Lenkijos ambasada Vilniuje išplatino oficialų pareiškimą, kuriame išreiškiamas nusivylimas Rusijos atliktu Katynės katastrofos tyrimu ir nenoru bendradarbiauti bei atskleisti visų aplinkybių.
„Tarpvalstybinio aviacijos komiteto (TAK) išvados pateikia Rusijos požiūrį. Esame nusivylę, kad dokumente – nors jo teiginiai daugumoje yra tikri – praleisti esminiai faktai. Šių metų vasarį bus paskelbtos Valstybinės aviacijos aviaįvykių tyrimo komisijos, vadovaujamos Lenkijos Respublikos Vidaus reikalų ir administracijos ministro J. Millerio, išvados, kuriose bus nurodytos visos katastrofos aplinkybės“, – rašoma ambasados pranešime.
Reaguodama į TAK išvadas, Lenkijos Komisija šių metų sausio 18 d. pristatė oro uosto Smolenske dispečerių bokštelyje pokalbių įrašus. Pasak Komisijos narių, Rusijos dispečeriai, veikdami didelio spaudimo įtakoje, padarė daug klaidų ir nesuteikė pakankamos pagalbos lėktuvo TU-154M įgulai. Tarp kita ko, su lenkų lėktuvo pilotais kalbėjosi bazės vado pavaduotojas, kuris neturėjo to daryti, be to, lenkų ekspertai mano, kad palikdamas lėktuvo kapitonui sprendimo dėl leidimosi priėmimą, „perdavė visą atsakomybę lėktuvo įgulai“, kas buvo „baustina“.
Lenkijos pusė neketina „atsakyti Rusijai“ arba permesti atsakomybę Rusijos pusei. Komisijos tikslas – išaiškinti visas katastrofos, kurią sukėlė abiejų pusių klaidos, teigiama pranešime. Būtina atsiminti ministro J. Miller teiginius, kad „Lenkija neieško Rusijos kaltės, o ieško visų padarytų klaidų, nepriklausomai nuo to, kuri pusė jas padarė (...) tai išplaukia ir iš rusų, ir iš lenkų tyrimų: taip, didesnė kaltės dalis yra lenkų pusėje“ bei „nepolemizuojame su TAK priekaištais Lenkijos pusei. Patys būtume pateikė tokius priekaištus, tai mums akivaizdu“.
Pasak lenkų ekspertų, skelbdamas išvadas TAK pažeidė procedūras, nes po to, kai 2010m. gruodį Lenkijos pusė pateikė pastabas pirminės išvadų versijos atžvilgiu, TAK privalėjo pradėti derybas dėl jų įtraukimo į išvadas. Tačiau tokios derybos neįvyko ir į didelė dalis lenkų pastabų nebuvo išvardyta – tuo pačiu jokios pastabos TAK neatmėtė. Be to, Rusijos pusė iki šiol neperdavė daugybės svarbios informacijos, kurios prašė Lenkijos pusė, taip pat ir apie dispečerių darbą Smolensko oro uoste.
Lenkija palaiko ryšius su Rusijos valdžios institucijų atstovais tsiekdama paruošti tarptautinį dokumentą, kuris pilniau ir tiksliau, negu TAK išvados, apibrėžtų katastrofos priežastis. Jeigu nepavyktų susitarti šiuo klausimu, Lenkija – remdamasi Čikagos konvencija – yra pasiruošusi kreiptis į Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) Tarybą su prašymu įvertinti ginčą, ar TAK elgėsi sutinkamai su procedūromis.
Visų katastrofos priežasčių išaiškinimas – tai Lenkijai absoliutus prioritetas, šis klausimas gali būti savotišku pastaraisiais metais normalizavusių Lenkijos ir Rusijos santykių testu. Lenkijos diplomatai tikisi, kad bendromis pastangomis bus pasiektas teigiamus šio testo rezultatus. Taip pat premjeras D. Tuskas konstatavo: „Tikiuosi, kad derybų, kokias siūlome Rusijos pusei, rezultatas bus bendros išvados“.