Prieš pat katastrofą daugkartinio erdvėlaivio "Columbia" kairiojo šono temperatūra smarkiai padidėjo ir erdvėlaivis pradėjo krypti į kairę, sekmadienį pranešė NASA.
Erdvėlaiviui šeštadienį virš Teksaso subyrėjus į dalis žuvo septyni juo skridę astronautai. "Columbia" leidosi visiškai sklandžiai ir tik likus 16 minučių iki nutūpimo Kennedy (Kenedžio) kosmoso centre Floridoje ėmė trikti kairiojo sparno hidraulinės sistemos temperatūros davikliai.
Daugkartinių erdvėlaivių programos vadybininkas Ronas Dittemore'as (Ronas Ditmoras) per spaudos konferenciją sakė, kad šis neįprastas temperatūros padidėjimas rodo, kad galima katastrofos priežastis yra "terminė problema", tačiau pridūrė, kad dar per anksti pasakyti, kodėl ši problema kilo.
Pasak R.Dittemore'o, "Columbia" kairiosios pusės sensoriai užfiksavo, kad prieš pat erdvėlaivio subyrėjimą temperatūra per penkias minutes pakilo maždaug 33 laipsniais pagal Celsijų (60 laipsnių pagal Fahrenheitą). Kairiosios pusės temperatūra kilo daug greičiau nei dešiniosios, kur ji per tą patį laiką padidėjo maždaug 8 laipsniais pagal Celsijų (15 laipsnių pagal Fahrenheitą).
Temperatūra labiausiai pakilo aplink rato nišą, sakė jis. Duomenys rodo, kad erdvėlaivis pakrypo kairėn - tai reiškia, kad toje pusėje pasipriešinimas oro srovei buvo didesnis.
Pasipriešinimas didėjo taip smarkiai, kad autopiloto sistemai reikėjo pradėti aktyviai manipuliuoti eleronais, kad būtų kompensuotas nukrypimas nuo kurso. Eleronai (lėktuvo posvyrio aplink išilginę ašį vairai - užpakalinės sparnų dalys) buvo išvesti dideliu kampu, kuris nebūdingas tokiai daugkartinių erdvėlaivių leidimosi fazei.
R.Dittemore'as nurodė, kad 80 sekundžių po pakilimo sausio 16 dieną į kairįjį erdvėlaivio sparną buvo atsitrenkęs nuo išorinio degalų bako atitrūkęs izoliacinės putos fragmentas, tačiau inžinieriai manė, kad jis negalėjo padaryti rimtos žalos "Columbia" izoliaciniam skydui.
NASA pareigūnai pažymėjo, kad bus siekiama nuodugniai ištirti, kokį poveikį kairiajam erdvėlaivio sparnui galėjo turėti šis smūgis.
R.Dittemore'as sakė, kad ekspertai ypač didelį dėmesį kreips į rato nišą ir aiškinsis, ar katastrofos priežastis galėjo atsirasti būtent čia. Yra požymių, kad tai buvo "terminė, o ne laivo struktūros problema, tačiau kol kas per anksti spėlioti, ką visa tai reiškia", nurodė jis.
Daugkartinis erdvėlaivis grįždamas į Žemės atmosferą turi atlaikyti 1 650 laipsnių pagal Celsijų (3 000 laipsnių pagal Farenheitą) karštį, nuo kurio saugo 20 tūkst. specialių termoizoliacinių plokštelių.
Pasipriešinimo oro srautui didėjimas kairiojoje laivo pusėje gali rodyti, kad buvo parandamos termoizoliacinės plokštelės, kurios galėjo ne atitrūkti visiškai, o atsiskirti viena nuo kitos, sakė R.Dittemore'as. Jei taip atsitiko, ant "Columbia" korpuso atsirado nelygumų.
NASA pažadėjo, kad katastrofos priežasčių tyrimas vyks 24 val. per parą ir septynias dienas per savaitę ir kad jo metu bus išstudijuota viskas, pradedant žvalgybos palydovų darytomis nuotraukomis ir baigiant kiekviena rasta erdvėlaivio nuolauža.
"Reuters"-BNS