Vida VENCLOVIENĖ
Vyriausybė pritarė Vidaus reikalų ministerijos (VRM) patiektam Administracinių teisės pažeidimų kodekso (ATPK) pakeitimo projektui.
Teises - į stalčių
Kasmet Lietuvos keliuose žūsta 700 - 800 žmonių, pagal šį rodiklį esame pirmoje vietoje tarp Europos Sąjungos šalių. Ir nors Lietuva yra įsipareigojusi iki 2010 metų perpus sumažinti žuvusiųjų kelyje skaičių, tačiau žinant šiandieninę situaciją keliuose, vargu ar pavyks šį įsipareigojimą įvykdyti.
Naujajame Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo projekte siūloma atsisakyti baudos balų sistemos, numatoma alternatyva tarp piniginės baudos ir teisės vairuoti atėmimo, už kai kuriuos nusižengimus ketinama taikyti administracinį areštą, diferencijuoti nuobaudą už greičio viršijimą gyvenvietėse ir ne gyvenvietėse. Taip pat numatoma ženkliai griežtinti atsakomybę už vairavimą išgėrus ne tik automobilių vairuotojams, bet ir dviratininkams, vadeliotojams, mopedų vairuotojams, raiteliams.
Už vairavimą neblaiviam, kai alkoholio koncentracija kraujyje yra 0,41 - 0,8 promilės (lengvas girtumo laipsnis), ATPK pakeitimo projekte numatoma 1000 - 1500 litų piniginė bauda ir teisės vairuoti atėmimas 1 - 1,5 metų.
2000 - 3000 litų bauda ir teisės vairuoti atėmimas 2 - 3 metams gresia tiems vairuotojams, kuriems patikrinimo metu bus nustatytas vidutinis ar sunkus girtumo laipsnis (1,5 - 2,5 promilės).
Nepatyrę vairuotojai, t.y. neturintys 2 metų vairavimo stažo, 800 - 1000 litų bauda bus baudžiami net ir tuo atveju, jei jų kraujyje bus nustatyta 0,2 - 0,4 promilių alkoholio koncentracija.
Neišvengs atsakomybės ir nuo psichiką veikiančių medžiagų apsvaigę vairuotojai - jie bus nubausti 1000 - 3000 litų bauda ir 1 - 3 metams praras teisę vairuoti automobilį.
Na, o jei žmogus, vairuodamas neblaivus ar apsvaigęs, bus sulaikytas pakartotinai, "užsidirbs" 20 - 30 parų arešto, o jo transporto priemonė bus konfiskuota.
ATPK pakeitimo projekte numatytos nuobaudos ne tik už vairavimą išgėrus ar greičio viršijimą, bet ir už važiavimą degant draudžiamam šviesoforo signalui, pėsčiųjų nepraleidimą per perėją, sustojimą ar stovėjimą neapšviestuose kelių ruožuose tamsiu paros metu, už neregistruoto ar be techninės apžiūros automobilio vairavimą, už vairavimą neapsidraudus civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu. Numatoma griežta atsakomybė už vairavimą neprisisegus saugos diržų ne tik patiems vairuotojams, bet ir jo vežamiems keleiviams.
Didesnės baudos - didesni kyšiai
Visi šie pakeitimai įsigalios, kai juos "palaimins" Seimas. Pasak valdžios vyrų, sugriežtinimai drastiški, bet būtini. Taip mano sėdintieji Vyriausybėje ir Seime, o ką galvoja eilinis vairuotojas?
Linas A. (34 m): "Jau ir dabar veikiantis ATPK prasilenkia su sveiku protu, tad ką kalbėti apie numatomus pasikeitimus. Nejau didinant baudas ar kuriam laikui atimant teisę vairuoti automobilį, tikimasi sumažinti avaringumą keliuose? Jau kiek kartų nuo nepriklausomybės paskelbimo buvo griežtinamos taisyklės ir atsakomybė už jų pažeidimą! O ar kas pasikeitė? Ar avarijų keliuose sumažėjo, ar sumažėjo žuvusiųjų? Ir nesumažės, kol eilinis žmogelis negalės nusipirkti, tegu ir ne visai naujos, bet bent jau apynaujės, saugios mašinos, kol mūsų keliai nepasieks europinio lygio".
Rolandas S. (51 m: "Kuo didesnės baudos - tuo didesni kyšiai. Jei baudos ženkliai sumažėtų, tikrai daug kas nemokėtų kyšių policijai, nesiderėtų su policininku lyg turguj. Taip ir į biudžetą būtų daug daugiau surenkama. O dabar kaip yra? Kvaila mokėti tokias absurdiškas baudas oficialiai, kai su pareigūnu gali "susitarti" vietoj - ir gerokai pigiau, ir vargo mažiau. Aš manau, kad čia ir yra pati tikriausia korupcija, nieko bendra neturinti su eismo saugumo užtikrinimu".
Tomas V. (20 m.): "Manau, kad visas baudų griežtinimas, kad ir koks betikslis ir nenaudingas jis būtų, kartu yra ir pradedančiųjų vairuotojų diskriminavimas. Juk vairavimo kursuose sumokėjęs tikrai nemenką sumą, gauni vos dešimt važiavimų, per kuriuos, pirmą kartą atsisėdus už vairo, išmokti važinėti tikrai neįmanoma. O kur dar daugybė "nesąmoningų" reikalavimų ir apribojimų... Atsisėdęs už vairo, tu pirmiausiai galvoji apie mašiną, turi prie jos priprasti, ją pajusti. Negali vos atsisėdęs iškart idealiai vairuoti, matyti visus kelių ženklus ir dar už metro nuo perėjų stovinčius ir nežinia ką mąstančius pėsčiuosius, kurių dauguma nė neketina eiti per perėją, tačiau pabandyk jų nepraleisti - "Regitroje" tau iškart būna pasakyta "Sustok! Neišlaikei!" Ir vėl laikyk kaip kvailelis po mėnesio... O be to, negalima mokytis ne mokykloje... Seniau būdavo kur kas geriau - užsidėdavai "M" ženklą - ir mokykis su jau mokančiu važinėti. Nemanau, kad tokie vairuotojai sukėlė labai daug avarijų ar avarinių situacijų - tiesiog nedavė uždirbti instruktoriams, pas kuriuos po dešimties važiavimų esi tiesiog priverstas eiti mokytis papildomai. Vairavimuose kursuose instruktorių pagrindinis tikslas yra tiesiog atvažinėti su tavimi - ir tu "laisvas", toliau kapstykis kaip išmanai. Bet didžiausia kliūtis pradedantiesiems vairuotojams - "Regitra"! Čia už menkiausią prasižengimą būni neišlaikęs egzamino ir vėl mokėk kone 100 litų, kad išgirstum, jog neturi jokių įgūdžių!"
Vytautas Ž. (58 m.): "Seniai reikėjo tokių pakeitimų. Manau, efektyviausia yra teisių atėmimas ar girtuoklių automobilių konfiskavimas. Kai žinos, kad viršijęs greitį neteks teisių, kad ir mėnesiui - nelakstys. Ypač jei teises reikės perlaikyti iš naujo. Didžiausia bėda, aišku, girtuokliai. Daugiausia avarijų kaip tik ir įvyksta dėl jų kaltės. Antra - būtina kovoti ne tik su vairuotojais, reikia priversti dirbti ir kelių policininkus, tiesiog kelioms dienoms atimti greičio matuoklius, kad pasižiūrėtų ir kitų nusižengimų. Dabar jiems rūpi tik nubausti už greičio viršijimą, ir viskas".