Paskutinės minutės virš Juodosios jūros
Praėjusį ketvirtadienį Rusijos aviakompanijos "Sibir" lėktuvas Tu-154 pakilo skrydžiui iš kruopščiai saugomo Tel Avivo Ben Guriono oro uosto. Reisu "Tel Avivas - Novosibirskas" dvylikos narių lėktuvo įgula skraidino 66 keleivius, kurių didžioji dalis buvo rusų kilmės Izraelio piliečiai. Pusę dviejų dienos Maskvos laiku lėktuvas įskrido į Rostovo prie Dono dispečerių punkto kontroliuojamą oro erdvę virš Juodosios jūros. Pagal pilotų pranešimą visos sistemos funkcionavo normaliai. Laineris skrido 11 110 metrų aukštyje, 850 kilometrų per valandą greičiu.
Dar po keturių minučių Tu-154 dingo iš lokatorių ekranų. Dispečeriai skubiai apklausė visų tame rajone skridusių lėktuvų įgulas ir Armėnijos aviakompanijos lėktuvo An-24 vadas Garikas Ovanisianas pranešė matęs aukščiau skridusio Tu-154 žūtį. Lainerio korpusą supurtė sprogimas ir jis nukrito į jūros bangas. Aviakatastrofa įvyko maždaug 180 kilometrų į pietvakarius nuo Adlerio. "Kažką panašaus į sprogimą danguje" matė ir netoliese skridę aviakompanijos "Komi avia" pilotai.
Ieškoma "juodųjų dėžių"
Į nelaimės rajoną atplaukę pirmieji žvalgai pranešė, kad vandens paviršiuje aptiko plaukiojančias lėktuvo nuolaužas, žmogaus kūną ir didelę alyvos dėmę. Nuolaužos buvo išmėtytos maždaug pustrečio kvadratinio kilometro plote. Per nuo katastrofos prabėgusį laiką gelbėtojams pavyko ištraukti keturiolika žuvusiųjų kūnų ir penkioliktojo nelaimėlio lavono dalis. Surinkta nemažai lėktuvo pilotų kabinos ir salono dalių, asmeninių keleivių daiktų, tačiau labiausiai trokštamų katastrofos priežasčių tyrėjams "juodųjų dėžių" aptikti nepavyko. Nedaug vilčių, kad jas pavyks surasti jūros dugne, nes gylis šioje vietoje siekia 1,5-2 kilometrus, o ant dugno slūgso storas dumblo sluoksnis. Nerimą kelia Juodosios jūros gelmėse esanti agresyvi sieros vandenilio aplinka. "Juodųjų dėžių" ieško iš mokslinių tyrinėjimų laivo "Akademikas Galicynas" nuleistas batiskafas "Triton".
Skrydis sutapo su pratybomis
Aviakatastrofos dieną Ukrainos priešlėktuvinės gynybos kariai dalyvavo mokymuose Opuko iškyšulio rajone, Rytiniame Kryme, per kuriuos raketomis iš kompleksų S-150, S-200 ir S-300 šaudė į virš Juodosios jūros skraidžiusius nepilotuojamus lėktuvus-taikinius. Realiausia Tu-154 žūties versija buvo ta, jog į lainerį pataikė "paklydusi" raketa, juo labiau kad, pagal Ukrainos kariškių pranešimus, taikiniai buvo gerokai mažesni už keleivinį lėktuvą. Tačiau Ukrainos kariškiai kategoriškai neigė bet kokią galimą savo kaltę ir tikino, kad visos 23 raketos paleistos 20-40 kilometrų nuotoliu į taikinius, skridusius kitoje pusėje nei Rusijos lėktuvas.
Tačiau Pentagono atstovai teigia, kad Tu-154 numušė ukrainiečių paleista kovinė raketa. Amerikiečių kariškių teigimu, ukrainiečiai slepia, kad mokymuose buvo panaudota raketa Sa-5. Tai Rusijoje gaminama pati galingiausia raketa "Žemė-oras", skirta taikiniams iki 300 kilometrų atstumo sunaikinti. Pentagono palydovas (šnipas) užfiksavo, kad 13 valandą 31 minutė buvo paleista tokia raketa. Tuoj po to kažkuris iš kariškių sušuko: "Iš kur atsirado šis taikinys?!" Pokalbį girdėjo bei raketos skrydžio trajektoriją stebėjo ir amerikiečių laivai.
Kitos versijos
Rusijos teisėsaugininkai labiausiai linksta prie "teroristų versijos", nors Ben Guriono oro uostas garsėja ypatingai griežtomis saugumo užtikrinimo priemonėmis ir priekabiu keleivių tikrinimu. Apie tai liudija faktas, kad po Pasaulinio prekybos centro dangoraižių susprogdinimo Niujorke, kai visos pasaulio valstybės sugriežtino savo oro uostų apsaugą, Ben Gurione ekspertai neberado ką stiprinti. Vis dėlto teroristinio akto naudai liudijo bene trys pilotų kabinos pertvaroje aptiktos kiaurymės, panašios į kulkų pėdsakus. Tačiau jų kilmę dar turi patvirtinti ekspertizė. Tik tuomet bus galima spėlioti apie lėktuvo salone neva įvykusį susišaudymą. Buvo spėliojama, jog teroristai Tu-154 taikiniu pasirinko neatsitiktinai, mat esą lėktuvu skridęs "aukštas Rusijos valdininkas, Izraelyje konsultavęsis dėl transporto saugumo užtikrinimo". Vėliau paaiškėjo, kad "paslaptingasis aukštas valdininkas" - tai aviakompanijos "Sibir" generalinio direktoriaus pavaduotojas saugumo klausimais Viktoras Aleksejevas. Pagal kitas versijas, Tu-154 susprogdino čečėnų teroristai, įkvėpti rugsėjo 11-osios tragedijos ir veikdami pagal Osamos Bin Ladeno nurodymus arba savarankiškai. Specialiosios tarnybos ieško katastrofos sąsajų su Jasiro Arafato politikai nepritarančiais palestiniečių teroristais-savižudžiais.
Trečioji versija sietina su galimu lėktuvo Tu-154 gedimu arba ekipažo klaida. Bandomasis Tu-154 pirmajam skrydžiui pakilo 1968 metų spalio 4 dieną, o avialinijose pradėtas eksploatuoti 1972 metais. Beveik per 30 metų pagaminta apie 950 Tu-154. Penkiasdešimt šių avialainerių sudužo. Tu-154 krito netoli Irkutsko 1994 metų sausio Mėnesį (tuomet žuvo 124 žmonės),995 metų gruodžio mėnesį - ties Chabarovsku, 1996 metais įsirėžė į kalną Špicbergene, kur žuvo 143 žmonės. Šių metų birželio mėnesį Tu-154 sudužo vėl ties Irkutsku. Ši katastrofa pareikalavo 136 gyvybių. Dėl pilotų kaltės įvyko tik 15 procentų Tu-154 incidentų. Pilotų klaidas kartais lėmė net netinkamas prietaisų išdėstymas prietaisų skydelyje. Dvigubai daugiau nelaimių įvyko dėl konstrukcinių-gamybinių trūkumų, o daugiau nei trečdalis priežasčių iš viso nenustatyta. Katastrofą virš Juodosios jūros patyręs lėktuvas pagamintas 1991 metų kovo mėnesį Samaros aviacijos gamykloje ir nuo to momento visą laiką buvo aviakompanijos "Sibir" nuosavybė Aviakompanijos pasididžiavimui kapitalinis remontas paskutinį kartą atliktas 1991 metais. Po to jis buvo išskraidęs 3,5 tūkstančio valandų, tai yra išnaudojęs tik trečdalį savo darbinių resursų. Iki kito kapitalinio remonto lėktuvas galėjo skraidyti dar 6 500 valandų. Nors buvo keliama ir suspausto oro balionų sprogimo versija, kompanijos vadovai kategoriškai atmetė galimus techninius sutrikimus. Tai pirmas "Sibir" aviakompanijos lėktuvas, patyręs katastrofą.