Remigijus RAINYS
Įstatymiškai įteisinus galimybę savo automobilius pažymėti vardiniais valstybiniais numerio ženklais tikėtasi, kad norinčiųjų išsiskirti iš minios tautiečių bus daug, tačiau daugiau nei per pusmetį į valstybinę įmonę "Regitra" kreipėsi vos dvidešimt interesantų. Pirmasis 4 000 litų kainuojantis valstybinių numerio ženklų komplektas "ERGO01" buvo išduotas draudimo bendrovei "Ergo Lietuva", kuri netrukus ženklu "ERGO02" pažymėjo ir antrą savo automobilį. Su firmos pavadinimu susijusiais automobilių numerių ženklais savo tarnybinius automobilius pažymėjo ir daugiau šalyje veikiančių bendrovių: "VISION", "ROTO10", "ROTO11", "VAELGT" ir kiti. Tačiau vienam vilniečiui, norėjusiam ant savo naujutėlio "Lexus" automobilio valstybinio numerio ženklo užrašyti "LEXUS1", sumanymo teko atsakyti, mat pagal galiojančią tvarką tam reikalingas firmos vadovybės sutikimas. "Lexus" Lietuvoje prekiaujančios "Toyota" atstovybės vadovai tokio leidimo nedavė. Tai vienintelis atvejis, kai atsakyta išduoti vardinį valstybinio numerio ženklą. Dar dėl vieno užrašo "ALEXEI" teko konsultuotis su Valstybine lietuvių kalbos komisija, mat užkliuvo X raidė. Viskas baigėsi kliento naudai, nors X, kaip ir W, išlieka "nerekomenduotinų" raidžių sąraše. Tai nesutrukdė dar vienam sostinės gyventojui automobilio "Porsche 911" valstybinio numerio ženkle užrašyti "AURIUX". Kitas automobilio "Lexus" savininkas savo keturratį bičiulį paženklino tiesiog "SPURGA". Paslaptingiausią vardinį numerio ženklą "2BIG4U" užsisakęs vairuotojas "Regitros" darbuotojams aiškino, kad tai susiję su jo mėgstamos roko grupės pavadinimu, nors anglistai tikina, kad kartu tariant ir raides, ir numerius, tai nuskamba kaip frazė, kuri, išvertus į lietuvių kalbą, reikštų maždaug taip: "Per didelis jums". Galbūt tiksliau paaiškinti britų jaunimo slengą galėtų "per didelio" kolega, ant numerio ženklo užsirašęs "ANGLAS". Dar vieną vilnietį, išsiėmusį vardinį numerį su užrašu "KAUNAS", derėtų vadinti tikru Laikinosios sostinės patriotu, jei ne įkyriai kirbanti mintelė, kad taip norėta paprasčiausiai pasišaipyti iš amžinųjų Vilniaus konkurentų - 4 000 litų kainuojančiu vardiniu ženklu vairuotojas papuošė dešimt kartų pigesnį 1977 metų laidos VAZ-2106. Jei turtuolė "Dviračio žynių" herojė Zita iš Mažeikių sumanytų padovanoti vardinį ženklą savo Petriukui, labai nusiviltų, nes ją aplenkė kaunietis Petras, taip pažymėjęs savo BMW. Dar vienas Kaune važinėjantys automobilis su vardiniu numeriu "AVILYS" netrukus susilauks draugo - jau pagamintas vardinis numeris "KORYS1", kurio pageidavo kitas kaunietis. Beje, be šių trijų Laikinosios sostinės gyventojų, vardinius numerio ženklus įsigijo tik du provincijos atstovai - Tauragėje važinėja "DEVIL1", o Gargžduose netrukus pasirodys "OSCARS".
Beje, šie vardiniai numerio ženklai, kaip ir visi kiti, nėra juos įregistravusių vairuotojų nuosavybė ir galioja tik tol, kol eksploatuojamas konkretus automobilis. Jei pardavus mašiną tą pačią dieną įsigyjama nauja, tai, suderinus su atitinkamu "Regitros" padaliniu, vardinius numerio ženklus leidžiama perkelti ant naujo automobilio, o kitais atvejais jie sunaikinami. Išimties tvarka vienas numerio ženklas paliekamas automobilistui atminimui. Jei ženklai pametami, sugadinami ar pavagiami, dublikatai neišduodami ir tenka vėl mokėti 4 000 litų už naujus. Vardiniais ženklais domėjosi ir vienas JAV kolekcionierius. Žmogus teiravosi, ar "Regitra" jam neužsakytų ženklus gaminančioje įmonėje "Baltic Sign" net tris komplektus, tačiau sužinojęs kainą sumanymo atsisakė. Jau nuo praėjusių metų lapkričio vardinis numerio ženklas "01AUTO" laukia LTV laidos "Ekipažas" surengto konkurso "Geriausias Lietuvos vairuotojas 2001" nugalėtojo Tado Sprindžiūno, mat geriausias Lietuvos vairuotojas kol kas neturi nuosavo automobilio. Šiaip jau užsakyti ir neatsiimti vardiniai numerio ženklai sunaikinami po pusmečio.
Ne tokie pinigingi, tačiau ypač ambicingi vairuotojai stengiasi savo metalinius bičiulius iš kitų išskirti rezervuojamais numerio ženklais, už kuriuos tenka pakloti 300 litų. Tai ženklai, kurių simboliai baigiasi skaičiais 001, 002, 003, 004, 005, 007, 111, 222, 333, 444, 555, 666, 777, 888, 999. Tarp jų patys "krūčiausi" - 001, 007 ir 777, kurių pareikalavimas didžiausias. Keista, tačiau kol kas niekas neužsisakė nė vieno vardinio numerio vien su skaitmeniniais simboliais, tad dar laisvi ir "777777", ir "000000". Jei rezervuojamų eilinės serijos numerių niekas nepageidauja per du mėnesius, jie paprastai skiriami pirmosios grupės invalidų ir rankinio valdymo automobiliams pažymėti. Nors vairuotojai nesibaido vadinamojo velnio tuzino "666", tačiau niekas nenori ženklo, besibaigiančio "006". Atrodo, jog mūsuose dar giliai įsišakniję įkalinimo vietų standartai ir net gatvėje niekas nenori būti šeštas. Rezervuoti numerio ženklus galima pasirenkant bet kokius tris skaičius ar raides, tačiau labiausiai pageidautina serija "LRS". Lietuvos Respublikos Seimo automobiliai žymimi numeriais iki "LRS 300", o kiti skiriami bent gatvėje už 300 litų norintiesiems pasijusti "seimūnais".
Bene vienintelis įstatymiškai neįteisintas - prezidento limuzino numerio ženklas. Lietuvos Respublikoje priimtų standartų neatitinkantis numerio ženklas bent jau valstybinėje įmonėje "Regitra" neįregistruotas.