Privačioms investicijoms atsirado nauja investavimo rūšis – aktyvai virtualiame pasaulyje.
Žila ševeliūra, nuskuręs kombinezonas ir neskusto veido šeriai – atrodau nekaip. Naujokai, išsilaipinantys „Entropia Universe“, gyvena susispaudę. Mano sąskaitoje 0 PED (vietinė valiuta, kurios dešimt vienetų prilygsta vienam JAV doleriui). Pokalbių lange slenka pranešimai, kad „Gay Lord Guardian“ nudobė „Leviathan Guardian“ veislės gyvūną ir užsidirbo 94 PED, o „Aphex Lieska Twin“ pagamino daiktą, kurio vertė 71 PED. Kiekvieną minutę kas nors uždirba dešimt dolerių, o aš vis dar mindžikuoju greta įėjimo. Štai kažkas nuvertė dar vieną leviataną už dvidešimt PED. Ir pagaliau – peilis širdyje: „James Junior Petty“ gavo prizinį depozitą – 575 PED virtualioje kosminėje stotyje „Club NeverDie“. Net 50 dolerių! Bet svarbiausia, kad tai netgi ne suma, o priežastis dėl ko aš atvykau į „Club NeverDie“.
Nusipirko asteroidą
Klubas priklauso Jonui Jacobsui, indiško kino gerbėjui, renginių vedėjui ir atstovui ryšiams. Ir dar – ištisos ekonominės doktrinos, atsiradusios prieš keletą metų, simboliui. Tada, užstatęs namą, J. Jacobsas gautus 100 tūkst. JAV dolerių išleido, nes nusipirko asteroidą su kosminiu kurortu žaidimų visatoje „Entropia Universe“.
J. Jacobsas nebuvo pirmasis ir netapo paskutiniuoju. Virtualūs pasauliai aktyviai siūlo dalyvauti žaidime, kurį vadina ,,vertybių kūrimu“, ir daugelis ima jomis tikėti. Realiame pasaulyje pinigai taip pat išreiškia vertę, kuri labiau kuriama tik vartotojo vaizduotėje.
Kompanija „Beachfront Realty“ verčiasi nekilnojamojo turto pardavimu salose. Vandens linija – svarbus kriterijus, kuris turi įtakos kainai. Jeigu reikia, „Beachfront Realty“ savininkai Elaine Politis ir Arielis Gonzalezas gali pastatyti namą klientui pasirinktame žemės sklype, parinkti baldus ir interjero detales.Tiesa, skirtingai negu kompanija „Beachfront Realty“, kuri užsiima nekilnojamuoju turtu Floridoje, Eleine ir Arielis dirba virtualiajame pasaulyje „Second Life“.
Riba nyksta
„Beachfront Realty“ išpirkinėja iš žaidimų pasaulio „Second Life“ kūrėjo ir operatoriaus – kompanijos „Linden Lads“ – stambius žemės sklypus maždaug po 300 JAV dolerių už vieną, priraižo iš jų mažų sklypelių ir išnuomoja. Kompanijai jie atsieina po 17 dolerių per mėnesį, klientams – po 25 dolerius. Dabar „Beachfront Realty“ turi šešias salas, padalintas į daugiau nei 150 mažų žemės sklypelių.
Žemė – pagrindinis aktyvas žaidimų pasaulyje „Second Life“. Ji žaidėjams reikalinga, kad jie įgytų žaidimo patirties ir galėtų organizuoti teminius klubus, susitikti su draugais, sukurti pomėgių aikštelę ir, žinoma, išmoktų tvarkyti verslo reikalus. Jeigu nenorite užsiimti stambiomis operacijomis, pradžiai nedidelį žemės sklypelį galima įsigyti iš tokių kompanijų kaip „Beachfront Realty“. Elaine ir Arielis sako, kad pradėjo nuo vienos salos, bet vėliau pajamas vėl investavo į žaidimą. Verslui palaikyti pora turi internetinį tinklalapį, užsiima reklama virtualiame pasaulyje ir nevengia viešųjų ryšių realiame. Viskas kaip įprastiniame versle. Tiesą sakant, ilgainiui riba tarp realaus ir virtualaus iš tiesų išnyks.
Banalios piramidės
„Second Life“ fondų rinkos krachas įvyko prieš keletą metų. Dar 2007 metais bankai virtualiajame pasaulyje mokėjo 40 ir netgi 60 proc. metinių palūkanų už depozitus, aiškindami, kad greitai augančiame pasaulyje yra daug sektorių su didelį pelną nešančiu verslu. Šios galimybės pritraukė daug žmonių. Tačiau realybėje pasirodė, kad bankai yra banalios piramidės. Žlugus pirmajai – „Ginko“ bankui – „Second Life“ turėjo pasirinkimą: pradėti formuoti finansų rinką pagal realios ekonomikos modelį arba laikyti šiuos veiksmus žaidimu, o pačius rizikingiausius – uždrausti. „Second Life“ pasirinko antrąjį variantą.
6 mln. JAV dolerių – už tokią sumą 2010 metų birželį kompanija AB „MindArk“, daugeliui vartotojų skirto žaidimo „Entropia Universe“ kūrėja, buvo pasirengusi parduoti patį didžiausią aktyvą visatoje – „Planet Calypso“.
Asteroidų pirkėjai
Persikėlimas į J. Jacobso asteroidą kainuoja 40 TED, arba 4 JAV dolerius. Nemaloni staigmena – „Entropia Universe“ pasaulyje viskas brangu. Skrydžiai, persikėlimai, ginklai, įranga, drabužiai – viskas kainuoja. Vietinės valiutos galiu užsidirbti sunkiu darbu arba sutaupyti kelias savaites, jei pervesiu 20 dolerių iš savo kreditinės kortelės. Tiesa, tuo vargu ar apsiribosiu.
Vienų sąnaudos – kitų pajamos. J. Jacobsas tvirtina, kad finansų srautas per jo prekybinį pramoginį kompleksą viršija 10 tūkst. JAV dolerių per mėnesį. Jo virtualūs aktyvai – vienas didžiausių prekybos ir pramogų centrų, kuris yra „Project Entropia“, su dviem šimtais prekybos taškų. Kiekvienas iš prekybos tašku turi iki 4 tūkst. prekių ir 20 didžiulių medžioklės plotų su unikaliais gyvūnais. Yra viešbutis su 1 tūkst. apartamentų, kuriuos galima naudoti tiek asmeninėms žaidimo reikmėms, tiek paversti atramine baze verslo reikalams tvarkyti. Yra penki naktiniai klubai, kuriuose rengiami realūs įžymybių pasirodymai, o garsūs muzikantai groja naujausias melodijas.
Kosminis kurortas
Tokiai imperijai įsukti reikia pastangų. J. Jacobsui dirba rinkodaros ir viešųjų ryšių specialistai. Pats jis dirba kaip viešųjų ryšių mašina realiame ir virtualiame pasauliuose. Populiarumas leidžia daugiau uždirbti. Paprastai persikėlimas žaidime kainuoja 10 PED, bet persikėlimas į „Club NeverDie“ – keturis kartus brangiau. Įprastinis mokestis už vertybes, įgytas medžioklėje, yra 4 proc., čia – 5,5 proc.
Kad modelis funkcionuoja, galima spręsti iš J. Jacobso neseniai pasiekto investicinio rekordo. Antrasis panašus aktyvas – žaidimo kūrėjų sukurtas asteroidas su kosminiu kurortu „The Crystal Palace Space Station“ – 2009 metų pabaigoje parduotas kanadiečiui Ericui Novakui. Šį kartą sandorio suma siekė 330 tūkst. JAV dolerių.