Pirmadienio rytą, 9 valandą 17 minučių (mūsų laiku - po pietų), praėjus tik porai minučių po pakilimo iš Niujorko oro uosto, nukrito keleivinis lėktuvas "Airbus 300", skridęs į Dominiką. Lėktuvas žnegtelėjo žemėn Kvinso rajone, kur didžiąją pastatų dalį sudaro gyvenamieji namai. Žuvo 251 keleivis (iš jų penki - kūdikiai), 9 įgulos nariai ir dar 5 žmonės, tuo metu nebuvę lėktuve. Lėktuvo nukritimas į gyvenamųjų namų rajoną, praėjus vos porai mėnesių po tragiškų rugsėjo įvykių, pirmiausia visiems pakišo mintį, kad tai - dar vienas teroro aktas, tuo labiau kad JAV itin suaktyvino savo karinius veiksmus Afganistane. Tačiau dar nespėjus prasidėti didesnei panikai iš liudininkų teiginių paaiškėjo, kad greičiausiai įvyko techninio pobūdžio nelaimė. Vėliau tai pasitvirtino.
Paslaptis atskleidė "juodoji dėžė"
Kompanijos "American Airlines" lainerio "Airbus 300", kurio reiso numeris 587, skrydis tetruko 2 minutes ir 24 sekundes. Liudininkų teigimu, vieno lėktuvo sparno vidurinė dalis buvo apimta ugnies. Jie matė, kad lėktuvas pradėjo byrėti dar ore: iš pradžių nulūžo dalis sparno, o vėliau atsiskyrė ir variklis.
Palyginti nedidelį aukų skaičių "žemėje" galima laikyti laimingu atsitiktinumu. Lėktuvas nukrito į gyvenamųjų namų kvartalą, tačiau pataikė į parduotuves. 5 namai buvo sugriauti visiškai, dar keliolika apgadinta. Paprastai vietoje, į kurią nukrito lėktuvas, būna gana daug žmonių, tačiau tądien pirmadienis buvo išeiginė diena ir parduotuvės buvo dar tuščios. Po avarijos kilusių gaisrų tiršti juodi dūmai buvo matomi didesniojoje Niujorko dalyje. Jie buvo matyti ir iš ankstesnės katastrofos vietos.
Pradėjus aiškėti, kad vis dėlto tai tikrai ne teroristinis aktas, didžioji žmonių dalis lengviau atsiduso. "Tai tik paprasta aviakatastrofa", - gan žiaurūs žodžiai, tačiau jie puikiai parodo, kokie pažeidžiami yra amerikiečiai. Praėjus vos pusvalandžiui po nelaimės, biržose jau buvo kiek kritęs dolerio kursas, Niujorko meras R. Giulianis jau buvo užblokavęs visus tunelius į Manhataną ir sustabdęs skrydžius virš Niujorko; kai kuriuose priemiesčiuose susidarė kamščiai dėl gyventojų, norėjusių automobiliais palikti Niujorką, tačiau viskas gana greitai nurimo.
Gelbėtojai greitai užgesino gaisrus ir tarp lėktuvo nuolaužų pradėjo ieškoti "juodųjų dėžių". Po paros jų darbus apvainikavo sėkmė. Naujos konstrukcijos "juodosios dėžės" itin atspariais korpusais buvo rastos beveik nė kiek neapgadintos. Rastas ir garso įrašus darantis, ir kitas, net porą šimtų skrydžio parametrų fiksuojantis, prietaisai. Jų analizė netruko atsakyti į visus labiausiai dominusį klausimą ir įtikinti, kad jokio teroristinio akto tikrai nebuvo. Tą geriausiai parodė lėktuvo pilotų kabinos garsų įrašas. Iš jo tampa aišku, kad lėktuvo kabinoje nevyko nieko neįprasta - tai yra nebuvo jokių pašalinių žmonių, be to, buvo galima puikiausiai girdėti blogai veikiančio variklio skleidžiamus garsus. Iš pilotų pokalbių tapo aišku, kad joks teroristinis aktas nebuvo įvykdytas, kad nelaimė įvyko dėl lėktuvo techninio gedimo. Garso įrašas liudija, kad po 107 sekundžių nuo skrydžio pradžios pasigirdo aiškus pašalinis tarškesys, o lėktuvą pradėjo purtyti. Dar po 14 sekundžių sekė antroji triukšmo ir purtymo banga, po kurios pilotai prarado lėktuvo valdymą. Tą patvirtina ir įvairūs kiti "juodojoje dėžėje" užfiksuoti duomenys. Tad teliko nustatyti avarijos priežastis.
Priežastys tikrai bus nustatytos
Ekspertai įsitikinę, kad jiems pavyks nustatyti tikslias lėktuvo avarijos priežastis. Atmetus terorizmo versiją, kaip viena pirmųjų galimų techninės nelaimės priežasčių buvo minimas paukščio patekimas į lėktuvo variklį. Šią mintį skatino ir faktas, jog iš Kenedžio oro uosto kylantys lėktuvai gan dažnai susiduria su paukščiais (per paskutiniuosius 10 metų užfiksuoti net 762 tokie atvejai). Tačiau išankstinis tyrimas rodo, kad jokių paukščių liekanų nė viename iš variklių nėra. Lėktuvas pradėjo byrėti dar ore, jo nuolaužos išsibarstė palyginti nedideliame plote. Kiek tolėliau nukrito tik lėktuvo uodega - ji rasta už 800 metrų nuo lėktuvo nukritusi į vandenį. Kol kas būtent uodega ir neduoda ramybės ekspertams - jie neranda paaiškinimo, kodėl ši dalis krentant buvo tarsi peiliu atrėžta nuo lėktuvo fiuzeliažo.
Ypač didelis dėmesys bus skirtas lėktuvo variklių tyrimams. Buvo prisiminta, kad kompanijos "General Electric" gaminti varikliai GE CF6-082 tikrai neturi pačių patikimiausių variklių reputacijos. Itin aukštos sukančių variklių tvirtinimo konstrukcijos dažnai kenčia nuo vadinamojo "pavargimo efekto", tai yra didžiules vibracijas patiriančiame metale atsiranda mikroskopinių įtrūkimų ir jis darosi trapus. Per paskutiniuosius 5 metus šios problemos diagnozuotos net 39 šiuos variklius naudojusiems laineriams. Ne vieną kartą šie varikliai yra ir užsidegę. Paskutinysis toks užsidegimas užfiksuotas pernykštį rugsėjį San Paule, kai buvo bandomas naujas variklis. Būta ir tragiškų įvykių - sprogus šio modelio varikliui, 1989-aisiais Ajovos valstijoje įvykusioje katastrofoje žuvo 111 žmonių. Beje, CF6-082 varikliai montuojami beveik pusėje visų didesniųjų "Boeing" ir "Aerobus" lėktuvų, tokius pat variklius turi ir JAV prezidento lėktuvas.
Kol kas neaišku, kuris lėktuvo variklis užsidegė pirmas, nes liudininkų teiginiai skiriasi. Vis dar tikimasi, kad kas nors nufilmavo aviakatastrofą. Vis dėlto linkstama prie nuomonės, kad degė dešinioji lėktuvo pusė. Beje, tokio modelio varikliai turi būti kruopščiai apžiūrimi po 10 000 skrydžio valandų. Kairysis nukritusio lėktuvo variklis buvo apžiūrėtas prieš 694, o dešinysis - prieš 9 788 skrydžio valandas.
Ir nors variklio gedimas laikomas bene labiausiai tikėtina avarijos priežastimi (kai kurie liudininkai teigia matę iš vieno variklio ėjusias liepsnas), ekspertai kol kas neskuba. Gali būti, kad kaltas gaisras kuro bake, montuojamame lėktuvo sparne.
Vienas nepanoręs savęs įvardinti rusų lėktuvų katastrofų ekspertas interviu televizijai teigė, kad katastrofos įvykių dinamika labai primena pernykštę viršgarsinio keleivinio lainerio "Concord" katastrofą. Tuomet avarijos priežastimi tapo ant pakilimo tako buvęs nedidelis pašalinis daiktas. Kai ant jo užvažiavo lėktuvas, buvo pažeisti kuro bakai ir jau pakilus kilo gaisras. Rusų ekspertas remiasi liudininkų pasakojimais, kad degė ne tik variklis, o ir sparno sekcijos dalis, be to, nuo sparno krito įvairios nuolaužos.
Lėktuvu skrido du iš Pasaulio prekybos centro išsigelbėję žmonės
Daugiau nei 150 reiso 587 keleivių buvo Dominikos Respublikos piliečiai. Šioje šalyje paskelbtas kelių dienų gedulas.
Tarp keleivių buvo ir pora Pasaulio prekybos centro darbuotojų, rugsėjo 11-ąją spėjusių palikti dangoraižius. Hilda Mejer dirbo kavinėje pirmuosiuose aukštuose, tad evakavosi lengvai. Tuo tarpu finansų ekspertas Felikas Sančezas laiptais nusileido iš 55 aukšto. Moteris, vis dar negalėdama atsigauti po patirto šoko, į Dominikos Respubliką skrido atostogų, kad "atsigautų".
Tarp keleivių buvo ir JAV karininkas, grįžęs kelioms dienoms atostogų iš karo veiksmų zonos prie Afganistano.