Krizės metu internete daugėja įmonių ir pavienių asmenų skelbimų, siūlančių sukurti WWW svetainę su turinio valdymo sistema ir kitais privalumais uz neįtikėtinai mažą kainą - nuo 200 iki 900 Lt. Ar tai realu?
Vidutinė skelbimuose nurodoma paprastos svetainės kaina – 500 Lt, o elektroninės parduotuvės – 800 Lt. Be to, į kainą, anot skelbėjų, įeina: prekių valdymas, prekių įtraukimas į katalogą, prekių aprašymas, prekių atributų valdymas, prekių komentavimas, prekių duomenų aprašymo importas/eksportas į/iš „Excel“ ir kitų duomenų šaltinių, akcijinių prekių priežiūra, optimizacija paieškos sistemoms (SEO), nuolatinė svetainės priežiūra ir taip toliau.
Norėčiau išsklaidyti iliuzijas, kad galima atlikti tokio pobūdžio paslaugas už tokius neįtikėtinai mažus įkainius.
Noriu akcentuoti labai svarbų dalyką: kalbame apie tas svetaines kuriančias įmones ar pavienius asmenis, kurie tuo užsiima nuolatos, kitaip sakant – šių paslaugų procesas yra pastovus ir nenutrūkstantis. Tai reikia turėti gavoje, kai kalbama apie šių paslaugų kokybės ir mažos kainos santykį nenutrūkstančios gamybos procese.
Pradėti norėčiau supažindindamas kai kuriuos skaitytojus su keliomis sąvokomis. Tai yra būtina, nes dažnas tinklalapio užsakovas net nenutuokia apie tinklalapio kūrimo eigos etapus ir ypatumus, tuo labiau, kad svetainės kūrimas – daugiasluoksnis procesas, reikalaujantis tikrai daug specifinių žinių. Taigi.
Turinio valdymo sistema (angl. - Content Management System) – įvairūs programiniai įrankiai, supaprastinantys informacinių sistemų turinio (tekstinio ir grafinio) valdymą taip, kad sukuriant bei keičiant turinį ar jo struktūrą nereikėtų jokių specialiųjų (programavimo) žinių. Kitaip sakant, svetainės savininkas pats gali redaguoti visą svetainės turinį (tekstus, grafiką, prekes ir pan.) naudodamas tą sistemą – panašiai, kaip „MS Word“ programoje.
SEO (angl. - Search Engine Optimization) - svetainių optimizacija paieškos sistemoms. Tai ilgalaikis procesas, dėl kurio svetainė tampa „matoma“, pavyzdžiui, „Google“ paieškos sistemoje. SEO esmė ta, kad svetainė ne tik būtų „matoma“ paieškos sistemose, tačiau turėtų kuo aukštesnes pozicijas ir pagal tam tikrą raktažodį (angl. - keyword), kuris yra įvedamas paieškos lauke, paieškos sistema nukreiptų būtent į jūsų svetainę, o ne kur nors kitur.
WWW puslapio šablonas (angl. - Template) - failas, kuris apibrėžia bendrą svetainės išvaizdą. Jame yra visa svetainės dizaino informacija, pavyzdžiui, svetainėje esantys sąrašai, pasirinktiniai puslapiai ir panašiai.
Be abejo, rinkoje egzistuoja nemokamos turinio valdymo sistemos. Jos paprastai yra modulinės, o tai reiškia, kad sistemą galima „sulipdyti“ iš kelių atskirų laisvai platinamų modulių, taigi, pavyzdžiui, tokiu būdu susikuriant tikrą elektroninę parduotuvę.
Ne veltui paminėjau nemokamas – esmė ta, kad (o ir pati biznio logika diktuoja), už aukščiau minėtą kainą paslaugų teikėjai naudoja būtent jas. Aš pats asmeniškai esu atlikęs trumpą rinkos žvalgybą ir išsiaiškinau šį faktą. Kai kurie paslaugų teikėjai yra susikūrę savo firmines turinio valdymo sistemėles, kurias naudoja kaip bazę, kurios pagrindu bus arba yra kuriamos svetainės ar elektroninės parduotuvės. Šiuo atveju tikrai nesiryžtu kalbėti nei apie tų sistemų tobulumą, nei apie jų efektyvumą - tai jau atskira tema.
Apsistosiu ties nemokamomis turinio valdymo sistemomis, kurios naudojamos kaip pagrindas projektuojant pigias svetaines ar elektronines parduotuves.
Dabar pati įdomiausia vieta (bent jau man): norėčiau trumpai supažindinti su svetainės kūrimo procesais.
Taigi, nuo pradžių: radau skelbimą (tikslias tinklalapių nuorodas turiu, tačiau dėl objektyvių priežasčių jų nurodyti čia negaliu), kuriame sakoma, kad internetinė svetainė su talpinimu kainuos vos 500 Lt., o elektroninė parduotuvė – vos 900 Lt.
Tame pačiame skelbime (svetainės gamybos atveju) yra nurodoma, kad į tą pačią kainą įeina:
1. Svetainės pateikimas keliomis kalbomis;
2. Pasirinktas internetinės svetainės dizainas;
3. SEO darbai;
4. Pastovi svetainės priežiūra ir palaikymas;
5. Svetainės talpinimas metams;
6. Ir visos kitos standartinės turinio valdymo galimybės (naujienų modulis, reklaminių skydelių modulis, nuotraukų galerijos modulis) ir taip toliau.
Viskas čia gerai ir gražu, o svarbiausia – pigu!
Aš asmeniškai jau daugiau nei metus naudoju vieną laisvai prieinamą ir nemokamą sistemą iš šiuo metu pasaulyje populiariausių ir gerai žinomų TVS, ją išmanau kaip savo penkis pirštus. Jos pagrindu esu sukūręs nemažai svetainių, tad tikrai žinau šį procesą ir orientuojuosi kainose. Taigi, gavęs užsakymą sukurti įmonės svetainę pagal duotas kliento sąlygas (paprasta įmonės firminė svetainė su standartinėmis savybėmis ir su unikaliu dizainu) ir pagal tą paslaugų sąrašą, kurios yra išvardintas aukščiau, išvardinsiu veiksmų seką, kai užduotis yra aiški.
Tarkim, aš jau turiu iš anksto pasiruošęs sukonfigūruotą WWW serverį, pasidaręs keletą svetainės dizaino šablonų ir visa kita. Sukuriu atskirą katalogą, kuris bus skirtas kliento svetainei talpinti ir kuri dirbs vietiniu režimu (angl. - localhost), , atlieku kitus pasiruošimo darbus. Sakykim, pasiruošimo darbams sugaišau apie 1 valandą. Aiškumo dėlei kiekvieną etapą suskirstysiu laiko sąnaudomis, kad būtų aišku, kiek kainuos mano darbo valanda. Noriu pabrėžti, kad čia projektuoju situaciją, lyg būčiau fizinis, o ne juridinis tokį internetinį puslapį kuriantis asmuo, nes taip bus aiškiau suvokti skirtingas pajamas tarp skirtingų ūkio subjektų, kai kalbame apie 500 Lt vertės užsakymą.
Einame toliau. Suderinu galutinį svetainės dizainą su užsakovu. Tai gali trukti vos vieną valandą, o kitą sykį šis reikalas gali užsitęsti net iki savaites. Sakykim, kad dizainas suderintas per vieną valandą. Faktas tas, kad aš tikrai neturiu iš anksto pasiruošęs būtent tokio dizaino šablono, pagal kurį man reiks daryti svetainę, vadinasi, man pačiam jį reiks pasigaminti. O čia ir prasideda visas techninis „grožis“. Labai nenoriu gilintis į šablono gamybos detales, tačiau trumpai pasakysiu, kad šis procesas nėra labai jau lengvas ir greitas jau vien todėl, kad tokį šabloną reiktų gamintis tokiu būdu, kad jis atitiktų tos mūsų naudojamos nemokamos turinio valdymo sistemos techninius reikalavimus. O tai reiškia, kad reiktų susikurti tam tikrą bylų struktūrą, kuriose būtų įrašytos tam tikros programinės komandos, kad turinio valdymo sistema „suprastų“ tą naujai pasigamintą šabloną. Maža to – šį šabloną reikės dar „pritempti“ prie turinio valdymo sistemos – sujungti programiškai.
Vadinasi, gali tekti programuoti, pavyzdžiui, su PHP ir/arba „JavaScript“ ir rašyti komandas žymėjimo, meta ir struktūrinėmis kalbomis: CSS, HTML, XML. Noriu pabrėžti, kad tai galioja tuo atveju, jei kuriamas naujas, unikalus šablonas, tačiau galima naudoti ir nemokamus – kažkieno jau pagamintus, tačiau tai vis tiek užims daug laiko „pritraukiant“ prie esančios turinio valdymo sistemos su CSS kalba. Turint kažkieno kito pagamintą šabloną, jį reiks atitinkamai paruošti, t.y. išmesti visokius „GNU“ įrašus, gerai apgalvoti ir įrašyti savo raktažodžius (SEO), įrašyti autorinių teisių apsaugas ir pan. Žodžiu, kad ir turint kažkieno kito pagamintą šabloną, vis tiek teks jį adaptuoti prie esančios turinio valdymo sistemos pagal kliento poreikius. Sakykim, jei viskas sklandžiai ėjosi, sugaišom 2 dienas vien tik šablono gamybai, dirbdami po 8 valandas per dieną.
Einam toliau. Jau turint savo pasigamintą dizaino šabloną, kurio gamybai su pasiruošimo darbais sugaišta 2 dienos ir 1 valanda (žr. aukščiau), galima pereiti prie kitų etapų:
1. Duomenų bazės sukūrimo darbai – 1 val.;
2. Turinio valdymo sistemos diegimo darbai su visais reikalingais nustatymais – 2 val.;
3. Testavimo darbai – 1 val.;
4. Dizaino šablono diegimas ir „tampymas“ prie turinio valdymo sistemos su testavimais pagal kliento pageidavimą – nuo 1 val. iki 2 dienų. Imam vidurkį: 1 diena.
5. Turinio valdymo sistemos paruošimas eksploatacijai (pačios sistemos ir svetainės sulietuvinimas, reikalingų modulių diegimas ir testavimas, modulių paruošimas darbui pagal šabloną, t.y. meniu punktų išdėstymas ir pan.) – 1 diena.
6. Kliento informacijos užpildymas turinio valdymo sistemoje (teksto, grafikos įvedimas ir korektūra ir raktažodžių įvedimas) – 1 diena.
7. SEO dabai (registracija paieškos sistemose, „sitemap.xml“ gamyba ir kt.) – 5 val.
8. Kiti smulkūs darbai, tiesiogiai susiję su užduoties atlikimu – 8 val.
9. Nenumatyti atvejai (serverio problemos, kažkas nesigauna taip, kaip norisi ir kiti žmogiškieji faktoriai) – 1 diena.
Viską susumavus, mes jau turime: 8 dienas ir 2 valandas (66 valandos). Atliekame skaičiavimus:
500 Lt. / 66 h = 7,58. Vadinasi, mano darbo valanda kainavo 7,58 Lt.
Darbų atlikimo laikas yra suapvalintas iki valandų, kad skaičiuoti būtų patogiau. Tačiau, bendrai paėmus, visas šis išskaidytas darbų laikas yra realus, t.y. per tiek laiko yra sukuriama paprasta, tačiau kokybiška ir visiškai funkcionuojanti dvikalbė svetainė su nemokama ir laisvai platinama turinio valdymo sistema, pagal daugiau ar mažiau sudėtingesnį užsakovo dizainą ir tai tik tada, jeigu atlikėjas yra pakankamai gerai perpratęs vienokią ar kitokią jo naudojamą turinio valdymo sistemos vidinį mechanizmą. Taigi, šiuo atveju, jei viskas sklandžiai sekėsi, mes turime svetainę su turinio valdymo sistema, kuri buvo sukurta per 8 dienas.
Pabrėžiu: į laiko sąnaudas dar neįtraukiau atvejų, kai proceso metu vyksta derinimai su klientu dėl visokių šriftų stiliaus, logotipo vietos ir panašiai – šis procesas paprastai neišvengiamas, o tai laiko resursai. Tad šį faktą reiktų turėti mintyje.
Taigi, grįžtam prie pinigų. Kaip matome, atlikto darbo valandinis įkainis sudaro viso labo tik 7,58 Lt.
Noriu atkreipti dėmesį, kad čia pateikti skaičiavimai yra tokie, jei užsakovas sumokėtų privačiam asmeniui už padarytą darbą grynaisiais, t.y. be jokių mokesčių!
Tarkim, jei pagal šituos skaičiavimus privatus asmuo turėtų keturis panašius užsakymus iš eilės (o tai nelabai realu šiuo sunkmečiu), vadinasi, jis per mėnesį teuždirbtų daugmaž iki 2000 litų. Tačiau čia kalbame ne apie fizinį asmenį, o apie įmonę, kuri skelbiasi galinti sukurti svetainę su turinio valdymo sistema už tokią pačią sumą, t.y. – vos už 500 Lt.! O ką jau kalbėti apie elektroninę parduotuvę, tekainuojančią vos 900 Lt? Žinoma, elektroninei parduotuvei yra taikomi kiek griežtesni reikalavimai, kurie susiję su apsaugomis, naudojamomis elektroninėje bankininkystėje ir panašiai, o visa tai reikalauja žymiai didesnių darbo resursų, kurie atitinkamai ir brangiau kainuoja. Tik šiuo atveju ši nurodyta kainos proporcija (400 Lt skirtumas) yra mažų mažiausiai neadekvati. Beje, aš sąmoningai į skaičiavimus dar neįtraukiau internetinės svetainės talpinimo metams jų serveryje kartu su el. pašto dėžutėmis, bei pastovios svetainės priežiūros ir palaikymo paslaugas (o buvo minėta, kad ir šitos paslaugos taip pat įeina į tą pačią kainą)! Juk tai - papildomi resursai, kurie kainuoja. Ir visa tai už 500 Lt? Sakykim. Tai jeigu kalbame apie juridinį asmenį, vadinasi, kalbame ir apie mokesčius bei kitus kaštus. Tai kas lieka? Aš manau, kad žodžio „lieka“ išvis čia nereikėtų vartoti.
Gerbiamieji, pagaliau mes jau prieiname prie išvados. O ji labai paprasta: TAIP, svetainę kartu su turinio valdymo sistema sukurti už 500 litų galima. Tik lieka dar vienas klausimas- kieno sąskaita? Labai kantraus kliento, laukiančio mėnesį, ar įmonės darbuotojo (programuotojo), dirbančio vos už 1500 litų per mėnesį po 16 valandų, ar pačios įmonės? Drįstu teigti, kad visų trijų.
Bandau įsivaizduoti tokią situaciją, kai, tarkim, įmonė apsiima sukurti tokių pat, tik dešimt svetainių už 500 litų. Ir visos jos turėtų būti galutinai padarytos per mėnesį. Taip jau susiklostė situacija rinkoje, kad paprastutei, skoningai ir gerai veikiančiai svetainei kartu su turinio valdymo sistema sukurti tereikia apie 2 savaičių. Na, gerai, sakykim, visi dešimt užsakovų lauktų vieną mėnesį. O dar nereikia pamiršti, kad įmonė yra įsipareigojusi suteikti palaikymą toms pačioms svetainėms. Čia viskas gerai, tačiau vėlgi nereikia pamiršti, kad ta įmonė jau seniai vykdo ir ankstesnių savo klientų svetainių priežiūrą. Pamenate, pradžioje ne veltui minėjau, kad šių paslaugų procesas yra nenutrūkstantis ir nuolatinis. O kiekvienas užsakovas yra pretenzingas ir reiklus – kiekvienas nori būti pirmas ir kiekvienam reikia „čia“ ir „dabar“. O kas vykdo tą priežiūrą? Atsakymas: tie patys darbuotojai. Taigi dabar klausimas būtų toks: kokiu reikia būti „monstru“, kad sugebėtum užtikrinti senesnių klientų svetainių priežiūrą ir dar užsiimti naujų svetainių gamyba, tuo pačiu metu įsipareigoti vykdyti nuolatinę priežiūrą naujiems klientams ir visa tai už 500 litų vienai svetainei?
Nepaminėjau dar vieno labai svarbaus dalyko: kokybė. Man tiesiog labai įdomu, koks tada turėtų būti kokybės koeficientas? Už tuos pačius 500 litų? Kiek įmonėje turėtų dirbti programuotojų, WWW dizainerių ir techninės priežiūros specialistų, ir kiek jie turėtų uždirbti? O juk nuo tų 500 litų reikia dar sumokėti mokesčius …
Gerbiamieji, nežinau, kaip tai atrodo jums, tačiau man čia kai kas „nesusiriša“.
Žilvinas Janavičius
IT/SEO specialistas