Tai ne apie kortas, kaip galima pamanyti, tačiau tam tikrą ryšį su jomis turi. Šią savaitę Kultūros ministerija padalijo pinigus festivaliams, projektams ir kūrybos žmonėms pagal jų pateiktas atskleistas kortas.

Šiame pokeryje, beje, viena detalė netikėta: kortos buvo iš tiesų atskleistos, - įvardyti ne vien stipendijas gavusieji, bet ir tai, už ką jie gaus. T.y. už kokius projektus, praturtinsiančius mūsų akiratį. O tai jau nauja.

Pagal pinigų padalijimą negalime spręsti, kokiais sumetimais vadovavosi ekspertai - nežinome pralaimėjusiųjų. Bet laimėję išduoda ir savo kozirius, tad gali kiek nuspėti ekspertų žaidimo taktiką.

Dar prieš metus daugelis stipendijų ir net projektų buvo skiriami ne kultūrai, bet socialinėms reikmėms: plika akimi matėsi, kad šis menininkas gavo už varganą egzistavimą be darbo, anas - už tai, kad jam jau elektrą išjungė, trečias šiaip geras žmogus, bet jam niekas neduoda darbo, o jis - oho kaip padarytų... Nors 20 metų nieko nedarė. Šįkart iš rezultatų gali pasidžiaugti ne skiriamais pinigais, bet tuo, kas mūsų laukia. Ir jei šiandien kiekvienas (ypač negavęs) atras nemažai tų “pensininkų”, t.y. socialiai pašelptųjų, tai normalu. Nauja, kad bent pusė apdalintųjų žada neblogus (negali sakyti - gerus) darbus, o tai iš tiesų padvelkia bent kiek (vos vos...) naujesniu mąstymu. Įdomu tik ar ekspertai netyčia į kai kur pataikė, ar vis dėlto jie vadovavosi Kultūros ministerijos nurodymais kreipti dėmesį į projekto reikšmingumą ir menininko potenciją?

REKLAMA

Paramą festivaliams galima būtų vadinti vasaros lietučio pakrapinimu: 21 festivaliui teko 743 000 Lt. Vadinasi, vidutiniškai po 35 380 Lt. Bet vidutiniškumas čia, laimė, negalioja. Tik kas galioja? Įvardykime lyderius: tarptautinis kino festivalis “Kino pavasaris 2003” - 100 000 Lt. “Pažaislio muzikos festivalis” - 90 000 Lt. Ir “Naujasis Baltijos šokis‘03” - 70 000 Lt. Pernai, regis, pirmavo - ir kur kas sodriau - Pažaislis bei šokis, o jei neklystu, kinas nebuvo taip pagerbtas. Autsaideriai - “Poetinis Druskininkų ruduo”, studentų organizuojamas “Dogmos” filmų festivalis ir “Vilnius Mama Jazz” - po 10 000 Lt. Kanceliarinėms išlaidoms ir prezentacijoms. Pagirtina gali būti tai, kad pernai gimęs kūdikėlis “Vilnius Mama Jazz” įsiterpė į pateptųjų rangą (čia nenoriu pasakyti, kad “Mama Jazz” ką nors “tepė”) ir atsiliko vos dvigubai nuo solidaus senbuvio “Kaunas Jazz 2003”. Bet kol kas prioritetus atskirti sunkoka. Įsivaizduoju, kad mėgstamiausias ekspertų žodis tam tikrais atvejais yra - “reikia”. Reikia duoti. Ir argumentas “suveikia”.

Bet apgailėtina, kad pinigų sumos katastrofiškai menkos ir šis parėmimas tėra valstybės reveransas kultūros smagračiams.

Iš pateiktų 62 koncertinių organizacijų ir teatrų projektų liko 21 (maginis ministerijos skaičius?) su 706 000 Lt. Vadinasi, savojo veikalo pastatymas nesiekia užsienio muzikanto vieno gastrolinio vakaro. Ir čia vėl ta pati piniginė katastrofa, tiesiog skylė kišenėje su vidutiniais 33 619 Lt spektakliui. Bet muzikiniai teatrai čia tikrieji lyderiai - Kauno valstybinis muzikinis už galbūt visai smagią Giedriaus Kuprevičiaus operetę “Kipras ir Fiodoras” (labai primena Audriaus Nako ir Herkaus Kunčiaus “Genijaus dirbtuvę” su Vaciuku Nižinskiu ir Serioža Diagilevu) “nusirauna” 80 000 Lt, Klaipėdos muzikinis už S. Wolpe “Tarnavos Anikės” operetę - 73 000 Lt. Dramos sferoje ekspertai statė už Kauno valstybinio žadamą Gintaro Varno premjerą pagal Dostojevskio “Nusikaltimą ir bausmę” (60 000 Lt) ir Oskaro Koršunovo teatre jo paties režisuojamą Šekspyro “Romeo ir Džuljetą” (58 000 Lt). (Kai taip sukrenta kortos, vis dėlto tikiuosi, kad Gintaras Varnas, per plauką netapęs Kauno teatro meno vadovu, neatsisakys vesti teatrą tuo pačiu jo pramintu keliu.)

REKLAMA

Ministerijos finansavimo mechanizmas (ar naujasis mąstymas, kaip sakė Michailas Sergejevičius?) ima keistis ir matyti dar kelios naujovės: iš 18 teatro projektų penketas - nepriklausomųjų. Independents do Lithuania? Be to, duotas kelias naujiems vardams ar pjesėms: Klaipėdos avantiūra - Beno Šarkos režisuojamas “Karalius Lyras”; Klaipėdos muzikiniame Ramūnas Kaubrys už stipendiją prikelia aštuntojo dešimtmečio topą - “Ugnies medžioklę su varovais”; Vilniaus mažasis imasi Abi Morgan “Švelnumo”, Klaipėda - Wernerio Schwabo “Tautos naikinimo”, Panevėžys - Tomo Stoppardo “Tikrojo dalyko”, Kauno drama - Thomo Bernhardo bene garsiausios pjesės “Ritter, Dene, Voss”, Vilniaus drama - to paties autoriaus “Įpročio jėgos”. Padvelkė Europa ir ne vienadiene naująja drama?


Rašyti komentarą...
SKAITYTI KOMENTARUS (0)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų