REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Eismo įvykių, kuriuose žūsta arba sužalojami žmonės, statistikos kreivė, kurį laiką slinkusi žemyn, vėl ėmė kilti. Kodėl situacija, kuri dėl savo masto pernai buvo pavadinta karu keliuose, vėl įsiplieskia?

REKLAMA
REKLAMA

Kaktomuša į sieną


Eišiškių miestelio gyventojai, eidami pro statybinių medžiagų parduotuvę, su siaubu pasižiūri į jos sieną, prie kurios dabar plevena žvakučių liepsnelės, o tarpusavyje dažnai pasigodoja, kad, laimei, lemtingą akimirką toje vietoje, kur paprastai būna daug praeivių, niekas nelūkuriavo ko nors iš saviškių, rašo „Respublika“.

REKLAMA

Vėlinių išvakarėse į šią sieną kaktomuša rėžėsi lengvasis automobilis. Greitis buvo didelis – automobilis sukiužo kaip kevalas. Nors iš netoliese esančios būstinės tuojau atskubėjo ugniagesiai ir ėmė vaduoti geležies gniaužtuose atsidūrusį vairuotoją ir keleivę, iš pirmo žvilgsnio buvo matyti, kad nei vienas, nei kitas neišgyveno. Automobiliu aplankyti artimųjų kapų važiavo sutuoktinių pora iš Druskininkų. Ši kelionė jiems buvo paskutinė.

REKLAMA
REKLAMA

Skaudi tragedija keltų tik mįslingą šiurpą, nes tyrėjai iki šiol nesugeba paaiškinti, kaip vidury dienos vietoje, kur nelabai įsibėgėsi, techniškai tvarkingas automobilis, vairuojamas profesionalo, kaktomuša trenkėsi į sieną, jei ne priešistorė, nutikusi prieš pusę metų. Ji užfiksuota administracinės bylos nutarime, kurį pasirašė Druskininkų miesto apylinkės teismo teisėja Leonora Jakubauskienė.

Eišiškių miestelyje šiurpią avariją sukėlęs Vytautas Avižinis, dirbęs UAB „Druskininkų autobusai“ vairuotoju-konduktoriumi, šių metų balandžio 30 d. Druskininkuose kelių patrulio buvo sulaikytas neblaivus vairuojantis automobilį. Vairuotojui buvo nustatytas 2,48 promilės girtumas. Už šį administracinės teisės pažeidimą teismas jį pripažino kaltu, tačiau bausmę skyrė atsižvelgdamas į pažeidėjo asmenybę, jo materialinę padėtį, darbo specifiką, atsakomybę lengvinančią aplinkybę ir sunkinančių aplinkybių nebuvimą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kitaip tariant, pažeidėjas atsipirko lengvu išgąsčiu – 10 parų arešto, tačiau teisė vairuoti transporto priemonę jam nebuvo atimta. Įstatyme, kurio pataisos įsigaliojo pernai ir kurios padarė esminį poveikį laikinam karo keliuose atoslūgiui, sakoma kitaip, tačiau teismo nutarime rašoma, kad „vadovaujantis teisingumo ir protingumo kriterijais V. Avižiniui skirtina švelnesnė sankcija, nei numatyta“.

Lengvinančių aplinkybių našta

Beprasmiška spėlioti, ar lemtingą Vėlinių išvakarių dieną minėto vairuotojo likimas būtų susiklostęs kitaip, tačiau galima daryti prielaidą, kad viskas būtų įvykę kitaip, jei prie vairo būtų sėdėjęs kitas žmogus. Svarstyklių lėkštę tragedijos pusėn nusvėrė lengvinančių aplinkybių, kurias teismas įžvelgė vairuotojo padarytame pažeidime, našta. Toji lengvinančių aplinkybių našta gali nulemti ne tik vieno žmogaus likimą, bet ir pakelti aukštyn grėsmingą karo keliuose statistikos kreivę.

REKLAMA

Vienas teisininkas, kurio pasiteiravome, ką jis mano apie minėtas lengvinančias aplinkybes, kurias teismai įžvelgia neblaivių vairuotojų veiksmuose ir atsižvelgia į nuoširdžią atgailą, pasakė, kad taip nedrausmingi vairuotojai laiminami mirčiai. Ir pridūrė, jog teismai turėtų atsargiau naudotis plačiomis jų kompetencijos galiomis.

Kita nuomonė buvo kategoriškesnė – teismai, skirdami bausmes už pažeidimus, kurie daro įtaką visos šalies visuomenei pavojingiems procesams, turėtų laikytis įstatymuose numatytų sankcijų. Dvi nuomonės, o tarp jų turėtų būti aukso vidurys, nes teismai turi ne tik bausti, bet ir būti humaniški. Matyt, Temidės tarnams turėtų būti svarbios tik realios, o ne formalios lengvinančios aplinkybės.

REKLAMA

Statistikos akibrokštai

Griežtesnės sankcijos chroniškiems eismo taisyklių pažeidėjams padėjo pristabdyti kraujo upes, užliejusias mūsų krašto kelius. Tai – faktas, kuriuo jau spėta pasidžiaugti aukščiausiu lygiu. Bet karo keliuose tramdymas – ne trumpalaikė kampanija, o ilgas ir, be jokios abejonės, varginantis procesas, kuris ne tik iš valstybės institucijų, bet ir iš visuomenės pareikalaus daug jėgų ir lėšų. Tad ar pateisinamas nesuvokiamas teismų institucijų atsipalaidavimas? Ar apie šias tendencijas žinantys policijos pareigūnai vėl nepasijus kovojantys su vėjo malūnais?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Visai neseniai jie tokie ir jautėsi, kol buvusio Eismo priežiūros tarnybos viršininko Sauliaus Skvernelio ir kitų pareigūnų, susirūpinusių, kad klimpstame į vis gilesnį karo keliuose liūną, pastangomis buvo priimtos Administracinės teisės pažeidimų pataisos, policijai įdavusios į rankas veiksmingą ginklą.

Kiekvienas ginklas nenaudojamas atšimpa – tai žinoma nuo senovės graikų laikų. Šalies teismuose išnagrinėtų administracinių bylų dėl eismo taisyklių pažeidimų statistika vėl mirga akibrokštų. Tai ne tušti žodžiai – per 10 šių metų mėnesių išnagrinėta 24 000 administracinių bylų, tačiau konfiskuota tik 600 transporto priemonių, tik šiek tiek daugiau nei 2300 atvejų skirtas 30 parų areštas, net 2190 atvejų skirta mažesnė bausmė, nei numatyta sankcijoje, o 1014 atvejų vairuotojų buvo pasigailėta ir jiems neatimta teisė vairuoti, nors tai numato įstatymas.

REKLAMA

Štai Joniškio rajono apylinkės teismo teisėjo Vidmanto Geštauto parašas puikuojasi nutarime, kuriuo vairuotojas Žilvinas Žiogas, sulaikytas neblaivus vairuojantis prabangų visureigį BMW X6, buvo nubaustas 2500 litų bauda, bet teisė vairuoti automobilį pažeidėjui palikta, o tarp kitų lengvinančių aplinkybių paminėta, kad Ž.Žiogas turi vežioti pas medikus negaluojančius giminaičius.

Vadovaujantis precedentu visi vairuotojai sulaikyti neblaivūs vairuojantys automobilius turi būti atleisti nuo realios nuobaudos ir gali atsipirkti tik bauda arba areštu, jei turi silpnos sveikatos artimų giminių.

REKLAMA

Kad ir kaip traktuotume lengvinančias aplinkybes, šalies keliuose kasdien žūsta žmonės, o drausmina tik atsakomybė už savo poelgius. Jei yra nors menkiausia galimybė išvengti visos atsakomybės, visada gali atsirasti tokių, kurie tikėsis, kad šiandien jie pareigūnams neįklius.

Deja, lemtingas slidus posūkis tokiais atvejais dažniausiai ir pasitaiko kelyje. Tad gali atsitikti taip, kad lengvinančių aplinkybių našta vėl užguls mus visus.



Gintaras Aliksandravičius

Lietuvos policijos Eismo priežiūros tarnybos viršininkas

Nors situacija šalies keliuose šiek tiek pagerėjo, tačiau ir šiemet eismo įvykių ir eismo taisyklių pažeidimų bus užfiksuota tiek pat kiek pernai – apie 400 tūkstančių. Žinoma, ne visi užfiksuojami pažeidimai kelia mirtiną grėsmę aplinkiniams, nes kaip ir anksčiau vairuotojai ne vietoje stato mašinas, ne vietoje jas plauna, o ir pėstieji neatsilieka – vis taikosi žengti per gatvę, kur neleistina.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tad eismo dalyviams kol kas vis dar stinga kultūros – mūsų tarnybos pareigūnai tai mato kasdien ir stengiasi paveikti nedrausminguosius. Manau, reikia turėti optimizmo ir tikėti, kad situacija keisis į gera. Vis dėlto šalies teismams tenka nagrinėti dar daug vairuotojų, neblaivių vairavusių automobilius, bylų. Dažnai iš mūsų pareigūnų, ypač tų, kurie dirba rajonuose, tenka girdėti, kad teismai atlaidžiai baudžia neblaivius vairuotojus.

Sunku vienareikšmiškai pasakyti, ar dėl to daugėja eismo taisyklių nepaisančių vairuotojų, tačiau statistika rodo, kad neblaivių vairuotojų vėl sulaikoma daugiau nei prieš pusmetį. Todėl, mūsų nuomone, jiems numatytos sankcijos turėtų būti taikomos griežčiau.

Viktoras Armalis

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų