Šį rudenį (spalio 7-11 d.) Visaginas jau trečią kartą pakvies į tarptautinį monospektaklių festivalį „Atspindys“. Festivalio direktorės (idėjos generatorės, pradininkės, organizatorės) Marijos Tananos teigimu, šis renginys nuo pat atsiradimo tapo Visagino vizitine kortele, taigi dėl jo tęstinumo nebuvo kilusi net dvejonė.
Per dvejus metus, be pačių šeimininkų, kamerinio žanro festivalyje jau pabuvojo Lenkijos, Estijos, Bulgarijos, Rusijos atstovai. Pernai sulaukta net Kamerūno princo Felikso Kamos, tapusio tikra renginio sensacija. Ne tik Visagine, bet ir Kauno kameriniame teatre egzotiškasis svečias rodė savo sukurtą monodramą „Kur geriau?“
Teisybės dėlei reikia pripažinti, kad Kamerūne tų princų (ir ne po vieną) turi kiekviena gentis, o kiek tų genčių - eik ir suskaičiuok! - (gal 200-300?). Tačiau festivalio svečias išsilavinimą gavęs ne gimtosiose džiunglėse, o Prancūzijos universitete. Be gimtosios ir prancūzų kalbos, moka dar vokiškai ir angliškai. Su savo monospektakliu keliauja po visą pasaulį, siūlydamas žiūrovams pasvarstyti asmeninę jo dilemą, tapusią aktualią vis sparčiau globalizuojamame pasaulyje. Taigi, kur geriau: gimtajame genties kaimelyje tarp saviškių ar Europos megapolyje, kur individas dingsta kaip asmenybė.
Trečiojo „Atspindžio“ pažiba M.Tanana linkusi laikyti Glorijos Contreras (Meksika) baleto studiją, parengusią festivaliui kelias vieno veiksmo miniatiūras, kurias pamatys ne tik Visagino, bet ir Vilniaus žiūrovai (Lietuvos rusų dramos teatre). Pasufleruosime baleto gurmanams, kad G.Contreras - garsiojo Žoržo Bolončino mokinė. Su meksikiečių trupe į Vilnių atvyksta ir baleto legendos Alisijos Alonso paskutinis partneris Jorge Vega.
Visaginiečių džiaugsmui, trečiajame „Atspindyje“ jie vėl pamatys savo pernykštį favoritą Viačeslavą Čubenką ir jo nepamirštamą „Kysią“, sukurtą pagal Vladimiro Kunino romaną. V.Kuniną išgarsino pagal kitą jo kūrinį sukurtas filmas „Intermergaitės“, kuriame nedidelį vaidmenuką spalvingai suvaidino ir lietuvaitė Ingeborga Dapkūnaitė. Pernykštė publika V.Čubenkai plojo 20 minučių!
Rusų autorius su „Kysia“ jau apkeliavęs daugybę tarptautinių festivalių, surinkęs gausybę prizų. Rečiausias atvejis, kai tobulai sutampa vieningas žiūrovų entuziazmas ir priekabus profesionalų vertinimas.
Viena kritikė, beje, pripažino, kad spektaklis daug geresnis nei išpopuliarėjęs romanas.
Ilina Čorevska iš Makedonijos parodys Žaklin Bassaneli monopjesę „Antigonės“. Šią naktį aš turiu būti drąsi“. Parafrazė antikinės
Sofoklio tragedijos motyvais leidžia prisiliesti prie dabartinės Balkanų situacijos, patyrinėti amžiną konfliktą tarp asmeninės pareigos ir patriotinės.
Laukiama dviejų spektaklių iš Baltarusijos - Vasilijaus Galeco „Ufonauto“ ir Olego Čečenevo „Mėlyno autobuso“. Pastarasis - paskutinis Jaroslavo Stelmacho kūrinys. Jį parašęs autorius... sudegė mėlyname automobilyje. Lidija Vovkun iš Ukrainos parodys Viljamso Liuso biografinę dramą „Emili“ - apie garsią amerikiečių poetę Emily Dickinson (1891-1978), kurios gyvenimo istoriją lietuvių scenoje yra interpretavusios Vaiva Mainelytė ir Nijolė Gelžinytė.
Anglas Peteris Tate'as, buvęs karališkojo teatro aktorius, atveža autorinį monospektaklį „Vienišas“ - apie gyvenimo dugne atsidūrusio žmogaus vienatvę. Spektaklis vyks anglų kalba. Nemokantiems į pagalbą ateis programėlės su trumpu vyksmo turiniu. Užtat Marselio Marso mokinys mimas Bobas Dantonelis (Prancūzija), kurio pantomimos spektakliui „MIM'ose“ teks garbė uždaryti festivalį, bus suprantamas visiems.
Belieka pridurti, kad Lietuvai atstovaus dramos aktorė Adrija Čepaitė su Unės Medutytės „Moterim po lempa“ ir Kauno muzikinio teatro solistė Sabina Martinaitytė - su Boriso Kiseliovo monoopera „Nepažįstamosios laiškas“ (libretą Stefano Zweigo motyvais parašė pernykščių „Atspindžių“ laureatė Birutė Mar).
Spektaklius vertins, gausybę įsteigtų prizų skirstys tarptautinė ekspertų komisija iš Slovakijos, Vokietijos, Ukrainos ir Lietuvos.
Audronė Jablonskienė