Nacionaliniu skandalu virto Vokietijoje sukurta sistema, kuri turėjo stebėti ir paimti rinkliavą iš visų sunkvežimių, važiuojančių 12 tūkst. kilometrų besidriekiančiais šalies greitkeliais. Naujosios sistemos nesėkmė taip pat paskatino nuogąstavimus, kad gali žlugti Vokietijos, kaip kokybiškus inžinierinius sprendimus siūlančios šalies, reputacija.
Sistemos nepavyko įdiegti iki rugpjūčio 31 dienos termino, be to, rinkliavas administruojantis koncernas "Toll Collect" tvirtina, kad sistema neveiks ir nuo lapkričio 2-osios, iki kurios galutinis terminas buvo atidėtas. Jei rinkliavos sistema nebus įdiegta iki kitų metų sausio 1 dienos, "Toll Collect" privalės kasdien mokėti 250 tūkst. eurų baudas.
Viena vertus, šalies sunkvežimių bendrovės negali atsidžiaugti, kad joms vis dar nereikia mokėti rinkliavų, tačiau tuo pačiu metu gėdijamasi, kad neveikia Vokietijoje sukurta sistema. Kiekviename sunkvežimyje turėtų būti įrengtas prietaisas, kuris už kiekvieną greitkeliais nuvažiuotą kilometrą skaičiuotų 12 euro centų mokestį.
Vokietijos vežėjų asociacijos BGL, kuri atstovauja 15 tūkst. šalies bendrovių, sekretorius Karlheinzas Schmidtas (Karlhaincas Šmitas) dienraščiui "Bild" sakė, kad iki šiol tinkamai veikia tik vienas iš penkiolikos sunkvežimiuose įdiegtų prietaisų. Didžioji dalis problemų šiuose kompiuteriniuose prietaisuose kyla dėl nenumatytų aplinkybių, kurioms nepritaikyta prietaisų programinė įranga.
Niurnėjimas yra vokiečių tautinio charakterio bruožas, tad apie sunkvežimių prietaisų problemas pradėjo sklisti legendos. 57 metų vairuotojas Josefas Pierothas (Jozefas Pyrotas) iš Vakarų Vokietijos miesto Bingeno pasakojo, kaip prietaisą išbandė jo draugo draugas. "Tą pačią minutę, kai jis jį (prietaisą) įjungė, subyrėjo variklis", - tvirtino J. Pierothas. Tačiau "Toll Collect" atstovas pareiškė: "Tai neįmanoma. Šį pasakojimą girdime ne pirmą kartą, tačiau tai - netiesa".
BGL prezidentas Hermannas Greweris (Hermanas Grėveris) minėjo, kad tam tikrais atvejais prietaisai neteisingai skaičiuoja nuvažiuotus kilometrus. Taip esą atsitikę, kai sunkvežimis pasukdavo kita kryptimi arba išsukdavo į apvažiavimus. "Toll Collect" tikina nežinanti apie programinės įrangos savybę mažinti nuvažiuotų kilometrų skaičių, tačiau žadėjo pranešimus ištirti.
Pastarosiomis dienomis pasipiktinimas nesklandumais sustiprėjo ir daugelis vežėjų teigė nebebendradarbiausiantys su "Toll Collect", nes ši neva nepakankamai stengiasi. "Vežėjų įmonės nebediegia naujų ir nebekeičia neveikiančių prietaisų", - sakė K. Schmidtas. Vienas vairuotojas "Bild" netgi pareiškė: "Kodėl turėtume juos (prietaisus) išbandyti, jei technologija neveikia. Išbandysime sistemą, kai ji veiks gerai".
Kad pašalintų nesklandumus, "Toll Collect" turi kelias savaites bandyti prietaisus dešimtyse tūkstančių sunkvežimių. Prietaisuose naudojama palydovinės navigacijos sistema, padedanti nustatyti konkretaus sunkvežimio buvimo vietą ir duomenis mobiliuoju ryšiu perduoti pagrindiniam kompiuteriui. Tokiu būdu siekiama, kad bankų kompiuteriai automatiškai pervestų lėšas "Toll Collect". Rinkliavų nemokančius vežėjus tikimasi išaiškinti greitkeliuose fotografuojant jų numerius.
Koncernas "Toll Collect", kurį sudarė transporto priemonių gamintoja "DaimlerChrysler" ir telekomunikacijų milžinė "Deutsche Telekom", pasirinko skambų anglišką pavadinimą. Tačiau atrodo, jog neatsižvelgta į tai, kad vokiškai "toll" reiškia "pakvaišusį". Ši dviguba reikšmė paskatino vežėjus praminti koncerną "beprotnamiu".
J. Pierothas baiminasi, kad nesklandumai gali sužlugdyti gerą Vokietijos transporto sistemos bei transporto priemonių gamintojų reputaciją. "Tai labai nesmagu, - teigė vairuotojas. - Nereikia stebėtis, kad mažėja Vokietijos eksportas. Dabar ir pats gerai pagalvočiau prieš pirkdamas vokišką prekę. Kaip jie ("Toll Collect") drįsta mus taip žeminti viso pasaulio akyse?"
J. Pierothas nusprendė kol kas nemontuoti kompiuterinio prietaiso savo sunkvežimyje. Praėjusį savaitgalį jis išbandė greitkeliuose įrengtus bilietų automatus, skirtus tranzitu per Vokietiją važiuojančių sunkvežimių vairuotojams. Netoli Kelno esančioje degalinėje vairuotojas turėjo kelias minutes laukti, kol automatas išspausdins bilietą, rodantį, kad už 159 kilometrų kelionę iki Bingeno jam reikėtų sumokėti šiek tiek mažiau nei 20 eurų. Pasak J. Pierotho, labai erzina lėtas automato darbas. "Jei skubėčiau, norėtųsi automatą išmesti per artimiausią langą", - prisipažino vairuotojas.
"Toll Collect" darbu taip pat piktinasi Vokietijos federalinė vyriausybė, kuri dėl gaišaties kiekvieną mėnesį praranda apie 157 mln. eurų pajamų. Nėra ko džiaugtis ir pačiam koncernui, negaunančiam planuoto uždarbio.
Kritikų nuomone, "Toll Collect" turėtų garbingai kompensuoti vyriausybei dėl delsimo patirtus nuostolius, net jei teisiškai ir nėra įpareigota tą padaryti. Pasigirsta ir reikalavimų rinkliavų projektą perduoti kitai bendrovei. Pastaruoju metu pasirodė nepatvirtintų pranešimų, esą gali būti atleistas "Toll Collect" vadovas Michaelis Rummelis (Michaelis Rumelis).
dpa-ELTA