Toks staigus pokytis turėtų daugelį nustebinti, mat dar 2020 m. „Aiways“ įvairiuose leidiniuose buvo liaupsinama ir giriama. Visgi – tai buvo pirmoji elektromobilių gamintoja iš Kinijos drąsiai įžengusi į Europos rinką.
Iš pradžių gamintojas įžengė į Prancūzijos rinką, tačiau vėliau staigiai išsiplėtė Vokietijoje, Danijoje, Nyderlanduose ir dešimtyje kitų Europos šalių. Nepaisant to, pardavimų apimtys išliko kuklios. Pavyzdžiui, vienoje didžiausių elektromobilių rinkų Europoje (Vokietijoje), „Aiways“ šiemet pardavė tik 24 naujus automobilius.
Akivaizdu, jog didžiulių investicijų pareikalavusi plėtra neatsiperka ir milžiniški nuostoliai galiausiai pasiekė kulminaciją. Su „Caixin“ leidinio žurnalistais kalbėję „Aiways“ darbuotojai sakė, jog jie iki šiol negavo atlyginimų už balandį ir gegužę. Be to, bendrovės atstovai ragino darbuotojus patiems susimokėti socialinio draudimo įmokas.
Remiantis „Caixin“ šaltiniais, „Aiways“ automobilių gamyba Šangrao mieste esančioje gamykloje buvo sustabdyta dar vasario mėnesį, nes bendrovė tiesiog negalėjo atsiskaityti su tiekėjais. Dėl ganėtinai didelių įsiskolinimų, keli didžiausi tiekėjai jau spėjo paduoti „Aiways“ į teismą tikėdamiesi prisiteisti norimas sumas.
Chen Xuanlin, pagrindinis „Aiways“ investuotojas ir „Guangdong Microholdings“ valdybos pirmininkas, praėjusių metų pradžioje vėl investavo kelis šimtus milijonų eurų į „Aiways“, siekdamas išsaugoti ankstesnes investicijas, nepaisant prastų pardavimo rezultatų. Tačiau, vadovaujantis Kinijos žiniasklaidos pranešimais, jis pritrūko pinigų tokioms gelbėjimo operacijoms arba prarado susidomėjimą jomis.
„Aiways“ yra tik vienas iš daugelio gamintojų, kuris susiduria su žiauria Kinijos elektrinių automobilių rinkos realybe. Konkurencija šioje šalyje yra nuožmi, todėl kiekviena markė dėl būsimo pirkėjo kovoja kaip įmanydama. Pavyzdžiui, „Aiways“ savo gimtojoje šalyje per tris 2023 m. mėnesius pardavė tik 530 elektromobilių.
Padėtį Kinijoje dar labiau destabilizavo „Tesla“ pradėtas kainų karas. Kinijos automobilių gamintojai reaguodami į tai, taip pat sumažino savo automobilių kainas, jog išliktų konkurencingi, o tai dar labiau sumažino ir taip mažas elektromobilių gamintojų maržas bei padidino finansinę naštą.
Šiuo metu, iš visų Kinijoje veikiančių elektrinių automobilių gamintojų, tik „Li Auto“ dirba pelningai. Visi kiti, įskaitant „Aiways“, „Enovate Motors“, „Nio ar „Xpeng“ dirba nuostolingai ir yra priklausomi nuo investuotojų pinigų.