieš metus viršijo greitį, tačiau nežinojo, kad buvo pričiuptas ir jam buvo skirta bauda.
„Nebuvau gavęs jokių laiškų – nei elektroninių, nei popierinių, jokių žinučių ar panašiai. Sužinojau, tik kai antstolis virš 400 eurų nuskaičiavo.
Paskaičiau, kad pirminė bauda buvo gal 5 kartus mažesnė, bet už vėlavimą sumokėti ir dėl to, kad buvo įtraukti antstoliai, ji išaugo. Tai ką dabar daryti, ar galiu bent tą prieaugį susigrąžinti, jei apie baudą nežinojau? Būčiau žinojęs, būčiau iškart sumokėjęs“, – tikino Gedas.
Kada baudos išieškojimą perduoda antstoliams
Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) Nepriemokų administravimo departamento vadovė Džiuginta Balčiūnienė pabrėžė, kad baudas skiria, anuliuoja, jų terminus ir sumas nustato baudą paskyrusi institucija (pvz., policija, savivaldybė ar pan.).
Institucija pirma informuoja asmenį apie nusižengimą bei gautą baudą, o po to visą informaciją apie baudą perduoda administruoti VMI.
D. Balčiūnienė nurodė, kad administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo baudą turi sumokėti ne vėliau kaip per 40 dienų nuo nutarimo skirti baudą išsiuntimo.
Jei klientą apie baudą informuoja ją paskyrusi institucija, tačiau gyventojas baudos nesumoka, apie artėjantį mokėjimo terminą jį dar kartą informuoja ir pati VMI.
Atstovės aiškinimu, jei gyventojas per nustatytus terminus baudos nesumoka, nesikreipia dėl jos mokėjimo atidėjimo ar išdėstymo dalimis, VMI privalo ne vėliau kaip per pusmetį nuo baudos sumokėjimo termino pabaigos perduoti baudos išieškojimą antstoliams.
Tokiu atveju VMI informuoja gyventoją apie konkretų antstolį, kuriam buvo perduotas išieškojimas. O tuomet skola išauga, kadangi prisideda antstolio vykdymo išlaidos.
Pašnekovė pažymėjo, kad šiuo metu VMI neturi teisės pati išieškoti baudų iš sąskaitose esančių lėšų – tai atlieka antstoliai.
Tačiau nuo 2026 m. liepos 1 d. ši tvarka pasikeis ir tą galės daryti pati inspekcija be antstolių įsikišimo.
Kada nuskaičiuotus pinigus atgausite?
Pasak D. Balčiūnienės, jei asmuo baudą apskundžia, skundas perduodamas nutarimą priėmusiai institucijai arba apylinkės teismui, kurie apie tai informuoja VMI dėl išieškojimo veiksmų sustabdymo.
Jei skundas – nepatenkinamas, baudą reikia sumokėti per 40 dienų nuo nutarties išsiuntimo.
Jei baudą skyrusi institucija vis tik anuliuoja baudą, tačiau gyventojas jau buvo sumokėjęs, tuomet sumokėtą sumą galima susigrąžinti.
Taigi, jei asmuo kreipiasi į pirminį baudos skyrėją (šiuo atveju – policiją) ir įrodo, kad apie baudą negavo jokio pranešimo, nebuvo apie tai informuotas, yra galimybė susikaupusią skolą sumažinti iki pirminės.
„Susigrąžinti sumokėtą baudos sumą jos anuliavimo atveju galima per „Mano VMI“, užpildžius prašymą dėl mokesčio permokos grąžinimo (forma FR0781).
Jį rasti galima skiltyje Paslaugos > Mokesčių suderinimas ir grąžinimas > Mokesčių ir permokų grąžinimas, įskaitymas > Pildyti prašymą“, – vardijo VMI atstovė.
Kada skolos jums neanuliuos?
Vis tik specialistė pabrėžė – jeigu gyventojas negavo pranešimų apie paskirtą baudą dėl to, kad neatnaujino savo kontaktinės informacijos (adreso, tel. nr., el. pašto), sąlyga, kad jis nebuvo informuotas, negalioja.
O tokiu atveju asmuo greičiausiai neatgaus nuskaičiuotų pinigų, o bauda nebus sumažinti iki pirminės, nes atnaujinti savo kontaktus yra jo atsakomybė.
Dėl šios priežasties gyventojams yra itin svarbu užtikrinti, kad jų kontaktiniai duomenys (gyvenamoji vieta, tel. nr., el. pašto adresas) VMI sistemose („Mano VMI“, Elektroninio deklaravimo sistemoje – EDS) ir Gyventojų registre būtų tikslūs.
„Tik teisingi duomenys garantuoja, kad visa svarbi informacija pasieks laiku. Praktikoje, deja, pasitaiko atvejų, kai klientų VMI laiškai nepasiekia, nes, pvz., jie nurodo nebenaudojamą el. paštą, nurodo kito asmens ar įmonės el. paštą.
Jei asmuo nėra VMI elektroninių paslaugų vartotojas, pranešimas apie skolą yra siunčiamas klasikiniu (ne elektroniniu) paštu, pagal gyventojo deklaruotą gyvenamosios vietos adresą“, – dėstė D. Balčiūnienė.
Kur rasti informaciją apie baudas ir kitas skolas?
Inspekcijos atstovė primena, kad „Mano VMI“ registruotiems naudotojams pranešimas apie artėjantį baudos sumokėjimo terminą yra įkeliamas į jų asmeninę paskyrą.
O laiškas apie tai yra automatiškai išsiunčiamas baudą gavusiam klientui, jo nurodytu el. paštu.
„Papildomai jokių „varnelių“ klientui sistemoje žymėti nereikia – procesas vyksta automatiškai.
Jei ir po to klientas baudos nesumoka, apie skolą, iki atiduodant antstoliui išieškoti, VMI klientui išsiunčia pranešimą el. paštu apie įkeltą pranešimą, kuriuo primenama apie turimą skolą (nesumokėtą baudą)“ – dėstė D. Balčiūnienė.
Ji primena, kad gyventojai visą aktualią informaciją apie jiems skirtas administracines baudas, jų dydį, apmokėjimo terminus ir statusą gali rasti prisijungę prie savo „Mano VMI“ paskyros.
Dažniausiai ši informacija yra skiltyje „Mokesčių mokėtojo kortelė“, pasirinkus poskyrį „Administracinės baudos“ arba „Mokesčiai ir baudos“.
„Čia taip pat galima rasti priminimus apie mokėjimo terminus ir, jei reikia, iš karto atlikti mokėjimą.
Detalesnę informaciją apie patį pažeidimą, pavyzdžiui, už ką konkrečiai skirta bauda, galima sužinoti prisijungus prie Informatikos ir ryšių departamento elektroninių paslaugų portalo, pasirenkant skyrių „Administraciniai nusižengimai“, – vardijo pašnekovė.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!