Remigijus RAINYS
Mūsų tautiečiai vis dar neįsisąmonina elementarios tiesos, kad geležinkelis - padidintos rizikos zona, nes bėgiais riedančių traukinių staigiai sustabdyti neįmanoma. Bendras prekinių traukinių svoris kartais viršija net 5000 tonų, juos traukia du šilumvežiai, kurių kiekvienas sveria po 120 tonų. Todėl tokiam sąstatui važiuojant 80 kilometrų per valandą greičiu, jo stabdymo kelias bus ilgesnis nei kilometras. Ne ką mažesnio atstumo sustoti prireikia ir iki 120 kilometrų per valandą įsibėgėjusiam staiga stabdomam keleiviniam traukiniui. Todėl net ir iš pakankamai toli pamatę ant bėgių atsiradusį žmogų, lokomotyvų mašinistai, net akimirksniu įjungę stabdymo sistemas, tegali šaižiu signalu bandyti atkreipti tokių neatsargiųjų dėmesį ir tikėtis, jog paskutinę akimirką jie suspės pasitraukti šalin.
Užmigo ant bėgių
Tačiau pasitraukti ne visuomet suspėjama, o kartais net nenorima to padaryti. Visų 4 šalies tranporto policijos komisariatų duomenimis, per pirmą šių metų mėnesį ant bėgių žuvo jau 7 žmonės, o dar vienas buvo sunkiai sužalotas. Pastarasis įvykis užregistruotas Telšių rajone - buvo sužeistas per geležinkelio perėją prieš pat artėjantį traukinį bandęs prasmukti vyriškis.
Dar labiau nepasisekė į polikliniką skubėjusiai garbaus amžiaus Pabradės apylinkių gyventojai. 78 metų moteris bandė sutrumpinti kelią kirsdama geležinkelį neleistinoje vietoje ir nepastebėjo bėgiais atriedančio traukinio. Lokomotyvo mašinistas sustabdyti sąstato jau nebegalėjo.
"Akistatoje" plačiai rašyta apie nelaimę Šilutės rajone, kur Usėnų gyvenvietėje traukinys partrenkė ir mirtinai sužalojo ant bėgių sėdėjusius penkiolikametį usėniškį Mindaugą ir 5 metais vyresnį Skersviečių kaimo gyventoją Gintarą. Todėl tik trumpai priminsime, kad vietoje žuvęs paauglys ir nuo patirtų traumų pakeliui į ligoninę miręs jaunuolis tą naktį praleido gana audringai. Po pasisėdėjimo bendroje užstalėję Mindaugas išėjo su palydėti pasiprašiusia 51 metų amžiaus moteriške, o juos pasekęs Gintaras moterį užpuolė ir apiplėšė jau lipant nuo geležinkelio sankasos. Vėliau nukentėjėlės kaime sutiktas ir atpažintas plėšikas parodė, kur išmetė jos mobilųjį telefoną, tačiau pagrobtų pinigų negrąžino. Už juos užpuolikas prisipirko svaigalų, gėrė drauge su buvusiu savo aukos palydovu. Saulėtekis abu užtiko sėdinčius vienas priešais kitą ant geležinkelio bėgių. Maždaug prieš puskilometrį juos pamatęs sąstato mašinistas bandė jaunuolius prižadinti garsiniu signalu, tačiau šie net nesujudėjo. Paauglys traukinio buvo velkamas ir plėšomas į gabalus apie 100 metrų, o tarp bėgių su dar plakančia širdimi rastas Gintaras mirė pakeliui į ligoninę.
Vos po kelių parų Radviliškio geležinkelio stotyje, antrame pagrindiniame kelyje, artėjant vidurnakčiui po riedančiu traukiniu pakliuvo maždaug 50 metų amžiaus vyriškis. Nuo patirtų sužalojimų nelaimėlis žuvo vietoje.
Dar vienas maždaug 35 - 45 metų amžiaus vyras mirtinai sužalotas sekmadienio vidurdienį Kaišiadorių rajone, Karčiupio geležinkelio stotelėje. Ant bėgių sėdėjęs vyriškis į čia sustoti neturėjusio, todėl maždaug 120 kilometrų per valandą greičiu dūmusio keleivinio traukinio perspėjančius ūkčiojmus nereagavo, todėl nelaimės išvengti nepadėjo net avarinio stabdymo sistema.
Į artėjantį šilumvežį net neatsisuko ir Kėdainių rajone, tarpstotyje Kėdainiai - Dotnuva, tarp bėgių žingsniavęs maždaug 60 - 65 metų vyriškis. Nelaimėlis mirtinai traumuotas buvo jau tamsiu paros metu, apie pusę aštuntos vakaro. Besibaigiant sausiui, geležinkelis pasiglemžė ir septintąją auką. Trašas į Klaipėdos uostą gabenęs krovininis sąstatas Šilutės geležinkelio stotį,pravažiavo maždaug 60 kilometrų per valandą greičiu. Pastebėjęs ant bėgių gulintį susirietusi pusamžį žmogų, 50 sunkiai pakrautų vagonų traukusio šilumvežio mašinistas bandė atkreipti jo dėmesį garsiniu signalu, tačiau vyriškis visiškai nereagavo. Situacijos neišgelbėjo ir traukinio stabdymas avariniu būdu - sutraiškęs nelaimėlį sąstatas sutojo tik už 200 metrų. Manoma, jog vyriškis "pailsėti" ant bėgių prigulė būdamas neblaivus.
Jei tokia nelaimių geležinkelyje tendencija išliks, tai šiemet aukų skaičius gali gerokai viršyti praėjusių metų rezultus. Pernai šalies geležinkeliuose mirtinai traumuoti 39 žmonės dar 4 buvo sužeisti.
Bėgiais vaikščioti draudžiama
Dėl visų šiemetinių įvykių atliekami ikiteisminiai tyrimai dar neužbaigti, tačiau nei vienas kalbintas tranporto policijos komisariatų vadovas negalėjo prisiminti nei vieno atvejo, kad nelaimė būtų įvykusi dėl traukinio mašinisto kaltės. Pučiant priešpriešiniam vėjui, nugara į traukinį bėgiais einantis pėsčiasis, jeigu jis dar yra pasistatęs palto apykaklę bei užsirišęs kepurės ausines, tikrai gali negirdėti artėjančio traukinio ratų bilsmo ar perspėjančių signalų ūkčiojimų, tačiau negalima pamiršti, kad geležinkelio bėgiais vaikščioti iš viso negalima. Jais riedantis traukinys pasukti į šalį ir aplenkti pėsčiojo neklaužados juk niekaip negali.
Kai kurie transporto policijos pareigūnų atsitiktinai sulaikyti tokie pažeidėjai aiškindavo, kad žiemos mėnesiais tik geležinkelio bėgiai nuolat kruopščiai nuvalomi, todėl jais keliauti gerokai patogiau nei užpustytais keliais ar takeliais. Tačiau šių metų sausis sniego tikrai pašykštėjo, todėl net ir šį "pasiteisinimą" tenka besalygiškai atmesti.
Net jeigu visą geležinkelį aptvertume aukštomis tvoromis, tai nedrausmingi pėstieji neabejotinai kabarotųsi per aptvarų viršų ar bandytų praslisti pro apačią. Tuo nesunkiai galima įsitikinti didžiųjų miestų geležinkelio stotyse, kur keleiviai vidury dienos nieko nepaisydami nardo per mažiausius traukinių platformas skiriančių užtvarų plyšius. O kur dar ektremalių pojūčių fanatikai, kurie pėsčiomis ar važiuoti bando prasmukti kuo arčiau artėjančio traukinio, ar gulasi tarp bėgių ir guli tol, kol sąstatas nutolsta...
Transporto policijos pareigūnai išeitį mato tik jaunajai kartai nuo pat mažens diegiant savisaugos įgūdžius padidintos rizikos zonose, kur net netyčia atsiradus pernelyg arti pravažiuojančio traukinio kyla pavojus, jog oro srovė įtrauks ir blokš po sunkiasvorio sąstato ratais. Teisėsaugininkai drauge su geležinkelininkais vis dažniau lankosi netoli gelžkelių esančiose mokyklose ir ilgai kalbasi su moksleiviais, tačiau šių akcijų rezultatai bus dar negreitai.
Traumos visam gyvenimui
Mažai kalbama apie psichologines traumas, kurias patiria ne savo valią tokių skaudžių nelaimių liudytojais tapę traukinių mašinistai. Ne vienas iš tų, prieš kurio šilumvežį ar elektrovežį netikėtai išniro ant bėgių gulintis girtuoklis ar nenumaldomai iš tamsos artėjo veidu atsisukęs savižudis, daug savaičių ar net mėnesių negalėjo prisiversti vykti į eilinį reisą, turėjo kreiptis pagalbos į psichologą. Net ir praėjus keleriems metams, važiuodami pro buvusios avarijos vietą tokie vyrai nejučiomis tvirčiau suspaudžia stabdžių svirtį ir vėl išgyvena jau, atrodytų, iš atminties išblėsusius košmarus. Nemažai mašinistų, negalėdami ištverti savo priverstinio bejėgiškumo avarinėse situacijose, pakeitė profesiją ir daugiau niekados nebelipo į lokomotyvą.