• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Smūgis telefoniniams sukčiams

UAB „4finance“ komentaras

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba, vykdydama pinigų plovimo prevencijos funkcijas ir reaguodama į pastaruoju metu padažnėjusius telefoninio sukčiavimo atvejus, atliko žinomo prekės ženklo „SMS Credit“ naudotojo – greituosius kreditus teikiančios UAB „4finance“ patikrinimą. Jo metu nustatyta, kad greitieji kreditai išduodami paraiškas internetu pateikusiems asmenims, tinkamai neidentifikuojant jų tapatybės.

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba, vykdydama pinigų plovimo prevencijos funkcijas ir reaguodama į pastaruoju metu padažnėjusius telefoninio sukčiavimo atvejus, atliko žinomo prekės ženklo „SMS Credit“ naudotojo – greituosius kreditus teikiančios UAB „4finance“ patikrinimą. Jo metu nustatyta, kad greitieji kreditai išduodami paraiškas internetu pateikusiems asmenims, tinkamai neidentifikuojant jų tapatybės.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Greituosius kreditus teikiančios bendrovės pagal Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymą privalo nustatyti paskolos gavėjo tapatybę, jam pateikus tapatybę patvirtinančius asmens dokumentus arba šių dokumentų patvirtintas kopijas.

REKLAMA

Už šių reikalavimų nevykdymą UAB „4finance“ direktoriui G. V. buvo surašytas administracinės teisės pažeidimo protokolas. Kauno miesto apylinkės teismas, išnagrinėjęs FNTT pradėtą administracinės teisės pažeidimo bylą, priėmė sprendimą paskirti bendrovės direktoriui 8 tūkstančių litų baudą. Apeliacinį skundą nagrinėjęs Kauno apygardos teismas atmetė bendrovės vadovo argumentus ir paliko galioti Kauno apylinkės teismo sprendimą.

REKLAMA
REKLAMA

Tinkamas kliento tapatybės nustatymas padėtų užkirsti galimybes veikti telefoniniams sukčiams, kurie kitų žmonių vardu apgaule gauna daugiatūkstantinius kreditus, pasinaudodami jų bankų sąskaitomis ir slaptažodžiais.

UAB „4finance“ komentaras

Byla atidengė teisinę spragą – į taisyklės neperkelta galimybė identifikuoti klientus per e-bankininkystės sistemas

Šiandien FNTT išplatinus pranešimą dėl „4finance“ bendrovės patikrinimo, bendrovė suskubo patikslinti išplatintą informaciją. Pasak bendrovės atstovo, su FNTT vykęs teisminis ginčas iš esmės yra dėl elektroninio tapatybės nustatymo per pažangias e-bankininkystės sistemas ir teisinės spragos – į žemesnės teisės aktus neperkelta galimybė identifikuoti klientus nuotoliniu būdu ir tai yra pagrindas tokį teisės aktą pripažinti prieštaraujančiu Konstitucijai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Teisės aktuose yra spraga – žemesni teisės aktai prieštarauja aukštesniems, Lietuvoje iki šiol tinkamai neįgyvendinta galimybė nustatyti asmens tapatybę nuotoliniu būdu, todėl kreipėmės į Europos Sąjungos Komisiją dėl Bendrijos teisės aktų nesilaikymo. Pakartotinis fizinis asmens dokumento patikrinimas, kertinis šios bylos su FNTT klausimas, iš esmės paneigia elektroninio verslo galimybes ir kelia nepasitikėjimą Lietuvos valstybės institucijų teikiamomis viešosiomis e. paslaugomis. Aiškinimas, jog tapatybė negali būti nustatoma nuotoliniu būdu pasinaudojant patikimais identifikavimo šaltiniais, tokiais kaip elektroninė bankininkystė, yra neteisingas ir griauna Lietuvos informacinės visuomenės pamatus“, - sakė bendrovės advokatas dr. Rimantas Simaitis.

REKLAMA

Pasak bendrovės vadovo, apygardos teismo nebuvo atsakyta į daugelį pateiktų svarių argumentų, todėl „4finance” jau kreipėsi į Europos Sąjungos Komisiją dėl Lietuvos vykdomo ES teisės pažeidimo, taip pat teiks prašymą Lietuvos Aukščiausiajam teismui atnaujinti bylą.

Skirtingai nei Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos aukštesnės galios teisės aktuose, Lietuvos Respublikos Vyriausybės poįstatyminiu aktu patvirtintose tapatybės nustatymo taisyklėse neperkelta galimybė atlikti klientų identifikavimą nuotoliniu būdu pasinaudojant duomenimis iš patikimo šaltinio, tokio kaip bankas.

REKLAMA

Teisininkų teigimu, tai yra pakankamas pagrindas tokį teisės aktą pripažinti prieštaraujančiu Konstitucijai ir teisėtų lūkesčių principui.

Pasak bendrovės „4finance” vadovo Gedimino Veličkos, bendrovė taiko sustiprintą tapatybės nustatymo tvarką, nors turi teisę taikyti supaprastintą.

„Kliento tapatybė iš originalaus dokumento jau būna nustatyta atsidarant sąskaitą banke, be to, mūsų bendrovė prieš pervesdama kredito lėšas, taiko papildomas procedūras – kliento prašo pervesti 1 cento mokestį iš sąskaitos ir pažymėti, kad bankas perduotų lėšų gavėjui kliento asmens kodą, tokiu būdu dar kartą patikriname asmens tapatybę, be to, patikriname kliento duomenis LR gyventojų registre, „Creditinfo Lietuva“ bei kitose duomenų bazėse. Bendrovės taikomą asmens tapatybės nustatymo praktiką per elektroninės bankininkystės sistemas plačiai naudoja valstybės institucijos, jais grindžiama strateginė šalies E-valdžios koncepcija, todėl tokie ginčai neprideda pasitikėjimo e-paslaugomis. Tikimės, jog ši teisinė spraga bus greitu metu pašalinta“, – sakė „4finance” vadovas.

Pasak jo, lygiagrečiai valstybės institucijos ir pareigūnai bei įmonės turėtų skirti daugiau dėmesio elektroninių duomenų vagysčių prevencijai, šviesdami gyventojus apie elektroninių slaptažodžių saugojimo svarbą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų