Žurnalų pardavimui mažėjant, o reklamos užsakovams reikalaujant daugiau atskaitomybės iš leidėjų, pastarieji rado būdą pagražinti skaičius.
Kai kurie leidėjai tiesiog apsimeta, kad pavyko rasti daugiau prenumeratorių. Kaip tai įmanoma? Paprastai: sudarius partnerystės sutartis su kitų prekių ir paslaugų pardavėjais, kad jų klientams žurnalų prenumerata būtų pristatoma be išankstinio pirkėjų sutikimo. Apie prenumeratą jie sužino išpakavę arba pradėję vartoti iš tikrųjų pirktą prekę ar paslaugą. Kai kuriais atvejais dar blogiau: žurnalo prenumerata, pasirodo, būna įskaičiuota į iš tikrųjų pirktos prekės kainą.
Norint atsisakyti – sunkumai
Žinoma, tokiu suktu būdu prenumeratą gavę vartotojai gali jos atsisakyti. Tačiau atsisakymo procesas dažniausiai yra varginantis. Pavyzdžiui, pirkėjai, kurie nenori gauti žurnalo, turi reikalauti nuolaidos iš tikrųjų pirktai prekei, užpildydami formą ir pridėdami kvito kopiją, bei pateikti pretenziją per 30 dienų nuo pirkimo. „Pirkėjui tampa tikras iššūkis negauti žurnalo ir atgauti savo pinigus“, − pasakojo laikraščio apie leidinių tiražus ir reitingus įkūrėjas Jackas Hanrahanas. (???)
Jeigu vartotojui ir pavyksta atsisakyti prenumeratos, tą mėnesį žurnalo leidėjai jau gali užfiksuoti tariamų prenumeratorių skaičių ir taip kilstelėti tiražo reitingus, pristatomus reklamos užsakovams.
Galvose sukasi tik reitingai
Remiantis žiniasklaidos rinkų naujienų interneto portalo „Mediaweek“ duomenimis, tokių neaiškios formos prenumeratų, bent jau JAV, pastaruoju metu daugėja.
Amerikos leidėjų, reklamos gamintojų ir reklamos agentūrų asociacija Tiražų audito biuras (Audit Bureau of Circulations, ABC) teigia, kad kai kurie leidiniai JAV tokiu būdu gauna ketvirtadalį ir daugiau prenumeratų. ABC sugriežtino taisykles, taikomas skaičiuojant žurnalų reitingus, neleisdamas įtraukti tokio pobūdžio prenumeratų, kai vartotojai verčiami pirkti žurnalus su kitu produktu ar paslauga.
Tačiau tai nesutrukdė abejotiniems pasiūlymams persikelti į internetą. Kompanija „Vistaprint“, parduodanti rinkodaros paslaugas smulkiajam verslui, su savo prekėmis pirkėjams siūlo žurnalus „Parenting Early Years“ bei „Spin“. CD ir DVD įrašymo programų pardavėjas „Me Too Software“ su savo programomis įteikia žurnalo „Maxim“ prenumeratą.
TIK FAKTAI
ABC duomenimis, JAV 2006-ųjų birželį partnerystės programose dalyvavo 181 pavadinimo leidiniai. Tais metais jie sugeneravo 3,3 milijono prenumeratų, arba 1 proc. visų patvirtintų tiražų.
Iki 2008-ųjų gruodžio šiomis partnerystės programomis naudojosi 210 pavadinimų leidinių ir sugeneravo 9,2 milijono prenumeratų, arba 2,5 proc. visų tiražų.
Medžioklės ir žvejybos žurnalo „Field & Stream“, kuris 25 proc. savo tiražo pritraukia iš partnerystės, leidėjas Ericas Zinczenko sako, kad tokių prenumeratorių pritraukimas kainuoja 75 centus, o tiesioginis – 3,5 JAV dolerio.