• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Viešieji pirkimai vykdomi atsakingiau

Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) specialistai ragina pareiškėjus iškilus neaiškumų nebijoti konsultuotis su viešųjų pirkimų specialistais.

REKLAMA
REKLAMA

Paramą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos (KPP) priemones gaunančios organizacijos privalo vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymu.

REKLAMA

Rekomenduoja pasitikrinti

Dauguma paramos gavėjų, jų tarpe ir ūkininkai bei žemės ūkio bendrovės, pirkimus vykdo pagal prekių, paslaugų ir darbų pirkimo taisykles ar normatyvinius įkainius.

Pirkimų taisyklės patvirtintos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 5 d. įsakymu „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“.

REKLAMA
REKLAMA

Žemės ūkio ministro 2007 m. liepos 11 d. įsakymu patvirtinta didžiausių įkainių tinkamoms fi nansuoti išlaidoms pagal KPP priemones nustatymo metodika.

„Ūkininkai ir kiti paramos gavėjai, prieš vykdydami kiekvieną pirkimą, turėtų nepamiršti peržiūrėti naujausių šių teisės aktų redakcijų, kad nebūtų vadovaujamasi negaliojančiomis nuostatomis. Minėtus teisės aktus galima rasti Lietuvos Respublikos Seimo, Žemės ūkio ministerijos bei Nacionalinės mokėjimo agentūros tinklalapiuose“, – sakė NMA Viešųjų pirkimų skyriaus vyr. specialistas Giedrius Ruseckas.



Reikia pasirengti taisykles

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Skirtingai nei ūkininkai, prie perkančiųjų priskiriamos organizacijos privalo vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymu.

Šis įstatymas ypač aktualus savivaldybėms ir melioracijos sistemų naudotojų asociacijoms, atliekančioms melioracijos sistemų renovaciją pagal KPP priemonės „Žemės ūkio ir miškininkystės plėtra ir pritaikymo infrastruktūra“ veiklos sritį „Žemės ūkio vandentvarka“. Taip pat vietos veiklos grupėms (VVG), įgyvendinančioms projektus pagal KPP priemones „Vietos plėtros strategijų įgyvendinimas“ ir „Parama VVG veiklai, įgūdžiams įgyti ir aktyviai pritaikyti“.

REKLAMA

Prieš vykdydamos pirkimus, organizacijos privalo pasirengti supaprastintų pirkimų taisykles. Jos taikomos, kai pirkimo vertė ne didesnė nei nustatyta tarptautinio pirkimo suma – 17 781 920 litai už darbus ir 711 277 litų už prekes bei paslaugas, kai pirkimą vykdo ne centrinio valstybinio administravimo subjektai, pavyzdžiui, savivaldybės, melio racijos sistemų naudotojų asociacijos ar VVG.

Supaprastintų pirkimų pavyzdines taisykles ir standartinių pirkimų dokumentų formas galima rasti internete – Viešųjų pirkimų tarnybos tinklalapyje (www.vpt.lt).



Patarimai taisyklių sudarytojams

REKLAMA

„Supaprastintų pirkimų taisykles turi pasitvirtinti kiekviena perkančioji organizacija, planuojanti vykdyti supaprastintus pirkimus. Paprastai taisyklės tvirtinamos įstaigos vadovo įsakymu. Projektų vykdytojams, norintiems parengti tinkamas supaprastintų pirkimų taisykles, rekomenduojame peržiūrėti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje kitų perkančiųjų organizacijų jau paskelbtas taisykles ir atitinkamas nuostatas perkelti į savo rengiamas. Patvirtintos pirkimo taisyklės neturi prieštarauti Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintiems skaidrumo, nediskriminavimo ir lygiateisiškumo principams“, – sakė G.Ruseckas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Dažniausiai daromos klaidos

Viena pagrindinių klaidų, daromų organizuojant viešuosius pirkimus – perkančiosios organizacijos Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje nepaskelbia savo parengtų supaprastintų pirkimo taisyklių. Tai reikia padaryti ne vėliau kaip per tris dienas nuo jų patvirtinimo. Tik paskelbus taisykles galima vykdyti viešuosius pirkimus.

G.Ruseckas atkreipė dėmesį, kad nuo 2009 m. sausio 1 d. perkančioji organizacija taisykles ir jų pakeitimus informacinėje sistemoje turi skelbti tik naudodamasi sistemos priemonėmis – t. y. prisijungusi kaip vartotojas ir atlikdama atitinkamus veiksmus elektroninėje erdvėje.

REKLAMA

Mažos vertės pirkimus (iki 100 tūkst. litų už prekes ar paslaugas arba iki 500 tūkst. litų už darbus) gali organizuoti ir vienas asmuo – paskirtas pirkimo organizatorius. Jei minėta vertė viršijama, pirkimui organizuoti turi būti sudaryta Viešųjų pirkimų komisija.

Kaip sudaroma komisija?

„Viešojo pirkimo komisija iš ne mažiau kaip trijų fi zinių asmenų sudaroma perkančiosios organizacijos vadovo įsakymu arba potvarkiu. Šie asmenys gali būti ir ne komisiją sudarančios perkančiosios organizacijos darbuotojai. Komisijos pirmininku skiriamas perkančiosios organizacijos vadovas arba jo įgaliotas šios organizacijos ar kitos bendru pavaldumu susijusios organizacijos darbuotojas. Komisija dirba pagal ją sudariusios perkančiosios organizacijos patvirtintą darbo reglamentą, yra jai atskaitinga ir vykdo tik raštiškas jos užduotis ir įpareigojimus“, – aiškino G.Ruseckas. Skelbimas apie supaprastintą pirkimą turi būti paskelbtas „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ bei Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Skelbimą apie mažos vertės pirkimą pakanka paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.

REKLAMA

„Vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu, pirkimams organizuoti ir pirkimo procedūroms iki pirkimo sutarties pasirašymo atlikti galima įgalioti kitą perkančiąją organizaciją. Norėdama tai padaryti organizacija privalo kitai, įgaliotajai, organizacijai nustatyti užduotis ir suteikti visus įgaliojimus jas vykdyti. Įgaliojimai įforminami Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka“, – sakė NMA specialistas G.Ruseckas.



Vieno tiekėjo neužtenka

Tiek skelbime, tiek konkurso sąlygose turi būti aiškiai išdėstyta, kokį objektą (neminint konkretaus modelio, kilmės šalies ir t. t.) įsigyti organizuojamas pirkimo konkursas. Be to, objekto aprašas negali riboti konkurencijos – sąlygos turi būti sudarytos ne vienam tiekėjui.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Terminą, kada tiekėjai teikia pasiūlymus ir kada atplėšiami vokai su pasiūlymais, perkančioji organizacija nurodo pirkimo dokumentuose ir pateikia tiekėjams. Vykdant mažos vertės pirkimus apklausos būdu, paprastai apklausiami ne mažiau kaip trys tiekėjai. Perkančioji organizacija supaprastintose pirkimo taisyklėse gali nustatyti išimtis, kai vykdant pirkimą galima kreiptis tik į vieną tiekėją“, – sakė G.Ruseckas.

NMA specialistas aiškino, kad jeigu prekes pateikti, paslaugas suteikti ar darbus atlikti, perkančiosios organizacijos įsitikinimu, gali vienintelis rinkoje egzistuojantis tiekėjas, tuomet galima pirkti iš jo, tačiau prieš tai toks pirkimas turi būti argumentuotai pagrįstas.

REKLAMA

„Reikėtų atkreipti dėmesį, kad NMA patikrinus tokio pirkimo dokumentus ir paaiškėjus, kad rinkoje yra daugiau tiekėjų, galinčių dalyvauti pirkime, toks pirkimas gali būti pripažintas įvykdytu netinkamai“, – perspėjo G.Ruseckas.

Kiti galimi pažeidimai

Tiekėjo siūloma kaina, pirkimo dokumentuose ir pasiūlyme nustatytos pirkimo sąlygos turi sutapti su nurodomomis sutartyje ar sąskaitoje faktūroje.

Pasitaiko, kad pirkimo sutartis pratęsiama, nors dokumentuose tokia galimybė nenurodyta. Kartais pasirašomas pirkimo sutarties priedas dėl papildomo prekių, paslaugų ar darbų skaičiaus. Tai neleidžiama, dėl papildomų prekių, paslaugų ar darbų reikėtų vykdyti naują atskirą pirkimą.

REKLAMA

„Paprastai įvertinus pirkimo dokumentus ir nustačius tokio pobūdžio pažeidimą pirkimas laikomas atliktu netinkamai“, – sakė G.Ruseckas.

Perkančiosios organizacijos turi nepamiršti Viešųjų pirkimų tarnybai pateikti pirkimų ataskaitas (pirkimų procedūrų ataskaitas, įvykdytos ar nutrauktos pirkimo sutarties ataskaitą, pirkimų ataskaitą).

Reikia saugoti dokumentus

Viešųjų pirkimų tarnybai teikiamos ataskaitos įvardytos Viešųjų pirkimų įstatymo 19 straipsnyje. Atsižvelgiant į pirkimo būdą ir vertę, tai gali būti pirkimo procedūrų ataskaita (teikiama per 5 darbo dienas), pirkimų ataskaita (teikiama per 30 dienų pasibaigus kalendoriniams metams), taip pat įvykdytos ar nutrauktos sutarties ataskaita (teikiama per 14 dienų įvykdžius / nutraukus sutartį).

REKLAMA
REKLAMA

„Perkančioji organizacija turi saugoti ir archyvuoti visus vykdant pirkimą parengtus ir iš tiekėjų gautus dokumentus, taip pat dokumentus, pagrindžiančius priimtų sprendimų atitiktį Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimams“, – patarė G.Ruseckas.

Pažeidimų pamažu mažėja

„Pastebima neryški tendencija, kad pirkimų vykdymo pažeidimų mažėja. Tikėtina, kad sunkmečiu siekdami gauti nemažą ES paramą pareiškėjai pradėjo atsakingiau vykdyti pirkimus, konsultuotis su viešųjų pirkimų specialistais“, – teigia pastebėjęs G.Ruseckas.

NMA specialistas patarė visais atvejais prieš vykdant pirkimą gerai apsvarstyti pirkimo sąlygas (pirkimo objektą, techninę specifi kaciją, kvalifi kacinius reikalavimus ir t. t.) ir susiplanuoti būsimą procedūrą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų