Vėliausiai per 60 dienų trijų JAV Kolumbijos apygardos Apeliacinio teismo teisėjų taryba turi nuspręsti, galės ar ne amerikiečiai pasilikti savo mobiliojo telefono numerį keisdami ryšio operatorių. Jei bus paliktas galioti Federalinės komunikacijų komisijos nutarimas, nuosavas numeris kiekvienam abonentui bus suteiktas jau šį lapkritį.
Visiems ryšio operatoriams privalomą sprendimą teikti nuosavo numerio (number portability) paslaugą Federalinė komunikacijų komisija priėmė dar 1996 m., tačiau dėl smarkaus operatorių pasipriešinimo buvo priversta 3 kartus atidėlioti paskutinę jo įsigaliojimo datą. Dabar “raudonas brūkšnys” užbrėžtas ties 2003 m. lapkričio 24-ąja, ir šį kartą FCC nesirengia atsitraukti. Ne mažiau ryžtingai nusiteikę ir Amerikos mobiliojo ryšio operatoriai, apkaltinę komisiją įgaliojimų viršijimu, despotiškumu ir kaprizingumu. Įdomiausia, kad ir viena, ir kita pusė skelbiasi kovojanti už vartotojų interesus.
FCC požiūris vartotojams labai aiškus ir priimtinas: nuosavo numerio paslauga padidins konkurenciją rinkoje, nes vartotojai nebebus “priklijuoti” prie ryšio operatorių ir galės rinktis pigiausias ir kokybiškiausias paslaugas nesibaimindami prarasti savo telefono numerį. Tačiau mobiliojo ryšio operatoriai remiasi tais pačiais argumentais, kuriuos išsakė vienas “Verizon Wireless”, didžiausios Amerikos mobiliojo ryšio bendrovės, vadovų Richardas Lynchas. Jis tvirtina, kad nuosavo numerio paslaugos diegimas tik užkraus operatoriams papildomą 1 mlrd. dolerių finansinę naštą vien per pirmuosius metus ir sumažins vartotojų teisę rinktis, nes tokiomis sąlygomis rinkoje išliks mažiau konkurentų. Be to, pasak jo, vartotojai ir dabar nėra “supančioti”, nes kasmet beveik 30 proc. JAV mobiliojo ryšio vartotojų keičia paslaugų teikėją net ir neturėdami galimybės pasinaudoti nuosavo numerio paslauga. Tad ši problema, jo manymu, esanti dirbtinė. Mobiliojo ryšio rinka ir taip esanti pati konkurencingiausia visame pasaulyje, o iš pažiūros dėl tokio FCC sprendimo laimėsiantys vartotojai iš tikrųjų daug ką praras: dėl papildomų išlaidų operatoriai neįstengs taip gerai kaip anksčiau stiprinti savo ryšio kokybės ir siūlyti klientams pigesnius telefonus, kurie dabar yra labai subsidijuojami.
Tačiau aršus operatorių priešinimasis FCC sprendimui liudija, kad už nenoro prisiimti papildomas išlaidas vartotojų galimybę rinktis užtikrinančiai technologijai diegti slypi ir kai kas daugiau. Žurnalo “Consumer Reports” apklausų duomenimis, trečdalis apklaustųjų mobiliojo ryšio vartotojų - o jų iš viso JAV yra 144 mln. - mielai pakeistų paslaugų teikėją, jei galėtų pasilikti numerį. Rinkos tyrimų kompanijos “The Yankee Group” apklausa atskleidė, kad įsigaliojus nuosavo numerio teikimo taisyklėms per pirmuosius mėnesius savo operatorių pakeistų nuo 10 iki 15 mln. abonentų. Galima įsivaizduoti, kaip operatoriai turėtų stengtis išlaikyti “atsiklijuoti” nusprendusius klientus ir vilioti į savo tinklą naujus. Pasirinkimo laisvė mobiliojo ryšio rinką sukrėstų kaip galingas žemės drebėjimas - ir tarifų mažėjimo, ir gaunamo pelno prasme.
Analitikai mano, kad teisme apgynus vartotojų teisę į savo telefono numerį didžiausia problema, su kuria susidurtų operatoriai - ne tik technologijos diegimo kaštai (vidutiniškai vienam operatoriui tai kainuotų apie 50 mln. dolerių), bet ir į naujų klientų, prie kurių prisidėtų ir “perbėgėliai”, viliojimą nukreipta rinkodara. Ji turėtų pasikeisti iš esmės. Apskaičiuota, kad naujomis veiklos sąlygomis mėnesinė operatoriaus klientų kaita išaugtų nuo dabartinių 2,8 proc. iki maždaug 6 proc. Reikės gerai pasukti galvą, kaip juos išlaikyti ir privilioti naujų kuo mažiau “drožiant” tarifus.
Nuosavi numeriai, dėl kurių teismuose kaunasi amerikiečiai, jau įprastas dalykas Ispanijos, D. Britanijos, Australijos ir kai kurių kitų šalių mobiliojo ryšio vartotojams. Neabejotina, kad anksčiau ar vėliau “atklijuoti” savo telefono numerį galėsime ir mes. O kadangi Lietuva - ne Amerika, visai galimas dalykas, kad susimokėti už tokią laisvę turėsime mes patys: jau dabar mūsų operatoriai nedviprasmiškai perspėja, kad nuosavo numerio technologijos kaštus turės prisiimti arba patys abonentai, arba tokią tvarką norinti įvesti valstybė. Visai tikėtina, kad ir vienai, ir kitai pusei tokia laisvė pasirodys ne pagal kišenę…