Vakar iš Zagrebo muzikos bienalės sugrįžo lietuvių muzikos „desantas“ – balandžio 21 dieną didžiausiame Kroatijos muzikos festivalyje įvyko „Gaidos“ festivalio ansamblio koncertas.
Lietuvių ir kitų pasaulio kompozitorių šiuolaikinę muziką pristatantis „Gaida Ensemble“ surengė solinį koncertą, kuriame skambėjo Mariaus Baranausko, Ryčio Mažulio, Šarūno Nako ir Ramintos Šerkšnytės kūriniai bei kroatų autoriaus Krešimiro Seletkovičiaus naujo opuso premjera.
Zagrebo muzikos bienalė – tai nuo 1961 metų rengiamas vienas reikšmingiausių šiuolaikinės muzikos festivalių visoje Rytų ir Centrinėje Europoje. Jo svarbą Kroatijos kultūriniame gyvenime liudija tai, jog festivalį globoja šalies prezidentas Stjepan Mesič, kultūros ministras Božo Biškupič ir Zagrebo miesto meras Milan Bandič. Šį festivalį solidžiai finansuoja Kroatijos kultūros ministrerija, Zagrebo savivaldybė ir nemažai privačių kompanijų. Dešimt dienų besitęsiančiame festivalyje kas vakarą vyksta po keletą įvairių renginių – nuo kamerinės ir simfoninės muzikos koncertų iki muzikinio teatro, operos spektaklių bei elektronikos, multimedijos projektų, džiazo ar net roko muzikos renginių.
Dalyvavimas tokiame prestižiniame festivalyje lietuvių muzikai buvo rimtas išbandymas, todėl ypač malonu, kad „Gaida Ensemble“ pasirodymas buvo ypač šiltai sutiktas Zagrebo publikos. Mūsų ansamblio koncertas vyko garsiajame Mimaros muziejuje, gausiai susirinkę ir visą salę užpildę klausytojai jau po pirmojo atlikto kūrinio – Mariaus Baranausko „Giesmės erdvei“ – lietuvių muzikantų grojimą įvertino entuziastingomis ovacijomis ir šūksniais bravo. Su ypatinga euforija buvo sutiktas kroato Krešimiro Seletkovičiaus kūrinys „NO Music“, kuriame autorius pateikė staigmeną klausytojams – visi vienuolika ansamblio muzikantų kūrinio pabaigoje staiga pakeitė savo instrumentus į sportinius švilpukus ir skirtingais ritmais paremtu čaižiu švilpimu sukūrė įspūdingą kulminaciją. Nors santūresnis bei monotoniškesnis Ryčio Mažulio ir Šarūno Nako kompozicijų („Canon mensurabilis“ ir „Ugnies ikona“) skambesys kiek nuramino kroatų publiką, visgi koncertą užbaigęs Ramintos Šerkšnytės kūrinio „Migdolų žydėjimas“ atlikimas vėl sukėlė audringus publikos aplodismentus ir gražiai vainikavo visą lietuvių muzikų pasirodymą.
Po koncerto Zagrebo muzikos bienalės meno vadovas Berislav Šipuš pasveikino lietuvių atlikėjus ir pabrėžė, jog tai buvo vienas geriausių koncertų šiame festivalyje, todėl ansamblį jis ketina kviesti ir į ateinantį festivalį 2011 metais, kai Zagrebo muzikos bienalė švęs 50 metų jubiliejų. Festivalio meno vadovui įspūdį padarė ne tik aukštas mūsų ansamblio grojimo lygis, bet ir lietuvių kompozitorių kūriniai. „Esu sužavėtas jūsų ansamblio muzikavimo kokybe, nuo pat pirmųjų garsų buvo juntama, jog groja aukščiausio lygio muzikantai. Tačiau taip pat didelį įspūdį paliko ir jūsų kompozitorių darbai – meistriškai sudaryta koncerto programa pademonstravo platų stilistikos spektrą, kuriame įdomiai ir savitai kuria lietuvių autoriai. Todėl jau nuo kitų metų bandysime patys su savo muzikantais atlikti lietuvių muziką ir kituose renginiuose Kroatijoje“, - sakė Zagrebo muzikos bienalės vadovas.
Ansambliui dirigavusio Roberto Šerveniko nuomone, koncerto sėkmę nulėmė ne tik stiprūs kompozitorių kūriniai ar puikūs mūsų ansamblio muzikantai (ansamblyje groja smuikininkė Rusnė Mataitytė, pianistas Jurgis Karnavičius, violončelininkas Edmundas Kulikauskas ir kiti geriausi mūsų instrumentalistai), bet ir šiltas Zagrebo publikos palaikymas. „Tokie koncertai reikšmingiausiuose muzikos festivaliuose, kaip šis, yra labai svarbūs tolesnei lietuvių muzikos sklaidai ir jos tarptautiniam pripažinimui. Žinau kaip nelengva patekti į tokius prestižinius festivalius, todėl čia nemažas vaidmuo tenka „Gaidos“ festivalio įdirbiui tarptautinėje arenoje. Tikiuosi, jog „Gaida Ensemble“ įkūrėjas ir vadovas Remigijus Merkelys savo užmegztų ryšių su užsienio festivaliais dėka ir toliau įgyvendins ne vieną panašų projektą, - sakė Robertas Šervenikas.
Per neilgą savo gyvavimo laikotarpį „Gaida Ensemble“ jau dalyvavo tokiuose prestižiniuose šiuolaikinės muzikos festivaliuose kaip „MaerzMusik“ (organizuoja „Berlyno festivaliai“, Vokietija), „Klangspuren“ (Austrija), Venecijos bienalė (Italija), „GAS / Göteborg Art Sounds“ (Švedija), „PAN Music Festival“ (Seulas, Pietų Korėja), „Melos-Ethos“ (Bratislava, Slovakija), „Linz 4020“ (Austrija) ir kt.