JAV žinybos ketina padengti Meksikos įlankoje išsiliejusią naftą, nes sustabdyti jos tekėjimo iš nuskendusios naftos platformos nepavyksta.
JAV pakrantės apsaugos pareigūnai įsitikinę, kad jei naftos tekėjimas nebus sustabdytas, tai gali būti viena iš didžiausių tokio pobūdžio nelaimių JAV istorijoje, praneša BBC.
Pakrantės apsaugos pareigūnė Mary Landry teigė, jog kiaurymių sandarinimo darbai naudojant povandeninius robotus gali užtrukti mėnesius.
Praėjusią savaitę susprogus ir nuskendus platformai „Deepwater Horizon", kasdien iš jos išsilieja apie 1 tūkst. barelių naftos.
11 nelaimės metu platformoje buvusių darbininkų vis dar dingę be žinios. Manoma, kad jie mirę.
„Kontroliuojamo degimo" metu ketinama padegti vandens paviršiuje esančias naftos dėmes, apsuptas specialiomis plūduriuojančiomis užtvaromis.
Aplinkosaugininkų teigimu, paukščiai ir gyvūnai turi daugiau galimybių išsigelbėti iš degančio ploto nei iš naftos dėmių. Nors nerimaujama, kad toksiški dūmai gali kelti grėsmę gamtai.
„Mes puikiai suprantame, kad yra privalumų ir trūkumų", – kalbėjo M. Landry.
Tačiau, anot jos, reikia įvertinti ir tai, kad nafta juda Luizianos pakrantės link. O ten yra apie 40 proc. šalies pelkynų, ten neršia ir peri daugybė žuvų ir paukščių.
„Kontroliuojami degimai" jau anksčiau buvo išmėginti. Jų metu, anot pareigūnės, veiksmingai galima sunakinti 50-95 proc. tarp užtvarų esančios naftos.
Naftos nuotėkis platformos vamzdyje, esančiame 1,5 kilometro gylyje, pastebėjas šeštadienį, praėjus keturioms dienoms po to, kai platforma nuskendo. Nuo sprogimo kasdien į vandenį išteka maždaug 1 tūkst. barelių naftos.
Jau susidarė maždaug 970 kilometrų perimetro dėmė, kurios plotas – 74,1 tūkst. kvadratinių kilometrų.
Šiuo metu dėmė yra maždaug už 32 kilometrų nuo Luizianos pakrantės. Tačiau vėjo prognozės rodo, kad ji neturėtų kranto pasiekti anksčiau kaip šeštadienį.
Dėmei pavojingai priartėjus, JAV pareigūnams pirmadienį teko evakuoti netoliese esančios platformos darbininkus. Viena iš gręžinį valdančių kompanijų, britų kompanija „BP" nesugebėjo aktyvuoti prietaiso, turinčio nelaimės atveju sustabdyti naftos tekėjimą.
Kompanijos atstovas Dougas Suttlesas teigia dar nenuleidęs rankų ir tiksi, kad sklendę pavyks uždaryti, tačiau svarstomi ir kiti variantai.
Tarp jų – sumanymai virš tų vietų, kur teka nafta, pastatyti kupolus, naftą iškelti į paviršių, kur ją galėtų surinkti laivai. Tai išbandyta tik sekliuose vandenyse ir jos būtų galima imtis tik po 2–4 savaičių.
„BP" taip pat pradės gręžti kitą gręžinį, susikirsiantį su pagrindiniu, tačiau tai taip pat eksperimentinė technologija, o nuotėkiui sustabdyti gali prireikti 2–3 mėnesių.
Šiuo metu nelaimės vietoje dirba 49 laivai.
JAV valdžia pradėjo nelaimės tyrimą, kurio metu bus apklausiami liudininkai ir bus bandoma išsiaiškinti, ar gręžinį eksploatuojančios kompanijos nepažeidė nustatytų reikalavimų.