Metai iš metų diskutuojama apie tai, kad Lietuvos automobilių parkas yra vienas seniausių iš visų Europos Sąjungos šalių. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, 2018 metais daugiau kaip pusė privalomai techninei apžiūrai pristatytų transporto priemonių buvo pagamintos prieš 15 ar daugiau metų (51,37 proc. – aut. past.).

Automobilių turgus  (nuotr. Fotodiena.lt)

Automobilių turgus (nuotr. Fotodiena.lt)

Kaupiama statistika yra negailestinga. Net 30,35 proc. automobilių, kurie pernai vairuotojų pristatyti techninei apžiūrai buvo pagaminti iki 2001-ųjų (senesni nei 17 metų). Palyginimui su šiuo skaičiumi, tik 3 iš 10 tūkst. automobilių buvo pagaminti 2018 metais. Tik beveik 2 iš 1000 buvo pagaminti 2017 metais.

Įprastai automobilio amžiaus klausimas tampa itin aktualus dviem atvejais. Pirma, kai įvyksta eismo nelaimė ir esama tragiškų pasekmių. Tada po laiko įvertinama transporto būklė – sudilusios konstrukcijos, neefektyvios automobilio valdymo ir saugumo sistemos. Antra – kai nuolat gendanti transporto priemonė vis dažniau pradeda tuštinti automobilių savininkų kišenes dėl vienas po kito sekančių remonto darbų.

REKLAMA

„Transeksta“ statistika liudija, kad vos 5-6 metų senumo automobiliai vidutiniškai turi po daugiau nei vieną „didelį trūkumą“. Jų kiekį atspindinti kreivė tolygiai didėja iki maždaug 20 metų amžiaus ir pasiekia 4,5 „didelių trūkumų“ ribą, o tuomet „stabilizuojasi“. Ką tuomet reikėtų kalbėti apie 25-30 metų senumo automobilius, kurių Lietuvos keliuose važinėja dešimtimis tūkstančių? Tokių transporto priemonių vien 2018-siais techninės apžiūros centruose visoje Lietuvoje buvo patikrinta net 31 584.

Anot „Transeksta“ atstovų, panašios tendencijos išlieka ir 2019-siais, tačiau galutiniai skaičiai bus aiškūs metų pabaigoje. Šiuo metu stebimas lėtas automobilių parko atsinaujinimas, o proveržio galima laukti nebent priėmus įstatymų pakeitimus dėl Lietuvoje eksploatuojamų itin taršių automobilių.

Dažniausi pasitaikantys gedimai

Prieš įvertinant 25 metų ir senesnių automobilių eksploatacijos niuansus Lietuvos keliuose, siūlome sužinoti, kokie gedimai dažniausia yra fiksuojami tokioms transporto priemonėms.

Pernai techninė apžiūra buvo atlikta 31 584 automobiliams, kurių amžius siekė net 25-30 metų. Net 3976 transporto priemonėms buvo nustatytas pernelyg didelis lanksto, lankstinės jungties elementų sudilimas (klibėjimas lankstinėje jungtyje).

Antras dažniausia pasitaikęs trūkumas per techninę apžiūrą buvo skleidžiamos šviesos srauto (spindulio) pokrypio neatitikimas nustatytiems reikalavimams (3433 atvejai).

Toliau sekė problemos dėl įvairių skysčių nuotėkio (2679 atvejai), išmetimo vamzdžio ir duslintuvo problemos. Užfiksuoti net 2503 atvejai, kai išmetimo sistema buvo nesaugi, nepatikimai pritvirtinta arba nesandari.

REKLAMA

Net 2177 atvejais neveikė arba netinkamai veikė stabdžių sistema (vieno iš ratų stabdymo jėga nesiekia 70 proc. kito ant tos pačios ašies sumontuoto rato didžiausios stabdymo jėgos. Jeigu stabdžiai tikrinami kelyje, transporto priemonė pernelyg nukrypsta nuo tiesios linijos). Dar 1883 atvejais buvo nustatytas mažesnis kaip 16 proc. stovėjimo stabdžių stabdymo efektyvumas.

Į svarbiausius klausimus apie Lietuvoje iki šiol eksploatuojamus 25 metų ir senesnius automobilius portalui tv3.lt yra atsakęs „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas.

Ko gali tikėtis asmuo, įsigijęs 25-30 metų amžiaus automobilį?

Itin seną vidutinį Lietuvoje eksploatuojamų automobilių amžių dauguma atvejų lemia tai, kad mūsų šaltyje nėra jokios transporto parko formavimo politikos: nei ribojimų įvežti senas, abejotinos techninės būklės, taršias mašinas, nei skatinimo įsigyti naujesnes, saugesnes ir mažiau teršiančias aplinką.

Važiuojantį (tegu ir su dviženkliu techninių trūkumų ir problemų skaičiumi) automobilį galima įsigyti išleidus gerokai mažiau nei vieną minimalią algą. Trečdalis praėjusiais metais į techninės apžiūros stotis atvažiavusių automobilių buvo pagaminti iki 2001-ųjų.

Pigesnės galimybės važinėti nuosavu automobiliu ko gero nėra nei vienoje kitoje Europos valstybėje. Tačiau tuo „geros“ žinios iš esmės baigiasi. Metams bėgant automobilio vertė todėl ir krinta, nes agregatai bei mechanizmai dėvisi, netenka dalies funkcionalumo, remonto poreikis ir rizika sustoti nepasiekus kelionės tikslo – auga.

REKLAMA

Techninės apžiūros statistinių duomenų analizė liudija egzistuojant techninių trūkumų ir automobilių amžiaus koreliaciją: 5-6 eksploatacijos metais įvairių techninių problemų kiekį atspindinti kreivė šauna į viršų ir savo piką pasiekia maždaug mašinos gyvavimo 12 metais.

Kaip tik tada jos atkeliauja į Lietuvą. T. y. mūsų šalies transporto parkas papildomas technika, kurios eksploatavimo resursas būna pasibaigęs arba artėjantis prie pabaigos. Tada mašinos agregatų būklė tampa tokia, kad svarbiausioms sistemoms – stabdžiams, vairavimo mechanizmui, ratams ir važiuoklei, varikliui ir transmisijai būtina nuolatinė priežiūra.

Teoriškai užtikrinti gerą automobilio „sveikatą“ galima net tada, kai jis sulaukia 20 metų, tačiau investicijos į tokį ratuotą turtą paprastai laikomos neracionaliomis – palaikyti techninę būklę „neapsimoka“ dėl menkos išliekamosios vertės. Kaip taisyklė – mažaverčiai automobiliai dažniausiai remontuojami naudojant iš mašinų sąvartynų gaunamomis detalėmis. Jei apynaujam, 10 000 eurų kainuojančiam, automobiliui pakeisti susidėvėjusių detalių už pvz. 500 eurų laikoma „normaliu“ dalyku, tai analogišką sumą išleisti 300 eurų kainuojančiai mašinai – „kvaila“. Būtent tada prasideda gudravimai, kai techninės problemos ne sprendžiamos, o maskuojamos.

Kokie automobilio elementai po 25-30 eksploatacijos metų yra dažniausiai gendantys?

„Transeksta“ statistika liudija, kad 5-6 metų senumo automobiliai vidutiniškai turi po 1,6 „didelį trūkumą“. Jų kiekį atspindinti kreivė tolygiai didėja iki maždaug 20 metų senumo ir pasiekia 4,5 „didelių trūkumų“ ribą, o tuomet „stabilizuojasi“.

REKLAMA

Tačiau specialistai pabrėžia, kad automobiliui perkopus 10 metų amžiaus ribą agregatų būklė tampa tokia, kad svarbiausioms sistemoms – stabdžiams, vairavimo mechanizmui, ratams ir važiuoklei, varikliui ir transmisijai būtina nuolatinė priežiūra. Vidutinis Lietuvos keliais zujančių mašinų amžius tik šiek tiek mažesnis nei 15 metų, o tokie automobiliai, net ir sėkmingai praėję techninę apžiūra, intensyviai eksploatuojant „geri“ būna maždaug pusę metų.

Vienas svarbiausių dalykų, sulig kiekvienais automobilio eksploatacijos metais tampančių vis didesne problema – korozija. Auksarankiai meistrai gali sutaisyti beveik visus automobilio mechaninius arba funkcinius gedimus išskyrus vieną – panaikinti kėbulą ėdančias rūdis. Maždaug 60 proc. automobilio svorio sudarančių medžiagų gamyboje rūdija.

Skiriasi tik laikas, per kurį mašina praranda ne tik prekinę išvaizdą, pradeda gesti, bet ir tampa pavojinga visiems eismo dalyviams, vien dėl kintančių laikančiųjų kėbulo konstrukcijų savybių. Kai kurių servisų atstovai, teigia, esą net iki 90 proc. elektronikos defektų priežastimi būna korozija.

tai
2019-09-15 14:38:54
naujai uz 500 dpf ir egr susitvarkai......senai uz 300 suteiki galimybe 5 metus be remonto lekti
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
tai 2019-09-15 19:29:39
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
niekuom!!!!!Perki uz 1000 ir 300 pilnai uztenka paruosti 5 metu vaziavimui be remonto......dabar skaaiciuojam kiek sutaupom-signalizacija,kasko,egr,dpf,-jau sena stovi veltui su visu remontu.....po metu sena jau eina i pliusa....nauja jau 5000 minus,dar ibrezimai.......   ATSAKYTI
Dima 2019-09-15 15:20:14
Pranešti apie netinkamą komentarą
-3
Viskas, perku tik naujus automobilius, turejau tiek bedu su senu, kad geriau nereikia   ATSAKYTI
Kiesa 2019-09-15 15:19:05
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Viskas istatymais sutvarkoma, tik nenori musiskiai   ATSAKYTI
Tomas 2019-09-15 15:17:43
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
As tai vaziuoju pirkti su draugeliu, kuris servise dirba   ATSAKYTI
Gera masina 2019-09-15 15:17:37
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Nu nieko ateis ir i Lietuva civilizacija   ATSAKYTI
Albinas 2019-09-15 15:16:23
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Nera tokio istatymo   ATSAKYTI
valentinas 2019-09-15 15:16:10
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Seima gi yra priemes istatyma, kad bausti tokius, kurie sukciauja   ATSAKYTI
Josvydas 2019-09-15 15:15:27
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Geriau pirkti is Vokietijos, bus pigiau ir geriau, patikimiau   ATSAKYTI
Rimutis 2019-09-15 15:15:07
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Noreciau kad butu istatymas kuris draustu slepti bedas   ATSAKYTI
Vasia 2019-09-15 15:14:22
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Nu geriau pirkti is salono   ATSAKYTI
Ismanas 2019-09-15 15:14:06
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
bausti tokius, kurie apgaudineja, dabar suk galva gera nusipirkai ar ne   ATSAKYTI
Gaidziai 2019-09-15 15:13:06
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Mane tai uzknisa kad ridas atsukineja o vaidina kad nedaug nuvaziavo   ATSAKYTI
aurimas 2019-09-15 15:12:41
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
LT neimanoma nusipirkti gero naudoto automobilio, visi slepia viska   ATSAKYTI
pasipiktines 2019-09-15 15:11:45
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Nesamone, LT visi apgavikai nori pasipelnyti ir apgauti    ATSAKYTI
Arturas 2019-09-15 15:11:23
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
O koks skirtumas kas ji paziures - senas yra senas, bedos gali islysti bet kada   ATSAKYTI
Istorija 2019-09-15 15:10:26
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Kur tu gausi ta istorija loche tu, Lietuvoje visi garaziukuose taiso   ATSAKYTI
Vycka 2019-09-15 15:10:01
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Reikia prasyti remonto istorijos, nepereku jei nematau kas buvo masinai   ATSAKYTI
Audrius 2019-09-15 15:09:02
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Reikia vezti tikrinti, kelti ant duobes ir tada bus gerai   ATSAKYTI
Minde 2019-09-15 15:08:40
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
As tai perku tik is serviso patikrinas masinas ir niekada neturejau problemu   ATSAKYTI
Expertas 2019-09-15 15:07:45
Pranešti apie netinkamą komentarą
-3
Nu tai kad neimanoma nupirkti sena ir gera, reikia proto tureti   ATSAKYTI

Top Video

Tiesioginio eterio įrašas atskleidė vagystę: kuriozas tapo sensacija
DABAR RODOMA
Tiesioginio eterio įrašas atskleidė vagystę: kuriozas tapo sensacija
DABAR RODOMA
Dėl gyvūno pikantiško poelgio modeliui teko raudonuoti
DABAR RODOMA
Moteris palikusi atvirus automobilio langus labai greitai to pasigailėjo
DABAR RODOMA
Darbuotojai užfiksavo poros akimirką restorane: visi internautai ėmė jų ieškoti
DABAR RODOMA
Pamačius šalia važiavusį automobilį išsitraukė kamerą: to dar nebuvo regėję
DABAR RODOMA
Keistos išvaizdos žuvis sukėlė sąmyšį: atrodo, kaip su žmogaus veidu
DABAR RODOMA
Venckienės palaikymo mitingo dalyvė: aš buvau pas Neringą kameroje
DABAR RODOMA
Šokiruojantis įrašas: policija elektra kratė vyrą, kurio rankose – vienerių metų vaikas
DABAR RODOMA
Vyras renka žmonių nagus: nepatikėsite, kam juos naudoja
DABAR RODOMA
Šuo tapo sensacija – šeimininkui moka pasakyti žodžiais, ko nori
REKLAMA
Pinigai (Fotobankas)
Į neįvykusį koncertą bilietus įsigijęs vyras pasijuto neviltyje. Panoręs susigrąžinti sumokėtus pinigus jis tikino buvęs priverstas eiti kone kryžiaus žygius. „Rugsėjo 12 ...
Poliklinikoje (nuotr. stop kadras)
Vilnietis Jonas (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi, – aut. past.) ne juokais pasipiktino, sužinojęs, kad jam reikalingos akių gydytojo konsultacijos laukti ...
ŽIV testas (nuotr. stop kadras)
Seksas be prezervatyvo ir atsisakymas gydytis išgirdus diagnozę. Tai – pagrindinės priežastys, dėl kurių Lietuvoje daugėja ŽIV atvejų. Ypač tarp vyrų, turinčių santykių su ...
Eurai (nuotr. Fotodiena.lt)
Daliai bankų toliau perkeliant grynųjų pinigų operacijas iš skyrių į savitarnos erdves, kredito įstaigų atstovai padėtį aiškina ir kintančiais klientų poreikiais.  ...
Leonidas Brežnevas (nuotr. wikipedia.org)
Leonidas Brežnevas buvo žmogus, ilgiausiai valdęs Sovietų Sąjungą, asmuo, apie kurį buvo sukurta daugiausiai anekdotų ir tas, kurio antakiai ir pomėgis bučiuoti politinius ...
REKLAMA

TELEVIZIJA

TVPlay
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų