"Darbietė" pažymi, kad nors yra numatytos bausmės už žmogaus sveikatos sutrikdymą, prekybą žmonėmis, siekiant įgyti nukentėjusiojo organą, bet nemaža dalis galimų prekybos organais, audiniais ir ląstelėmis atvejų į Baudžiamojo kodekso (BK) rėmus nepatenka, kaip ir prekyba lytinėmis ląstelėmis, skirtomis dirbtiniam apvaisinimui, arba embrionu.
D.Mikutienė į BK siūlo įrašyti, kad prekyba žmogaus organais, audiniais, ląstelėmis arba embrionais ar kitoks neteisėtas jų įgijimas ar perleidimas už atlygį, jeigu nėra prekybos žmonėmis požymių, užtrauktų baudą, laisvės apribojimą ar laisvės atėmimą nuo vienerių iki šešerių metų. Veikiant organizuotoje grupėje grėstų 2-10 metų nelaisvės bausmė.
Taip pat parlamentarė siūlo nustatyti, kad gydytojas, padaręs dirbtinį apvaisinimą, jeigu dirbtiniam apvaisinimui buvo panaudotas pirktas arba už kitą atlygį įgytas žmogaus embrionas arba lytinė ląstelė, arba transplantacija ar dirbtinis apvaisinimas buvo padaryta ne sveikatos priežiūros įstaigoje, turinčioje teisę tai atlikti, būtų baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba laisvės atėmimu iki trejų metų. Jei gydytojas minėtas procedūras atliktų neturėdamas tam teisės, jam grėstų iki 5 metų nelaisvės.
Parlamentarė pažymi, kad BK nėra numatyta atsakomybė už prekybą žmogaus organais ir audiniais. Pasak jos, tokios atsakomybės nebuvimas skatina neatsakingus asmenis viešai skleisti informaciją apie parduodamus organus, visuomenėje formuotis nuomonei ir nepagrįstiems įtarinėjimams apie tariamai egzistuojančią "organų juodąją rinką", kriminalinę donorystę ir transplantaciją, kelti kaltinimus asmeninės naudos turėjimu mirusiųjų artimiesiems, davusiems sutikimą paaukoti mirusiojo organus.
"Šios situacijos įkaitais tampa sergantys pacientai, kurių sveikatai ir gyvybei iškyla realus pavojus, nes mažėja potencialių organų ir audinių donorų. Dalis visuomenės jaučiasi nesaugi, abejoja donorystės prasmingumu, valstybinių institucijų, atsakingų už organų ir audinių transplantaciją, patikimumu ir valstybės gebėjimais garantuoti visuomenės bei valstybės interesus", - parlamentarė rašo pataisos aiškinamajame rašte.
Ji pažymi, kad be numatytos atsakomybės valstybinės institucijos negali pradėti vykdyti tyrimo ir baudžiamojo persekiojimo, kadangi nėra nusikaltimo sudėties ir nenumatyta atsakomybė už prekybą žmogaus organais, audiniais ir ląstelėmis arba embrionu, nėra numatytos sankcijos ir už neteisėtą transplantaciją arba neteisėtą dirbtinį apvaisinimą.