Vakar šventojiškiai buvo pakelti ant kojų - iš jūros kranto link grėsmingai artinosi prie Būtingės plūduro išpiltos naftos dėmė, o apie pavakarę jau buvo pradėti kranto valymo darbai, skelbia „Vakarų ekspresas“.
.
Likviduojant taršą dirbo koncerno AB "Mažeikių nafta" darbuotojai, savo pagalbą pasiūlė komunalininkai, civilinės saugos tarnybų žmonės, kiek vėliau atvažiavo ir Klaipėdos miesto bei uosto tarnybų darbuotojai. Buvo kasamas užterštas smėlis ir pilamas į maišus. AB "Mažeikių nafta" atstovo spaudai Jaceko Jano Komaro teigimu, suderinus su aplinkosaugininkais, krante buvo naudojamas ir absorbentas, tiesa, ne pats stipriausias, bei durpės.
Šventosios seniūno Eugenijaus Čilinsko teigimu, pirmas naftos dėmės liežuvis Šventąją pasiekė už senojo šiaurinio molo ir slinko Latvijos link. Vakar manyta, jog jis gali "nulaižyti" visą pakrantę iki pat Latvijos sienos, jeigu nepasikeis vėjas.
Pranešta laiku?
Specialiųjų tarnybų atstovai pranešimą, kad prie Būtingės naftos terminalo plūduro išpilta naftos, gavo ketvirtadienio naktį, po 3 valandos. Iš pradžių buvo nurodoma, esą išlieta tik apie 100 litrų.
Neoficialių šaltinių teigimu, informacija apie incidentą gauta praėjus maždaug valandai po jo. AB "Mažeikių nafta" atstovo spaudai J. J. Komaro teigimu, incidentas pastebėtas 2.28 val. Pasak jo, visoms būtinoms tarnybos apie tai pranešta laiku, nes priešingu atveju tektų mokėti dideles baudas.
Priežastys dar neskelbiamos
Naftos buvo prapilta prie Būtingės plūduro ją pumpuojant iš tanklaivio "Stena Antarctica", plaukiojančio su Kaimanų vėliava. Trečiadienio vakarą jis atgabeno iš viso 100 tūkst. t vadinamosios žalios naftos iš Primorsko.
Praėjus valandai nuo iškrovimo darbų pražios, per žarnų ir laivo manifoldų sujungimo vietą nafta pradėjo tekėti ant tanklaivio denio, o nuo jo ji pateko į jūrą. Krova buvo nedelsiant sustabdyta.
Vakar vakare konkrečios avarijos priežastys dar nebuvo skelbiamos, nes yra sudaryta komisija, turinti tirti įvykį. Galimas daiktas, apie jas bus pranešta šiandien.
Dirbo vienas vilkikas
Būtingės naftos terminalo plūdurą jūroje aptarnaujantis ir nuolatos budintis kompanijos "Smit Octo" vilkikas "Smit Sulawesi" operatyviai pastatė boninę užtvarą, kad teršalai neplistų. Vargu, ar buvo galima dar ką nors nuveikti naktį, tamsoje buvo sunku ir įžiūrėti, kur slenka dėmė. Todėl manoma, jog dalis jos galėjo būti "paleista".
Vakar rytą jūroje bangų aukštis siekė 1,5-2 metrus. Pasak specialistų, "Smit Sulawesi" boninės užtvaros aukštis - 1,5 metro, be to, jis turi visą naftos surinkimui būtiną įrangą. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos gelbėjimo laivas "Šakiai", specialiai pritaikytas naftos produktams rinkti, prie Būtingės plūduro negalėjo būti pasiųstas, nes šiuo metu yra remontuojamas. Beje, iš Klaipėdos iki plūduro jam būtų reikėję plaukti apie dvi valandas.
Žvalgė kariškiai
Lietuvos saugios laivybos administracijos Jūrų gelbėjimo koordinacinio centro viršininko Raimondo Bagdono teigimu, Būtingės terminalas pagalbos neprašė, žadėjo taršalus likviduoti savo jėgomis. Apie incidentą pranešta visoms būtinoms tarnyboms Lietuvoje, taip pat Latvijai ir Švedijai. Remiantis atliktais koordinacinio centro ir kitų institucijų specialistų skaičiavimais, nustatyta, kad naftos dėmė gali būti nešama Latvijos link.
Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento prašymu, kai gerokai prašvito, 9.30 val. į įvykio vietą išskrido Lietuvos karinių oro pajėgų sraigtasparnis Mi-8, kuriame buvo ir departamento Jūrų aplinkos apsaugos agentūros specialistas. Paaiškėjo, kad naftos dėmė yra 200 m pločio ir 5,5 km ilgio ir jau artinasi prie Šventosios.
Valymo darbai
Iki pietų taršalų likvidavimo jūroje operacija net nebuvo pradėta. "Mažeikių naftos" atstovo spaudai teigimu, valymo darbai jūroje pradėti tik apie 12.30 val. Pasak jo, iki tol, kol neatvyksta aplinkosaugos specialistai, esą negalima pradėti valymo darbų. Jie turi nuspręsti, kokios priemonės gali būti naudojamos. Kada atvyko tie specialistai, J. J. Komaras sakė nežinąs. Kadangi išpiltas nedidelis kiekis, "Mažeikių naftos" atstovo spaudai teigimu, - apie 250 kg, aplinkosaugininkai absorbento jūroje naudoti neleido.
Tačiau Jūrų aplinkos apsaugos agentūros viršininko Raimondo Šatkausko teigimu, aplinkosaugininkai nedaro jokių kliūčių, valymo darbai turi būti pradėti nedelsiant, kai tik yra tokia galimybė.
Valymo darbus žadėta baigti iki vakaro, o "Mažeikių naftos" vadovai netgi svarstė galimybę atnaujinti tanklaivio iškrovimo darbus. Tačiau gavę prognozę, kad naktį pakils dar didesnė audra, bangos būsiančios 4-7 metrų aukščio, nuspręsta saugumo sumetimais krovos darbų netęsti.